آسیب شناسی و ارزیابی عوامل موثر بر اثربخشی آموزش های سازمانی مهارت نرم در صنعت بر اساس مدل هالتون (مطالعه موردی شرکت پتروشیمی جم)
الموضوعات :
فهیمه کشاورزی
1
,
لیلا شاطر
2
,
رحمت اله مرزوقی
3
,
مهدی محمدی
4
1 - گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2 - دانشجوی دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
3 - گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
4 - گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش¬های سازمانی, انتقال یادگیری, مهارت¬های نرم, صنعت نفت.,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر آسیبشناسی و ارزیابی عوامل موثر بر اثربخشی آموزشهای سازمانی مهارت نرم در صنعت بر اساس مدل هالتون میباشد. این پژوهش کمی از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش توصیفی- پیماشی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان آموزش دیده هستند که از این تعداد 232 نفر به روش نمونهگیری هدفمند و نمونهگیری دردسترس، افراد شرکتکننده در امور مختلف شرکت پتروشیمی جم به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهی انتقال یادگیری (والر، 2012) بود که پس از تایید روایی و پایایی آن با استفاده از روشهای تحلیل گویه و آلفای کرونباخ در بین افراد نمونه توزیع و دادههای جمعآوری شده با آزمونهای آماری تی تکنمونهای و تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر و با استفاده از نرمافزار 21SPSS تحلیل شدند. نتایج مطالعه نشان داد که: 1- در مقایسهی میانگین اهمیت عوامل فردی موثر بر عدم انتقال آموختهها با میانگین معیار، کارکنان پتروشیمی جم، به ترتیب، اهمیت عدم وجود نتایج فردی مثبت انتقال آموختهها به محیط کار و عدم تحقق انتظاراتشان از پیامدهای عملکرد را به عنوان عوامل موثر در عدم تمایلشان به انتقال آموختهها به محیط واقعی کار تلقی میکنند؛ اما سایر عوامل اثر معنیداری را بر عدمتمایل آنان نداشتهاند. 2- در مقایسهی میانگین اهمیت عوامل آموزشی موثر بر عدم انتقال آموختهها با میانگین معیار، کارکنان شرکت پتروشمی جم، اعتبار محتوا و طرح انتقال را عوامل مهمی در عدم انتقال آموختههایشان از دورههای آموزشی مهارتهای نرم به محیط کار ارزیابی ننمودهاند. 3- در مقایسهی میانگین اهمیت عوامل سازمانی موثر بر عدم انتقال آموختهها با میانگین معیار، کارکنان شرکت پتروشمی جم، اهمیت عدم حمایت همکار ، عدم حمایت سرپرست و فرصت کاربرد آموخته هایشان در محیط واقعی را به عنوان عوامل موثر در عدم تمایلشان به انتقال آموختههایشان به محیط واقعی کار تلقی میکنند؛ اما سایر عوامل اثر معنیداری را بر عدم تمایل آنان نداشتهاند. 4- بین اهمیت عوامل سهگانهی فردی، آموزشی و سازمانی در عدم انتقال آموختههای دورههای آموزشی مهارتهای نرم به محیط کار تفاوت معنیداری وجود ندارد.
1. 1. Asbari, M. (2024). The Influence of Hard skills, Organizational learning and Soft skills on Teacher innovation capability during digital era. JOURNAL OF P ROFESOR, Vol. 1 No.
2. 2. Sharaf Z, Nili Ahmedabadi M, Leyaghatdar M J. Investigation and pathology of organizational training of water and electricity industry engineers. Traning and development of human resources, 2023, 38(10): 154-181.
3. 3. Fathi Vajargah, Korosh. (2004). Planning in-service training for employees. Tehran, Samit Publications.
4. 4. Erfani Khanghahi M, Bagheri S. Study of the Effective Factors on Transfer of Education among the Staff Universities of Medical Sciences in Tehran (Model Presentation). Educ Strategy Med Sci 2023; 16(2):183-189
5. 5. García EE.(2005). Teaching and learning in two languages: Bilingualism & schooling in the United States: Teachers College Press;
6. 6.Gura, O. (2019). Specifics of soft skills development of IT-students by the means of educational scrum projects. ScienceRise: Pedagogical Education, 4(31), 8-15. https://doi.org/10.15587/2519-4984.2019.172007
7. 7.Blankenship, C. M. (2017). Human resource managers' perceptions of soft skills, involuntary employment turnover, and the efficacy of a proposed career pathway model. (Publication No. 10260656) [Doctoral dissertation, Mississippi State University]. ProQuest Dissertations and Theses Global.
8. 8.Barwick, T. (2018). Is your company “soft” enough. Forbes. https://www.forbes.com/sites/insights-intelai/ 2018/11/29/is-your-company-soft-enough/?sh=4c5f2410552e
9. 9. Cacciolatti, L., Lee, S. H., & Molinero, C. M. (2017). Clashing institutional interests in skills between government and industry: An analysis of demand for technical and soft skills of graduates in the UK. Technological Forecasting & Social Change, 119, 139-153.
10. 10. Mitsea ,E.,Drigas.,A,and Mantas,p .(2021). Soft skills & Metacognition as Inclusion Amplifiers in the 21 st century. International Journal of Online & Biomedical Engineering, 17(14).121-132.
11. 11. Basiri, M., Rafati Khosrow Shahi, S. (2022). The book of soft skills for improving individual and organizational performance based on the recommendations of the World Trade Organization, Dibagaran Cultural and Artistic Institute, Tehran, 154.
12. 12. Tomić, B., Jovanović, J., Milikić, N., Devedžić, V., Dimitrijević, S., Đurić, D., & Ševarac, Z. (2019). Grading students' programming and soft skills with open badges: A case study. British Journal of Educational Technology, 50(2), 518-530. https://doi.org/10.1111/bjet.12564
13. 13. Latorre, F., Guest, D., Ramos, J. and Gracia, F.J. (2016), “High commitment HR practices, the employment relationship and job performance: a test of a mediation model”, European Management Journal, Vol. 34 No. 4, pp. 328-337, doi: 10.1016/j.emj.2016.05.005.
14. 14. Stek, K. and Schiele, H. (2021), “How to train supply managers – necessary and sufficient purchasing skills leading to success”, Journal of Purchasing and Supply Management, Vol. 27 No. 4, 100700, doi: 10.1016/j.pursup.2021.100700.
15. 15. Wesley, S.C., Jackson, V.P. and Lee, M. (2017), “The perceived importance of core soft skills between retailing and tourism management students, faculty and businesses”, Employee Relations, Vol. 39 No. 1, pp. 79-99, doi: 10.1108/ER-03-2016-0051.
16. 16. Wats, M. and Wats, R.K. (2009), “Developing soft skills in students”, The International Journal of Learning, Vol. 15 No. 12, pp. 1-10, doi: 10.18848/1447-9494/cgp/v15i12/46032.
17. 17. Foutty, J. (2019), “Wall Street Journal”, available at: https://deloitte.wsj.com/articles/aspire-to-lead-inindustry-4-0-hone-your-soft-skills-01548295335#
18. 18. Onsardi, Ranidiah, F. and Bahrun, K. (2019), “Human resource competencies in the era of globalization. Bengkulu, Indonesia”, International Conference on Islamic Studies, pp. 213-223.