بررسی رابطة سخت رویی با شیوه های مختلف فرزندپروری والدین در دانش آموزان دختر دبیرستانی
الموضوعات :
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، ایران
الکلمات المفتاحية: سخترویی, فرزندپروری ,
ملخص المقالة :
چكيده: هدف از این پژوهش بررسی رابطة سخترویی با شیوههای مختلف فرزندپروری بود. به این منظور 300 نفر از دانشآموزان دبیرستانی شهر تهران از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامة دیدگاه شخصی کوباسا و پرسشنامة ابعاد رفتاری والدین بود. همچنین از یک پرسشنامة محقق ساخته برای جمعآوری اطلاعات دموگرافیک آزمودنیها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد دانشآموزانی که شیوه فرزندپروری والدینشان مقتدرانه بوده است، بهطور معناداری در سخترویی نمرات بالاتری نسبت به دانشآموزان تربیت شده با شیوههای مستبدانه، سهلگیرانه، و طردکننده بهدست آوردند. یافتههای جانبی تحقیق نشان داد که دانشآموزان متعلق به طبقات بالا و متوسط سختروترند. همچنین میان تعهد و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت وجود دارد اما میان دو مؤلفه چالش و کنترل با پیشرفت تحصیلی تفاوت معناداری یافت نشد.
آرگایل، ام. (1382). روان¬شناسی شادی. ترجمة مسعود گوهری انارکی، حميدطاهر نشاط¬دوست، حسن پالاهنگ، و فاطمه بهرامي. اصفهان: جهاد دانشگاهی واحد اصفهان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2001).
آریانپور کاشانی، منوچهر (1380). فرهنگ یک جلدی پیشرو آریانپور. تهران: جهان رایانه.
برجعلی، احمد (1378). تأثیر سازگاری و الگوهای فرزندپروری والدین بر تحول روانی ـ اجتماعی دانش¬آموزان دبیرستانی شهر تهران. پایان¬نامه دکتری. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
بشارت، محمدعلی؛ رضا، پورحسین؛ و کریمی، کیومرث (1384). بررسی تأثیر سخت¬رویی بر سلامت روانی و موفقیت تحصیلی. مجله علوم روانشناختی، 2 و 3، 120-106.
تقی¬زاده، افسانه (1385). بررسی رابطة سخت¬رویی با شیوه¬های فرزندپروری دانشجویان سال اول دانشگاه الزهرا، پایان¬نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه الزهرا.
جمهری، فرهاد (1381). بررسی رابطة بین سخت¬رویی و گرایش به افسردگی و اضطراب بین زنان و مردان دانشجوی دانشگاه¬های تهران. پایان¬نامه دکتری. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
ساپینگتون، ا. ای. (1384). بهداشت روانی. ترجمه حسین شاهی،. تهران: دوران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 1989).
شارف، آر. اس. (1381). نظریه¬های روان درمانی و مشاوره. ترجمه مهرداد فیروزبخت. تهران: رسا. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد).
شعاری¬نژاد، علی¬اکبر (1375). فرهنگ علوم رفتاری. تهران: آزاد.
شولتز، دی. پی. و شولتز، اس. ای. (1379). نظریه¬های شخصیت. ترجمه یحیی سیدمحمدی. تهران: ویرایش. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد).
قربانی، نیما (1373). ارتباط سخت¬رویی، الگوی رفتاری تیپ A، و رفتار مستعد بیماری¬های کرونری (تیپ B). پایان¬نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
کمیجانی، مهرناز (1385). بررسی شیوههای فرزندپروری در بین والدین دارای نوجوانان با اختلال سلوک و والدین دارای نوجوانان عادی. پایان¬نامه دکتری. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
ملک¬مکان، مراد (1378). نگرش مادر نسبت به شیوهای فرزندپروری با یادگیری خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی در دانش¬آموزان سال سوم راهنمایی آباده در سال 77-1376، پایان-نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت معلم.
نقاشیان، ذبیح¬اله (1358). رابطه جوّ خانواده و پیشرفت تحصیلی. پایان¬نامه کارشناسی. دانشگاه شیراز.
هاک، پل (1380). موفقیت در تربیت فرزندان. ترجمه حسین صیفوریان و محمدطاهر ریاضی ارسی. تهران: رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ندارد).
هيبتي، اكرم (1381). بررسي شيوه¬هاي فرزندپروري والدين و رابطه آن با شيوه¬هاي مقابله¬ با استرس دانش¬آموزان. پايان¬نامه كارشناسي ارشد. تهران: دانشگاه تربيت مدرس.
Allen, J. P., & Marsh, L (2002). Longitudinal assessment of autonomy and relatedness in adolescent family interactions as predictors of adolescent self-esteem. Journal of Counseling and Development, 65, 179-194.
Basu, F. (2004). Triple p-positive parenting program: Toward an empirically validated multilevel parenting and family support strategy for the prevention of behavior and emotional problems in children. Journal of Research in Personality, 20, 321-329.
Bernad, J. (2006). Early parent-child relationships and later problem behavior. Journal of Psychology, 11, 412-418.
Bonano, G. A., Gales, S., Bucciareli, A., & Vlahov, D. (2007). What predicts psychological resilience after disaster? The role of demographics, resources, and life stress. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 75, 671-682.
Darling, N. (1999). "Parenting style and its correlates" ebesco. http://www.cheathous.com/eview/parentingstyles.
Engles, C. M. (2002). Parenting practices and social skill. Social Behavior & Personality an International Journal, 31, 236-251.
Joanna, B. (2005). The moderating effect of family factors on the delinquency in a sample of male Juvenile offenders. Journal of
Psychology, 14, 117-121.
Kelly, K. (1997). Parenting style and academic outcomes. Journal of experimental education, 14, 123-124.
Longman, M. (2005). Advanced American dictionary. USA: Pearson Longman.
Maddi, S. R. & Kobasa, S. C. (1994). Hardiness and mental health. Journal of Personality Assessment, 63, 264-264.
Masten, A. S. (2006). Resilience in developing system: Progress and promise as the fourth wave rises. Development and Psychopathology, 19, 921-930.
Masten, A. S. (2009). Ordinary magic: Lessons from research on resilience in human development. Education Canada, 49, 28-32.
Obradovic, J. (2006). Competence and resilience in development. Annals of the New York Academy of Sciences, 1094, 13-27.
Sarafino, E. P. (2002). Health psychology-Biopsychosocial interaction (4th). NJ: John Wiley and Sons.
Schnurr, M. (2004). A constructionist discourse on resilience: Multiple realities among at risk children and youth. Society, 35, 341-365.
Seaward, B. L. (1997). Managing stress: Principles and strategies for health and well-being. UK: Jones and Barteit.
Shaffer, D. R. (1996). Development psychology: childhood and adolescence (4th). California: Brolokscola.
Webster-Stratton, C. & Herbert, M. (1995). Treating children with early-onset conduct problems: A comparison of child and parent training interventions. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 65, 93- 109.
Weiss, K. & Dennis, M. (2005). Positive emotional and successful adoption with hardiness. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 356-360.
William, G., Wiebe, D., & Smith. W. (1992). Coping processes as mediator of the relationship between hardiness and health. Journal of Behavior Medicine, 15, 237-155.