بررسی نقش واسطه¬گری شناخت اجتماعی در بین ذهن آگاهی و اشتیاق تحصیلی
الموضوعات :
معراج درخشان
1
,
محسن علیزاده
2
1 - گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2 - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
الکلمات المفتاحية: شناخت اجتماعی, ذهن¬آگاهی, اشتیاق تحصیلی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی پیشایندها و پیامدهای فردی شناخت اجتماعی در قالب یک مدل علی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش¬آموزان مدارس شاهد و ایثارگر شهر شیراز در سال تحصیلی 03-1402 تشکیل ¬دادند که از این میان تعداد 278 نفر (124 دختر و 154 پسر) به روش نمونه¬گیری خوشه¬ای چند مرحله¬ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده¬ها از مقیاس شناخت اجتماعی نجاتی و همکاران، ذهن¬آگاهی براون و ریان و اشتیاق به مدرسه وانگ و همکاران استفاده شد. برای بررسی روایی مقیاس¬ها از تحلیل عامل تاییدی و برای پایایی نیز از ضریب آلفای کرانباخ استفاده گردید که نتایج حاکی از مطلوب بودن روایی و پایایی بود. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها نیز از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. یافته¬ها نشان داد، ذهن¬آگاهی تاثیر معنادار بر شناخت اجتماعی دارد. شناخت اجتماعی نیز دارای تاثیر معنادار بر اشتیاق تحصیلی بود. شناخت اجتماعی همچنین توانست نقش واسطه¬گری در بین ذهن¬آگاهی و اشتیاق تحصیلی داشته باشد. نتیجه¬گیری: به طور کلی می¬توان نتیجه گرفت که ذهن-آگاهی و اشتیاق تحصیلی دو مورد از عوامل اصلی برای بررسی پیشایندها و پیامدهای اشتیاق تحصیلی می¬باشند. شناخت اجتماعی همچنین توانست نقش واسطه¬گری در بین ذهن¬آگاهی و اشتیاق تحصیلی داشته باشد. نتیجه¬گیری: به طور کلی می¬توان نتیجه گرفت که ذهن-آگاهی و اشتیاق تحصیلی دو مورد از عوامل اصلی برای بررسی پیشایندها و پیامدهای اشتیاق تحصیلی می¬باشند. شناخت اجتماعی، ذهن¬آگاهی، اشتیاق تحصیلی. شناخت اجتماعی، ذهن¬آگاهی، اشتیاق تحصیلی. شناخت اجتماعی، ذهن¬آگاهی، اشتیاق تحصیلی. ذهن¬آگاهی اشتیاق
اسدی، روزبه؛ یاریاری، فریدون و شاهقلیان مهناز (1400). نقش ذهنآگاهی بر خوداستعلایی و بهزیستی فضیلتگرا با میانجیگری معنا در زندگی در تمرینکنندگان یوگا، پژوهش¬نامه روان¬شناسی مثبت، 7، 3(27)، 90-75.
درخشان، معراج؛ مکتبی، غلامحسین؛ علی¬زاده، محسن و عبدی¬شاهیوند، صمد (1401)، بررسی رابطه باورهای هوشی و اهمال¬کاری تحصیلی با واسطه¬گری شناخت اجتماعی. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 15، 2، 110-100.
ریحانی، محمدباقر؛ شریفی، مسعود؛ درخشان، معراج؛ شفیعی، مریم؛ علیزاده، محسن و زارعی رقیه (1396). باورهای هوشی و اشتیاق تحصیلی: نقش واسطه¬گر شناخت اجتماعی. روانشناسی تربیتی، 13، 46، 48-31.
سعدی¬پور، اسماعیل (1396). تأثیر آموزش ذهن¬آگاهی بر حافظه کاری و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 5، 2(18)، 99-91.
علی¬زاده، محسن و درخشان، معراج (1400). بررسی مدل علی ذهن آگاهی، درگیری شناختی و فرسودگی تحصیلی. دست¬آوردهای روانشناسی بالینی، 7، 4، 30-21.
فارسیمدان، الهام؛ غضنفری، احمد و احمدی، رضا (1401). تبیین اشتیاق تحصیلی بر اساس ذهن آگاهی و خودکارآمدی تحصیلی: مدل تحلیل مسیر. دست¬آوردهای روان¬شناسی بالینی، 8، 2، 133-127.
کریمیان¬پور، غفار؛ کرمی، آزادالله و احمدی، تهمینه (1395). نقش وابستگی به تلفن همراه در پیش بینی خودپنداره تحصیلی و اشتیاق به مدرسه در دانش-آموزان. پژوهشنامه تربیتی، 11، 46، 80-61.
ملایی، فاطمه؛ حجازی، مسعود؛ یوسفی، مجید و مروتی، ذکرالله (1399). نقش میانجی ذهن¬آگاهی در رابطه بین اشتیاق تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش¬آموزان دختر. پژوهش در نظام¬های آموزشی، 14(48)،90-75.
نجاتی، وحید؛ کمری، سامان و جعفری، صدیقه (1397). ساخت و بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه شناخت اجتماعی دانشجویان (شاد). شناخت اجتماعی، 7، 2(14)، 144-123.
نورعلیزاد، رحمان و درویشی، شهناز (1400). بررسی رابطه ذهن¬آگاهی با اشتیاق تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه در دانش¬آموزان دختر دوره متوسطه اول شهر اهواز. اولین کنفرانس بین¬المللی علوم تربیتی، روانشناسی، علوم ورزشی و تربیت بدنی، ساری.
Arioli, M., Crespi, C., & Canessa, N. (2018). Social cognition through the lens of cognitive and clinical neuroscience. BioMed research international, 2018(1), 4283427.
Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of personality and social psychology, 84(4), 822.
Couture, S. M., Granholm, E. L., & Fish, S. C. (2011). A path model investigation of neurocognition, theory of mind, social competence, negative symptoms and real-world functioning in schizophrenia. Schizophrenia research, 125(2-3), 152-160.
Cura, Ş. Ü., & Atay, S. (2023). Correlation between mindfulness, empathy and compassion levels of nursing students: A cross-sectional study. Archives of psychiatric nursing, 42, 92-96.
Gill, L. N., Renault, R., Campbell, E., Rainville, P., & Khoury, B. (2020). Mindfulness induction and cognition: A systematic review and meta-analysis. Consciousness and Cognition, 84, 102991.
Gomila, T., & Calvo, P. (2008). Directions for an embodied cognitive science: Toward an integrated approach. In Handbook of cognitive science (pp. 1-25). Elsevier.
Griffith, G. M., Bartley, T., & Crane, R. S. (2019). The inside out group model: Teaching groups in mindfulness-based programs. Mindfulness, 10, 1315-1327.
Guajardo Leal, B. E., Navarro-Corona, C., & Valenzuela González, J. R. (2019). Systematic mapping study of academic engagement in MOOC. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 20(2).
Johnson, S. R., & Stage, F. K. (2018). Academic engagement and student success: Do high-impact practices mean higher graduation rates?. The Journal of Higher Education, 89(5), 753-781.
Martin, A. J., & Liem, G. A. D. (2010). Academic personal bests (PBs), engagement, and achievement: A cross-lagged panel analysis. Learning and Individual Differences, 20(3), 265-270.
Perkmann, M., Salandra, R., Tartari, V., McKelvey, M., & Hughes, A. (2021). Academic engagement: A review of the literature 2011-2019. Research policy, 50(1), 104114.
Perry-Parrish, C., Copeland-Linder, N., Webb, L., & Sibinga, E. M. (2016). Mindfulness-based approaches for children and youth. Current problems in pediatric and adolescent health care, 46(6), 172-178.
Pinkham, A. E., Morrison, K. E., Penn, D. L., Harvey, P. D., Kelsven, S., Ludwig, K., & Sasson, N. J. (2020). Comprehensive comparison of social cognitive performance in autism spectrum disorder and schizophrenia. Psychological Medicine, 50(15), 2557-2565.
Shamas, V., & Maker, J. (2018). Mindfulness, learning, and the creative process. Gifted Education International, 34(2), 129-143.
Wang, M. T., Willett, J. B., & Eccles, J. S. (2011). The assessment of school engagement: Examining dimensionality and measurement invariance by gender and race/ethnicity. Journal of school psychology, 49(4), 465-480.