بررسی سیر تحول باورهای کلیشه¬ای جنسی با نقش واسطه¬ای تحصیلات در زنان (یک مطالعه فرهنگی بین نسلی)
زهرا زارع
1
(
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی، گروه روان شناسی، موسسه آموزش عالی فاطمیه) س( شیراز، شیراز، ایران.
)
کاظم خرم دل
2
(
دکترای تخصصی روان شناسی، استادیار گروه روان شناسی موسسه آموزش عالی فاطمیه)س( شیراز، شیراز، ایران.
)
هاجر کهن سال
3
(
دکترای تخصصی روان شناسی، استادیار گروه روان شناسی موسسه آموزش عالی فاطمیه)س( شیراز، شیراز، ایران.
)
الکلمات المفتاحية: باورهای کلیشه¬ای جنسی, تحصیلات, زنان.,
ملخص المقالة :
سلامت جنسی حالت و وضعیتی فیزیکی، عاطفی، ذهنی و اجتماعی مرتبط با جنسیت و امور جنسی است. لازمه تـامین سـلامت جنسی برخورداری از رویکردی مثبت نسبت به جنسیت، رابطه و رفتار جنسی، تبعیض و خشونت است. رفتار جنسی انسان متاثر از دانش و نگرش وی نسبت به مسایل جنسیتی و جنسی است. افکار، نگرش و ارزش¬های افراد، منابع مهم موثر بر پاسخ¬دهی جنسی محسوب می¬شوند. هدف این پژوهش بررسی سیر تحول باورهای کلیشه¬ای جنسی در طول 5 دهه گذشته بود و تاثیر تحصیلات بر میزان باورهای کلیشه¬ای جنسی زنان در طول 50 سال گذشته را مورد مطالعه قرار داد. جامعه آماری، شامل 5 دهه از زنان متاهلی بود که در سال¬های 1400-1401 در استان فارس ساکن بودند. به روش نمونه¬گیری دردسترس 500 نفر به تکمیل پرسشنامه¬ها پرداختند. تحلیل داده¬ها از طریق آزمون¬ها با استفاده از نرم افزار SPSS-26 انجام گرفت. نتایج ضرایب همبستگي پیرسون مشخص کرد، بین متغیرهای پژوهش رابطه منفی وجود دارد و نتیجه تحلیل رگرسیون به صورت کلي نشان داد، تحصیلات به صورت معناداری قادر به پیش¬بینی میزان باورهای کلیشه¬ای است و نتایج آزمون آماری مانوا نشان داد، سیر تحول باورهای کلیشه¬ای جنسی در طول 50 سال گذشته نزولی بوده¬است. با توجه به نتایج پژوهش یک بازاندیشی نسبت به تفکرات و تابوهای جنسی در بین زنان دیده می¬شود. درحالی که سطح تحصیلات و سواد زنان در طی 50 سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است اما شاهد افزایش بسیار کم دانش جنسی زنان هستیم.