اولویت بندی کارکردهای واقعیت مجازی در سفر مشتری کسبوکارهای B2B با استفاده از روش سوارای فازی
الموضوعات : ICT
زهرا نیکوصفت راد
1
,
پژمان جعفری
2
,
فرید احمدی
3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی رشته مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مهندسی فناوری اطلاعات، دانشکده فناوریهای صنعتی، دانشگاه صنعتی ارومیه، ارومیه، ایران
الکلمات المفتاحية: سفر مشتری B2B, واقعیت مجازی, سوارای فازی,
ملخص المقالة :
در دهه اخیر، با انتشار روزافزون فناوری واقعیت مجازی در بخش B2B و ارزش های جدید و منحصر به فردی که در طول سفر مشتری ایجاد کرده است. کسب و کارها به لزوم بهره برداری هرچه بیشتر و بهتر از کارکردهای این فناوری به منظور باقیماندن در فضای رقابت و برآورده کردن نیازها و انتظارات جدید مشتریان پی برده اند. از آنجایی که پیاده سازی واقعیت مجازی در سفر مشتری، نیازمند صرف زمان و هزینه زیادی هست، اولویت بندی کارکردهای آن در مراحل سفر مشتری ضرورت دارد. بدین ترتیب هدف این پژوهش، اولویت بندی کارکردهای واقعیت مجازی در طول سفر مشتری کسب و کارهای B2B است. بدین منظور، این کارکردها با استفاده از نظر خبرگان و روش سوارای فازی رتبه بندی شدند. نتایج این مطالعه نشان داد که در مرحله پیش از خرید، ارتباطات بازاریابی دیجیتال، بهینه سازی توسعه محصول و جلسات مجازی به ترتیب رتبه های اول تا سوم را کسب کردند. با توجه به این که واقعیت مجازی تنها یک کارکرد در مرحله خرید دارد، برای این مرحله رتبه بندی انجام نشد و در مرحله پس از خرید، آموزش کارکنان و مشتریان در رتبه اول و بهینه سازی عملیات تعمیر و نگهداری در رتبه دوم قرار گرفتند.
