آزار جنسی دختران زیر ۱۰ سال و آسیبپذیری آنان در دوره همهگیری کووید ۱۹ یک مطالعه مروری روایتی
الموضوعات :سوده دشتیانه 1 , فاطمه طاهری 2
1 - مدرس گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی فاطمیهشیراز؛ واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
2 - دانشجوی کارشناسی روانشناسی،گروه روانشناسی،موسسه آموزش عالی فاطمیه(س) شیراز،شیراز،ایران
الکلمات المفتاحية: آسیب جنسی, کرونا, سلامت جنسی, آزار جنسی, دختران.,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی آزار جنسی دختران و آسیبهای واردشده بر آنان در دوره¬ی قرنطینه¬ی بیماری کرونا ویروس انجام شد. مطالعهی مروری و روایتی حاضر، با جستجوی جامع در بانکهای اطلاعاتی: PubMed ,Science Direct ,Civilica ,Noormags ,SID ,Springer Google Scholar,، مروری بر مقالات منتشرشده در مورد آسیبهای جنسی دختران در مدتزمان شیوع کووید ۱۹¬، در سالهای اخیر داشته است. مقالات حاوی نتایج متناقض و دوگانهای بودند. در مراحل اولیه کووید ۱۹ نشانههایی از انعطافپذیری در جمعیت عمومی با توانایی شگفتانگیزی برای بازگشت به عقب و سازگاری نشان داده است. در زمان همهگیری بیماری کرونا ویروس و شرایط قرنطینه، بستر وقوع خشونت و بدرفتاری در خانه و آزار جنسی و آسیب جنسی علیه دختران فراهم شده است. لذا آموزش و آگاهی دادن به والدین و همچنین آموزش و آگاهی دادن به دختران، در این زمینه میتواند بسیار مؤثر واقع شود. به همین دلیل، یکی از راهکارهای بهبود این وضعیت، افزایش آگاهی و دانش والدین و دختران، از راه¬های گوناگون، در طول همهگیری کرونا است.
1- اسحاقی، محمد(¬¬1391). آزار جنسی در یک بررسی حقوقی. مطالعات راهبردی، 20، 173-202.
2- اعزازي، شهلا(1389¬). ساختار جامعه و خشونت علیه زنان. رفاه اجتماعی، 4(14)، 59-96.
3- صادقی فسایی، سهیلا؛ و رجب لاریجانی، مهسا(1389). مطالعه جامعهشناختی آزار جنسی زنان در محیط کار. زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 8(3)، 111-134.
4- قاضی طباطبایی، محمود؛ محسنی تبریزی، علیرضا؛ و مرجانی، هادی(1383) «طرح ملی بررسی پدیده خشونت خانگی علیه زنان: یافته¬های اصفهان. تهران: وزارت کشور، دفتر امور اجتماعی.
5- کار، مهرانگیز(1379). پژوهشی درباره خشونت علیه زنان در ایران. تهران: روشن گران و مطالعات زنان.
6- Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The lancet, 395(10227), 912-920. doi:10.1016/S0140-6736(20)30460-8
7- Campbell, A. M. (2020). An increasing risk of family violence during the Covid-19 pandemic: Strengthening community collaborations to save lives. Forensic science international: reports, 2, 100089. doi:10.1016/j.fsir.2020.100089
8- Cohen, E., & Shulman, C. (2019). Mothers and toddlers exposed to political violence: Severity of exposure, emotional availability, parenting stress, and toddlers’ behavior problems. Journal of Child & Adolescent Trauma, 12, 131-140. doi:10.1007/s40653-017-0197-1
9- Cuartas, J. (2020). Heightened risk of child maltreatment amid the COVID-19 pandemic can exacerbate mental health problems for the next generation. Psychological trauma: theory, research, practice, and policy, 12(S1), S195.
10- Fegert, J. M., Vitiello, B., Plener, P. L., & Clemens, V. (2020). Challenges and burden of the Coronavirus 2019 (COVID-19) pandemic for child and adolescent mental health: a narrative review to highlight clinical and research needs in the acute phase and the long return to normality. Child and adolescent psychiatry and mental health, 14, 1-11. doi:10.1186/s13034-020-00329-3
11- Li, S., Wang, Y., Xue, J., Zhao, N., & Zhu, T. (2020). The impact of COVID-19 epidemic declaration on psychological consequences: a study on active Weibo users. International journal of environmental research and public health, 17(6), 2032. doi:10.3390/ijerph17062032
12- Lobie, T. A., Tesfaye, D., & Abrham, A. (2020). A narrative synthesis on COVID-19 risks and concerns in developing countries: The case of Ethiopia. Journal of Public Health and Epidemiology, 12(2), 86-97. doi:10.5897/JPHE2020.1221
13- Manchia, M., Gathier, A. W., Yapici-Eser, H., Schmidt, M. V., de Quervain, D., van Amelsvoort, T., ... & Vinkers, C. H. (2022). The impact of the prolonged COVID-19 pandemic on stress resilience and mental health: A critical review across waves. European Neuropsychopharmacology, 55, 22-83. doi:10.1016/j.euroneuro.2021.10.864
14- Spitzer, M. (2021). Open schools! Weighing the effects of viruses and lockdowns on children. Trends in neuroscience and education, 22, 100151. doi:10.1016/j.tine.2021.100151
15- Tener, D., Marmor, A., Katz, C., Newman, A., Silovsky, J. F., Shields, J., & Taylor, E. (2021). How does COVID-19 impact intrafamilial child sexual abuse? Comparison analysis of reports by practitioners in Israel and the US. Child abuse & neglect, 116, 104779. doi:10.1016/j.chiabu.2020.104779
16- Yamaoka, Y., Hosozawa, M., Sampei, M., Sawada, N., Okubo, Y., Tanaka, K., ... & Morisaki, N. (2021). Abusive and positive parenting behavior in Japan during the COVID-19 pandemic under the state of emergency. Child abuse & neglect, 120, 105212. doi:10.1016/j.chiabu.2021.105212