واکاوی نظریات فلسفی گابریل مارسل و چگونگی تاثیر و به کارگیری آن در ایجاد مهارت جراتمندی توسط معلم
الموضوعات :
1 - دانشگاه خوارزمی تهران
الکلمات المفتاحية: نظریات فلسفی, گابریل مارسل, جراتمندی, معلم,
ملخص المقالة :
مقالهی حاضر با هدف فهم چگونگی تاثیر و به کارگیری نظریات فلسفی گابریل مارسل در ایجاد مهارت جراتمندی توسط معلم و با روش استنتاجی_تحلیلی انجام گرفته است.براساس یافتهها؛در نظریه تعمق ثانویه؛نداشتن نگاه عمودی و منفعتگرایانه و به رسمیت شناختن هویت و فردیت فراگیر؛در نظریه مسئله و راز؛ همدلی آگاهانه و نسبت به رشد و تعالی فراگیر،وفادارانه و مسئولانهعمل نمودن؛در نظریه بودن و داشتن؛عدم نگرش ابزاری و مبتنی بر سلطهگری و سلطهپذیری در فرآیند یاددهی_یادگیری؛شکلدادن ارتباطی عاطفی توام با محبت،اعتماد و منجر به تعهد برای همراهی سخاوتمندانه با فراگیر؛در نظریه آمادگی و در دسترس بودن؛برقراری ارتباط با فراگیر بعنوان فردی ارزشمند و آزاد،در اختیار او بودن از روی میل و عشق و تلاش مداوم برای مبارزه با موانع تحقق این مهم،لازمه و زمینهساز مهارت جراتمندیست.درجمع،علاوه بر نوع نگرش اخلاقی و رفتار معلم بعنوان الگویی تاثیرگذار در ارتباط با فراگیر،آموزش و نهادینهسازی نکات بیان شده،منوط به مهارت و توانمندی علمی معلم،جهت طراحی و بکارگیری اصولی و پیگیرانه برنامهها،روشها، محتوا و تکالیف چالشبرانگیز و فعالانه و پیوند دادن آن با واقعیات زندگی فراگیر به واسطه تمرینهای ذهنی و عملی میباشد.تمرینهایی که فراگیر را با چرایی،چگونگی،چالشها و پیامدهای هر نوع ارتباط آشنا نموده و به واسطه ایجاد آگاهی شناختی و عاطفی، زمینهای برای ایجاد و تقویت رفتار جراتمندانه ایجاد مینماید
افخمیاردکانی،محمدعلی(1386).تبیین¬ روشهای تربیت اجتماعی در نهج البلاغه.فصلنامه نهج البلاغه، 2(4).
ایمانی،محسن(1366).تربیت اجتماعی. فصلنامه تربیت،6(3).
بیشاپ،سو(1949).مهارت جرات¬ورزی و قاطعیت.ترجمه آسایش،محمدحسن(1365).تهران پندار قلم.
برکو،ری¬ام؛ولوین،اندرو؛ولوین،دارلین(1378)، مدیریت ارتباطات:فردی و عمومی.ترجمه اعرابی،ترجمه محمدو ایزدی،داوود، تهران: دفتر پژوهش¬های فرهنگی.
بوخنسکى، ا.م (1379)، فلسفه معاصر اروپائى، ترجمه شرف الدین خراسانى، تهران:نشر علمى و فرهنگى
ترینور، برایان(1347).گابریل¬مارسل،ترجمه حسینی،حسین.تهران:ققنوس
حاجی¬حسینی، مهرداد؛ شیخ آبادي، عبداله؛پیر ساقی، فهیمه؛بشیرپور، مهراب(1390).پیش¬بینی گرایش به اعتیاد بر اساس میزان پرخاشگري و ابراز وجود در دانشجویان. فصلنامه علمی اعتیاد پژوهی،5(20).
حاج امینی، زهرا؛ اجلی، امین؛فتحی آشتیانی، علی؛عبادی، عباس؛دیبانی، مارال و دلخوش، مرجان(1387).بررسی تاثیر آموزش مهارت¬های زندگی بر واکنش هیجانی نوجوانان،مجله علوم رفتاری،2(3).
حاتمی¬فرد،سیروس،کافی،سیدموسی وخوش¬روش،وحید(1390).اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله و مهارت ابراز وجود والدین برمیزان سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی فرزندان آنان.نشریه فرهنگ مشاوره و روان¬درمانی،2(7).
رشیدی¬نسب،طناز؛شامحمدی،رستم؛حمزئیان،عظیم(1401).مقایسه¬ی رابطه¬ی عقل جزوی و کلی از دیدگاه مولانا با تفکر اولیه و ثانویه از دیدگاه گابریل مارسل.مجله اندیشه دینی ،3(83).
طباطبایی،محمد حسین(1360).روابط اجتماعی در اسلام،ترجمه حجتی کرمانی.تهران:بعثت.
کوئن،بروس(1387).مبانی جامعه شناسی.ترجمه توسلی، غلام¬عباس و فاضل،رضا.تهران:سمت.
کاپلستون،فردریک چارلز(1361).فلسفه معاصر(بررسى¬هایى در حصول¬گرایى منطقى و مذهب اصالت وجود)، ترجمه حلبى، علی اصغر.بى¬جا:نقش جهان.
کین،سم(1381).گابریل مارسل.ترجمه مصطفى ملکیان.تهران:نگاه معاصر.
مارسل،گابریل(1392).بودن و داشتن ،ترجمه فراهانی،صدیقه.تهران:پارسه.
مارسل، گابریل (1382)، فلسفه اگزیستانسیالیسم، ترجمه شهلا اسلامى، تهران:نگاه معاصر.
میرزایی،زینب(1400).مهارت¬های زندگی.تهران:امید سخن
مصلح، على¬اصغر(1384).تقریرى از فلسفه¬هاى اگزیستانس.تهران:پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى
مک کوارى، جان(1377).فلسفه وجودى، ترجمه حنایی کاشانی،محمدسعید.تهران:هرمس
نیک¬گوهر، عبدالحسین(1369).مبانی جامعه شناسی.چاپ دوم.تهران: رایزن
نیسی،عبدالکاظم؛شهنی ییلاق،منیجه(1380).تأثیر آموزش ابزار وجود بر ابراز وجود، عزت نفس، اضطراب اجتماعی و بهداشت روانی دانش¬آموزان پسر مضطرب اجتماعی دبیرستانی شهرستان اهواز.مجله علوم تربیتی و روانشناسی،8( 2)
نادری، فرخ؛ برومند نسب، مسعود؛ ورزنده، مهتاب(1388).تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر اضطراب و ابراز وجود دانش آموزان دبیرستانی شهرستان بهبهان.مجله یافته¬های نو در روانشناس،2(7)
وال، ژان؛ورنو، روژه (1372).نگاهى به پدیدارشناسى و فلسفه¬هاى هست بودن، ترجمه مهدوى، یحیی.تهران:خوارزمى
Resources
Asrowi,A,Barida,M.(2013) The Effectiveness of Asserive Training to Increase the Communication Skills of High School Students in Surakarta. DijeQueNo(1)
Anghel,I,O,Jitaru,O.(2019).STRATEGIES OF ASSERTIVECOMMUNICATION IN THE TEACHING PROFESSION, EDU WORLD The 8 International Conference, European proceeding s of Social & Behavioural Science/ https://doi.org/10.15405/epsbs /ISSN: 2357-1330
Postolati,E(2017). ASSERTIVENESS: THEORETICAL APPROACHES AND BENEFITS OF ASSERTIVE BEHAVIOUR,,Journal of Innovation in Psychology, Education and Didactics. 21(1) .83-96
Moss, J., Firebaugh, M ., Frederick,H ., Morgan,S & Carmel.(2022).Assertiveness, Self-Esteem, and Relationship Satisfaction.International Journal of Arts and Social Science,4(2),2581-792. www.ijassjournal.com
Sarkova,M.,Bacikova-Sleskova,M.,Orosova1,O.,Geckova,A., Katreniakova,Z., Klein,D ., den Heuve,W v & van Dijk, J p.(2013).Associations between assertiveness, psychological well-being, and self-esteem in adolescents .Journal of Applied Social Psychology, 43(1).
SAMFIRA,E M.(2020).ASSERTIVE COMMUNICATION SKILLS IN UNIVERSITIES. journal plus education,1(1).
Rakos,R.(1991).Assertive behavior:Theory, research, and training.Taylor & Frances,Routledge
Smith, M.(1985).When I say no, I feel guilty. New York: Bantam Books.
Tanck,R..,Robbins,P.(1979).Assertiveness, locus of control and coping behaviours to diminish tension. Educational Gerontology.43(4), 396-400. doi: 10.1207/s15327752jpa4304_11
Wolpe, J (1958).Psychotherapy by Reproach Inhibition. Stanford University Press:California.