آسیب شناسی و ارزیابی عوامل موثر بر اثربخشی آموزش های سازمانی مهارت نرم در صنعت بر اساس مدل هالتون (مطالعه موردی شرکت پتروشیمی جم)
الموضوعات :
فهیمه کشاورزی
1
,
لیلا شاطر
2
,
رحمت اله مرزوقی
3
,
مهدی محمدی
4
1 - گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2 - دانشجوی دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
3 - گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
4 - گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش¬های سازمانی, انتقال یادگیری, مهارت¬های نرم, صنعت نفت.,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر آسیبشناسی و ارزیابی عوامل موثر بر اثربخشی آموزشهای سازمانی مهارت نرم در صنعت بر اساس مدل هالتون میباشد. این پژوهش کمی از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش توصیفی- پیماشی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان آموزش دیده هستند که از این تعداد 232 نفر به روش نمونهگیری هدفمند و نمونهگیری دردسترس، افراد شرکتکننده در امور مختلف شرکت پتروشیمی جم به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهی انتقال یادگیری (والر، 2012) بود که پس از تایید روایی و پایایی آن با استفاده از روشهای تحلیل گویه و آلفای کرونباخ در بین افراد نمونه توزیع و دادههای جمعآوری شده با آزمونهای آماری تی تکنمونهای و تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر و با استفاده از نرمافزار 21SPSS تحلیل شدند. نتایج مطالعه نشان داد که: 1- در مقایسهی میانگین اهمیت عوامل فردی موثر بر عدم انتقال آموختهها با میانگین معیار، کارکنان پتروشیمی جم، به ترتیب، اهمیت عدم وجود نتایج فردی مثبت انتقال آموختهها به محیط کار و عدم تحقق انتظاراتشان از پیامدهای عملکرد را به عنوان عوامل موثر در عدم تمایلشان به انتقال آموختهها به محیط واقعی کار تلقی میکنند؛ اما سایر عوامل اثر معنیداری را بر عدمتمایل آنان نداشتهاند. 2- در مقایسهی میانگین اهمیت عوامل آموزشی موثر بر عدم انتقال آموختهها با میانگین معیار، کارکنان شرکت پتروشمی جم، اعتبار محتوا و طرح انتقال را عوامل مهمی در عدم انتقال آموختههایشان از دورههای آموزشی مهارتهای نرم به محیط کار ارزیابی ننمودهاند. 3- در مقایسهی میانگین اهمیت عوامل سازمانی موثر بر عدم انتقال آموختهها با میانگین معیار، کارکنان شرکت پتروشمی جم، اهمیت عدم حمایت همکار ، عدم حمایت سرپرست و فرصت کاربرد آموخته هایشان در محیط واقعی را به عنوان عوامل موثر در عدم تمایلشان به انتقال آموختههایشان به محیط واقعی کار تلقی میکنند؛ اما سایر عوامل اثر معنیداری را بر عدم تمایل آنان نداشتهاند. 4- بین اهمیت عوامل سهگانهی فردی، آموزشی و سازمانی در عدم انتقال آموختههای دورههای آموزشی مهارتهای نرم به محیط کار تفاوت معنیداری وجود ندارد.
