توانمندسازی یادگیری وعوامل موثربا استفاده ازتکنولوژی نوین آموزش به جامعه روستایی،تصمیم گیری مدیریتی چندگانه تحلیل شبکه با رویکرد دیمتل فازی
الموضوعات :محمدصادق مهدوی خرمی 1 , محمدعلی کرامتی 2 , نیره شاه محمدی 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت تکنولوژی، مدیریت انتقال تکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیارگروه مدیریت تکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران
3 - دانشيار و عضو هيئت علمي سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي، وزارت آموزش و پرورش، تهران، ايران
الکلمات المفتاحية: تکنولوژی نوین آموزشی, توانمندسازی عوامل موثر, روش دیمتل فازی. ,
ملخص المقالة :
با کاهش میزان روستانشینی، خدمات آموزشی درجامعه روستایی درکشور ما با چالش های جدی مواجه است. به حد نصاب نرسیدن تعداد دانش آموزان در مدارس ابتدایی، همچنین سایر افراد درمشاغل به دلیل نداشتن مهارت های فنی و حرفه ای در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات موجب کاهش بهره وری تولید شده است. مقاله حاضر از نتایج پژوهش تحت عنوان "توانمندسازی یادگیری عوامل موثر از تکنولوژی نوین آموزشی درجامعه روستایی" با استفاده از نظرخبرگان به روش تکنیک DANP دیمتل فازی می باشد. جامعه هدف این پژوهش، جامعه روستایی، صفت آماری، تعداد دانش آموزان ابتدایی وکشاورزان روستایی، مدل استفاده برای تعیین حجم نمونه مدل کوکران و برآورد تعداد53 نمونه آماری می باشد. برای سنجش پایایی و روایی سئوالات پرسشنامه نیز با نظرخبرگان نمرهدهی و محاسبه نرخ ناسازگاری شاخص کاپا کوهن تائید گردید. یافته های پژوهش نشان می دهد مهمترین عوامل موثر یادگیری در بین 6 معیار اصلی، عوامل محیطی در رتبه نخست و زیر معیارهای آن" زیرساخت مناسب در جامعه روستایی" درآمد خانوارها، تداوم هزینه های پشتیبانی از آموزش"و "انعطاف در زمان و مکان " به ترتیب در رتبه 1و 2 و4در گروه عوامل محیطی قرار دارند. همچنین عوامل محتوایی زیرمعیار آن: به ترتیب "مفاهیم تصویری ،کتابخانه ای، بنر و پوستری" و" محتوای مفاهیم کتب درسی" و" دسترسی آنی به اطلاعات به شبکه" در رتبه بندی 5، 6 ،7 اولویتبندی شده است. درمعیارجامعه شناختی و زیرمعیارهای آن"سواد رایانه ای و کاربرد صحیح آن در رتبه 3 بهترین عوامل موثر در توانمندی سازی یادگیری آموزش روستایی می باشند.
1. .نوایی، زهرا، امیدواری، منوچهر: ارزیابی ریسک بوسیله روش ویلیام فاین با استفاده از تلفیق روش های تصمیم گیری تحلیل شبکه ای و دیمتل فازی. کنفرانس مدیریت و مهندسی صنایع، 1394.
2 . ابراهیمی، الهام، قلی پور و همکاران: رویکردی کمی به منظور تحلیل و سنجش ریسک های منابع انسانی، نشریه مدیریت فرهنگ سازمانی دوره 15 شماره ، 1395.
3 .کمال زارع، امیر، وهمکاران : تعیین عوامل موثر در ارزیابی اثربخشی دوره های آموزشی کارکنان بوسیله ی روش دیمتل فازی. کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی دوره0 شماره 3، 1395.
4. معطوفی، علیرضا: بررسی روابط درونی عوامل مؤثر بر بازاریابی کارآفرین در تعاونی های کشاورزی با استفاده از روش دیمتل فازی. نشریه تعاون و کشاورزی دوره7، شماره 25، 1397.
5. امیربیک، محمدامین و همکاران: اشتغال بخش کشاورزی از طریق رفع موانع عرضه ی محصولات کشاورزی به بورس کالا مورد مطالعه استان خراسان رضوی، نشریه راهبردی های کار آفرین کشاورزی دوره6 شماره12، 1398.
6. صمدی میرکلایی، حسین، صمدی میان کلایی، حمزه: تبیین الگوی دانشگاه کارآفرین ازطریق رهیافت مدل سازی ساختاری تفسیری مبتنی بر دیمتل فازی . نشریه مجلس و راهبرد دوره27 شماره 101، 1399.
7. فکورثقیه، امیرمحمد، حاج مندی، نرگس: ارائه مدل مفهومی توسعه گردشگری الکترونیک ایران با استفاده از دیمتل فازی.نشریه مهندسی و مدیریت کیفیت دوره9 شماره 1،1399.
8. Jacobus G. Maree, Fletcher, L., Erasmus, P: The Relationship Between Emotional Intelligence, Study Orientation in Mathematics and the Mathematics Achievement of the Middle Adolescent, Journal of Psychology in Africa, 23(2): 205-211, DOI: 1080/10/2013/14330237.10820616,2013.
9. Gasco, J, Villarroel,J. D & Goñi, A: Differences in the Use of Learning Strategies in Mathematics in 8th and 9th grade. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 1040- 1043.2014.
10.Kosir, K, Tement, S: Teacher–student relationship and academic achievement: a cross-lagged longitudinal study on three different age groups. Eur J Psychol Educ, 29, 409–428,2014.
11. Barrett, Peter, Davies, Fay, Zhang, Yufan, Barrett, Lucinda: The impact of classroom design on pupils' learning: Final results of a holistic, multi-level analysis. Building and Environment, 89, 118–133. doi: 1016/10/j.buildenv.02/2015.013,2015.
12. Chen, B. H, Chiu, W. C, & Wang, C. C: The relationship among academic selfconcept, learning strategies, and academic achievement: A case study of national vocational college students in Taiwan via SEM. The Asia-Pacific Education Researcher, 24(2): 419-431,2015.
13.Entremont, Y: Linking Mathematics, Culture and Community.Procedia - Social and Behavioral Sciences, 174(2): 2818–2824,2015.
14.Maxwell, Sophie, Reynolds, K, Lee, E, Subasic, E, Bromhead, D: The Impact of School Climate and School Identification on Academic Achievement: Multilevel Modeling with Student and Teacher Data. Frontiers in Psychology, 8(2), 2069–2101. doi:3389/10/fpsyg.02069/2017,2017.
15.Clivaz, S, Miyakawa, T: The effects of culture on mathematics lessons: an international comparative study of a collaboratively designed lesson. Educ Stud Math 105, 53–70,2020.
16.Jang, Selim, Hyde, Daniel C: Hemispheric asymmetries in processing numerical meaning in arithmetic. Neuropsychologia, 146(2): 10-52,2020.