تحلیل و ارزیابی شواهد فلسفی، عصب¬شناختی و تربیتی هوش¬های چندگانه گاردنر
الموضوعات :
1 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: گاردنر, هوش, هوش¬های چندگانه, بهره هوشی,
ملخص المقالة :
نظریه هوشهای چندگانه گاردنر، یکی از پرنفوذترین نظریهها در حوزه شناخت هوش و ظرفیتهای شناختی ذهن انسان میباشد. این نظریه بهطور گسترده از سوی کارگزاران تربیتی در سطح دنیا، مورد پذیرش قرار گرفت و مقالات و کتابهای متعددی برای شیوه اثرگذاری و هدایت فرایندهای تربیتی بر مبنای این دیدگاه شکل گرفت. اما همزمان نقدهای سختی نیز از زوایای فلسفی، عصبشناختی و تربیتی به این دیدگاه وارد شده است. در کشور ما این نقدها مورد توجه قرار نگرفته و این دیدگاه با استقبالی کمنظیر به کار بسته شده و حتی به اسناد رسمی نیز راه یافته است. این مقاله با رویکردی تحلیلی، در سه حوزه فلسفی، علم اعصاب و تربیتی نقدهای وارد شده به این دیدگاه را مورد تحلیل قرار داده است و پاسخهای گاردنر و مدافعان دیدگاه وی را مورد سنجش قرار داده است. نتایج بررسی و تحلیل حاکی از آن است که دیدگاه گاردنر بهرغم پذیرش گسترده، با ابهامات و کاستیهای جدی مواجه است و لازم است در کاربرد آن احتیاط لازم صورت پذیرد.
آرمسترانگ، تامس (1396). هوش¬های چندگانه در کلاس درس (مهشید صفری، مترجم). تهران: انتشارات مدرسه.
دژگاهی، صغرا و حاجی مرادی، فرخنده (1392). تحلیل یادگیری بر اساس مقایسه سبک¬های شناختی و هوش چندگانه هوارد گاردنر. تهران: نشر علم.
شفلر، ایزرائیل (1382). در باب استعدادهای آدمی (ترجمه¬ی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه). تهران: انتشارات سمت.
فلیتهم، مایکل (1402). هوش¬های چندگانه (بهرام قاسمی¬نژاد، مترجم). تهران: نشر فراروان.
کوهن، تامس (1393). ساختار انقلاب¬های علمی (سعید زیباکلام، مترجم). تهران: انتشارات سمت.
مجدفر، مرتضی؛ اصلانی، ابراهیم و سلیقه¬دار، لیلا (1394). دست¬نامه¬ی شهاب (راهنمای آموزگاران و مدیران). تهران: موسسه فرهنگی مدرسه برهان.
مکنزی، والتر (1391).هوش¬های چندگانه و تکنولوژی آموزشی (حسین زنگنه و مصطفی شیری¬پور، مترجمان). تهران: نشر آییژ.
مهرمحمدی، محمود (1385). نظریه¬ی هوش¬های چندگانه و دلالت¬های آن برای برنامه درسی و آموزش. فصلنامه تعلیموتربیت، 88، صص: 7-31.
Asodan, F. (2017). The Problematic Search for The Nature of Intelligence: Philosophical Reactions and Projections. Journal of Interdisciplinary Studies, 3(1), 143-165. https://philpapers.org/archive/FATTPS.pdf.
Benisz, M., Willis, J. O., & Dumon, R. (2018). Abuses and Misuses of Intelligence Tests: Facts and Misconceptions. In A. B. Kaufman & J. C. Kaufman (Eds.), Pseudoscience: The conspiracy against science, (pp. 351–373). Boston Review. https://doi.org/10.7551/mitpress/9780262037426.003.0016
Cave, S. (2020). Intelligence: A History. Retrieved from: https://aeon.co/essays/on-the-dark-history-of-intelligence-as-domination
Chomsky, N. (2009). A Conversation About Multiple Intelligences, An Interview with Noam Chomsky. In Shearer (Ed.), MI at 25; Assessing the Impact and Future of Multiple Intelligences for Teaching and Learning. B. (pp. 25-31). New York and London: Teachers College Press.
Ferrero, M. Vadillo M. A. & Leon S. P. (2021). A valid evaluation of the theory of multiple intelligences is not yet possible: Problems of methodological quality for intervention studies. Intelligence, 88, https://doi.org/10.1016/j.intell.2021.101566.
Furnham, A. & Horne, G. (2021). Myths and misconceptions about intelligence: A study of 35 myths. The Journal of Personality and Individual Differences. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.111014
Gardner, M. H. (2020). A Synthesizing Mind: A Memoir from the Creator of Multiple Intelligences Theory. Massachusetts, London, England: The MIT Press.
Gardner, H., M. (2016). Intelligence Isn’t Black-and-White: There Are 8 Different Kinds. Retrieved from: https://bigthink.com/videos/howard-gardner-on-the-eight-intelligences/
Gardner, M. H. (2011a). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books Press.
Gardner, M. H. (2011b). The Unschooled Mind. New York: Basic Books Press.
Gardner, M. H. (2006a). Reply to John White. In J., A. Schaler (Ed.), Howard Gardner Under Fire: the rebel psychologist faces his critics. (pp. 295-297). Chicago and La Salle, Illinois: Open Court Press.
Gardner, M. H. (2006b). On failing to grasp the core of MI theory: A response to Visser et al. Intelligence, 34(5), 503–505. https://doi.org/10.1016/j.intell.2006.04.002
Gardner, M. H. (1999). Intelligence Reframed: Multiple Intelligences for the 21st Century. New York: Basic Books Press.
Gardner, M. H. (1998). A Reply to Perry D. Klein's "Multiplying the Problems of Intelligence by Eight". Canadian Journal of Education, 23(1), 96-102. https://doi.org/10.2307/1585968.
Gardner, M. H. (1993). Multiple Intelligences: New Horizons. New York: Basic Books Press.
Gardner, M. H. & Moran, S. (2006). The Science of Multiple Intelligences Theory: A Response to Lynn Waterhouse. Educational Psychologist, 41(4), 227–232. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4104_2
Hauser, M. (2009). Neuroscience and Multiple Intelligences Theory: Barriers and Bridges? An Interview with Marc Hauser. In MI at 25; Assessing the Impact and Future of Multiple Intelligences for Teaching and Learning. B. Shearer (Ed.)(pp. 32-39). New York and London: Teachers College Press.
Hosseini, S. A. H. (2014). How to write a critical review article. Retrieved From: https://www.researchgate.net/publication/260554909
Klein, P. D. (1998). A Response to Howard Gardner: Falsifiability, Empirical Evidence, and Pedagogical Usefulness in Educational Psychologies. Canadian Journal of Education, 23(1), 103-112. https://doi.org/10.2307/1585969
Klein, P. D. (1997). Multiplying the Problems of Intelligence by Eight: A Critique of Gardner's Theory. Canadian Journal of Education, 22(4), 377-394. https://doi.org/10.2307/1585790.
Kornhaber, M. L. (2020). The Theory of Multiple Intelligences. In R. J. Sternberg (Ed.). The Cambridge Handbook of Intelligence. 2nd. (pp. 659-678). Cambridge: Cambridge University Press.
Lanz, P. (2000). The Concept of Intelligence in Psychology and Philosophy. H. Cruse; J Dean & H. Ritter (Eds.), Prerational Intelligence: Adaptive Behavior and Intelligent Systems Without Symbols and Logic, Volume 1, Volume 2 Prerational Intelligence: Interdisciplinary Perspectives on the Behavior of Natural and Artificial Systems, Volume 3. Studies in Cognitive Systems, vol 26. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-010-0870-9_3
Legg, S. & Hutter, M. (2007). A Collection of Definitions of Intelligence. Proceedings of the 2007 conference on Advances in Artificial General Intelligence: Concepts, Architectures and Algorithms, 17–24.
Sternberg, R. J. (2020). A History of Research on Intelligence – Part 2: Psychological Theory, Research, and Practice in the Nineteenth and Twentieth Centuries. In R. J. Sternberg (Ed.), The Cambridge Handbook of Intelligence (pp. 18-31). Cambridge: Cambridge University Press.
Sternberg, R. J. (2003). Intelligence. In K. Freedheim & I., B. Weiner (Eds.)Handbook of Psychology, (pp. 135-156). New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
Sternberg, R. J. (1997). Successful intelligence; How Practical and Creative Intelligence Determine Success in Life. New York: Penguin Press.
Torrijos-Muelas, M; González-Víllora, S. & Bodoque-Osma, A. R. (2021). The Persistence of Neuromyths in the Educational Settings: A Systematic Review. Front. Psychol., https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.591923.
Visser, B. A., Ashton, M. C., & Vernon, P. A. (2006). Beyond g: Putting multiple intelligences theory to the test. Intelligence, 34(5), 487–502. https://doi.org/10.1016/j.intell.2006.02.004
Visser, B. A., Ashton, M. C., & Vernon, P. A. (2006). g and the measurement of Multiple Intelligences: A response to Gardner, 34(5), 507-510. https://doi.org/10.1016/j.intell.2006.04.006.
Waterhouse, L. (2023). Why Multiple Intelligences Theory is a Neuromyth. Front. Psychol, Vol. 14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1217288
Waterhouse, L. (2006). Multiple Intelligences, the Mozart Effect, and Emotional Intelligence: A Critical Review. Educational Psychologist, 41(4), 207–225. https://doi.org/10.1207/s15326985ep4104_1
White, J. (2008). Illusory Intelligences? Journal of Philosophy of Education, 42(3), 611-630. https://doi.org/10.1111/j.1467-9752.2008.00643.x
White, J. (2006). Multiple Invalidities. In . J., A. Schaler (Ed.), Howard Gardner Under Fire: the rebel psychologist faces his critics (pp. 45-71). Chicago and La Salle, Illinois: Open Court Press.
White, J. (2004). Howard Gardner: The Myth of Multiple Intelligences. This paper is based on a lecture given at Institute of Education University of London.