شادکامی و سلامت روانی در دانشجویان
الموضوعات :منصور سلیمانی 1 , حسن غلامحسین زاده 2 , رقیه همایونپور 3
1 - دانشگاه پیامنور، خدابنده ، ایران
2 - دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - دانشگاه پیامنور، خدابنده
الکلمات المفتاحية: كليدواژهها: شادکامی, سلامت روانی, دانشجویان,
ملخص المقالة :
چكيده: هدف پژوهش حاضر مقایسه سطح شادکامی و سلامت روانِ دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیامنور خدابنده در سال تحصیلی 88-1387 و تعیین رابطة بین این دو متغیر بود. در این مطالعه، 200 دانشجو (136 زن و 64 مرد) به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامههای شادکامی آکسفورد (OHI) که دارای پنج عامل است، و سلامت عمومی (GHQ) که دارای چهار عامل است، در مورد آنها اجرا شدند. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که بین زنان و مردان از نظر متغیر شادکامی تفاوت معناداری وجود ندارد، ولی در خردهمقیاسهای رضایت از زندگی و عزتنفس، مردان (01/0P<) و در خردهمقیاسهای خلق مثبت و رضایتخاطر، زنان (001/0P<) نمرههای بالاتری داشتند. در خردهمقیاس بهزیستی روانی تفاوت معناداری بین دو گروه وجود نداشت. در بررسی متغیر سلامت روان، بین دو گروه اختلاف معناداری وجود داشت، به گونهای که مردان از سلامت روان مناسبتری برخوردار بودند (001/0P<). در مقایسة زیرمقیاسهای این متغیر نیز در هر چهار خرده مقیاس علائم جسمانی، اضطراب، اختلال در کارکرد اجتماعی، و افسردگی، میانگین نمرههای مردان پایینتر از زنان بود. نتایج محاسبة همبستگی نشان داد که رابطة شادکامی و سلامت روان معنادار است (01/0P<).
بیابانگرد، اسماعیل؛ و جوادی، فاطمه (1383). سلامت روان¬شناختی نوجوانان و جوانان شهر تهران. فصلنامه علمی ـ پژوهشی رفاه اجتماعی، 14، 127-144.
تقوی، محمدرضا (1380). بررسی روایی و پایایی پرسشنامة سلامت عمومی (GHQ) بر روی دانشجویان دانشگاه شیراز. مجله روان¬شناسی، 4، 81-98.
زمانی اردکانی، زهرا؛ آیت¬الهی، محمد¬تقی؛ کاکوبی، حسین؛ کریمیان، مرتضی؛ و نسل سراجی، جبرائیل (1386). بررسی وضعیت سلامت روانی پرستاران شاغل در بیمارستان¬های شهر شیراز. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، 4، 47-54.
سادوک، بنیامین؛ و سادوک، ویرجینیا (1382). خلاصه روان¬پزشکی: علوم رفتاری ـ روان¬پزشکی (ترجمه نصرت¬ا... پورافکاری). تهران: شهرآب. (تاریخ انتشار به زبان اصلی 2003).
فرهادی، علی؛ جواهری، فرزانه؛ غلامی، یزدان¬بخش؛ و فرهادی، پریوش (1384). میزان نشاط و ارتباط آن با اعتماد به نفس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. فصلنامه اصول بهداشت روانی، 25 و 26، 57-62.
علی¬پور، احمد؛ و نوری، ناهید (1385). بررسی پایایی و روایی مقیاس افسردگی ـ شادکامی در کارکنان دادگستری شهر اصفهان. فصلنامه اصول بهداشت روانی، 31 و 32، 87-96.
علی¬پور، احمد؛ و آگاه هریس، مژگان (1386). اعتبار و روایی فهرست شادکامی آکسفورد در ایرانی¬ها. فصلنامه روان¬شناسان ایرانی، 12، 287-298.
Abdel-Khalek, A. M. (2006). Happiness, health, and religiosity: Significant relations. Mental Health, Religion, and Culture, 9, 85-97.
Argyle, M. (2002). The Psychology of happiness. London-New York: Routledge.
Bridges, L. J., Margie, N. G., & Zaff, J. F. (2002). Background for community level work on emotional well-being in adolescence. Reviewing the literature on contributing factors. http:///www. childrendes.org/files/kemotional.Pdf.
Chaplin, T. M. (2006). Anger, happiness, and sadness: Associations with
depressive symptoms in late adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 35, 997-988.
Diener, E., Suh, E. M., Lucos, R. E., & Smith, H. L. (1999). Subjective well-
being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125, 276-302.
Dolan, P., Deasgood, T., & Whiten, M. (2007). Do we really know what makes us happy? A review of the literature on the factors associated with subjective well-being. Journal of Economic Psychology, 10, 102-116.
Huppert, F., A., Baylis, N., & Keverne, B. (2005). The science of well-being. Oxford: University Press.
Irina, K., & David, A. S. (2007). Happiness, life satisfaction, and depression in college students: Relations with student behaviors and attitudes. American Journal of Psychological Research, 3, 8-16.
Koivumaa-Honkanen, H., Koskenvuo, M., Honkaen, R. J., Vinana, K., Heikilae, K., & Kaprio, J. (2004). Life dissatisfaction and subsequent work disability in 11-year flow-up. Psychological Medicine, 34, 221-228.
Layard, R. (2005). Happiness: Lessons from a new science. London: Penguin Books.
Liaghatdar, M. J., Jafari, E., & Abedi, M. R. (2008). Reliability and validity of the oxford happiness inventory among university students in Iran. The Spanish Journal of Psychology, 11, 310-313.
Lyubomirsky, S., King, L., & Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success?. Psychological Bulletin, 131, 803-855.
Madden, B. (2008). Gender differences in mental well-being: A decompositionanalysis.http://www.york.ac.uk/res/herc/research/hedg/wp.htm.
Manon, A. E., Yarcheski, A., & Yarcheski, T. J. (2005). Happiness as related to gender and health in early adolescents. Clinical Nursing Research, 14, 175-190.
Martin, R. A. (2007). The psychology of humor: An integrative approach. Boston: Elsevier.
Myers, D. G. (2004). Happiness. New York: Worth Publishers.
Seligman, M. (2003). Authentic happiness. London: Nicholas Brealey.
Snyder, C. R., & Lopez, S., J. (2002). Handbook of positive psychology. Oxford: oxford University press.
Veenhoven, R. (2008). Healthy happiness: Effects of happiness on physical
health and the consequents for preventive health care. Journal of Happiness Study, 9, 449-469.
Wilson, G. S., Pritchard, M. E., & Revalee, B. (2005). Individual differences in adolescent health symptoms: The effects of gender and coping. Journal of Adolescence, 28, 369-379.