رابطه علی و معلولی بین اخلاق و حفاظت از محیطزیست در آیین بودائی
الموضوعات :
1 - دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان
الکلمات المفتاحية: آیین بودائی, طبیعت, محیطزیست, اخلاق, متون مقدس, دیگا نیکایا.,
ملخص المقالة :
ادیان مختلف جهان راهکارهای سازندهای درزمینه حل مشکلات گوناگون بشر ارائه داده¬اند. آیین بودائی از همان بدایت کار به محیط طبیعی توجه زیادی معطوف داشت. در رابطه با اهمیت پژوهش حاضر باید گفت، پژوهشهایی که بر روی متون مقدس بودائی صورت گرفته، توجه چندانی به دیدگاههای زیستمحیطی این آیین نداشته و اغلب به بررسی جنبههای فلسفی، روانشناختی و درمانی آن پرداختهاند. با توجه به مشکلات زیستمحیطی عدیده¬ای که زندگی گیاهی، جانوری و انسانی را بهصورت بحرانی در معرض تهدید قرار داده، جهان معاصر نیازمند تحقیقات گسترده¬ای پیرامون حفاظت از طبیعت است تا شاید بتوان از لابهلای این تحقیقات به نظریه واحدی دستیافت و از تجربیات کارگشای مکاتب دیگر استفاده نمود. دستاورد اساسی این پژوهش، نشان دادن این مسئله خواهد بود که چگونه آیین بودائی با پیوند اخلاق و محیطزیست، سعی در حفظ طبیعت دارد. تحقیق حاضر با توسل به روش تحقیق تاریخی و با مراجعه به منابع دستاول(اصیل) و همچنین تحقیقاتی، سعی در پیشبرد هدف ویژه تحقیق خواهد داشت. نتایج حاصل از پژوهش نیز بیانگر آن است که ازنظر بودا، تغییر جزو سرشت طبیعت است؛ اما رذایل اخلاقی (ظلم، آز، احتکار، اسراف، دزدی، تکبر و غیره) بهصورت امری علی و معلولی نابودی جهان را تسریع خواهد نمود.
اسماعیلپور مطلق، گلشن و محسن ابوالقاسمي؛ (پاییز و زمستان 1394)تحليل چند ويژگي دارماي بودائی در گفتگوي بودي ستوه و بودا بر مبناي يك دستنوشته سغدي؛ نشریه تاریخ ادبیات، سال هفتم شماره 2
اوستا: کهنترین سرودها و متنهای ایرانی(2ج)، (۱۳۷۰)، گزارش و پژوهش جلیل دوستخواه، تهران: مروارید.
چنین گوید او، ایتی ووتکه(متن کهن بودائی)، (1383)، ترجمه ع. پاشایی،قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
دالایی لامای مقدس و هوارد سی. کاتلر؛ (۱۳۸۲)، هنر شاد زیستن؛ترجمه شهناز انوشیروانی، تهران: خدمات فرهنگی رسا،..
شاهنامه فردوسی متن انتقادی،به کوشش سعید حمیدیان، (۱۳۸۷)، تهران: قطره.
شایگان، داریوش؛ (1362)، ادیان و مکتبهای فلسفی هند (جلد 1)؛ تهران: امیرکبیر.
محمودي، ابوالفضل و محسن شرفايي؛ (تابستان 1392)، تأملي در كيهانشناسي بودائی؛ معرفت ادیان، سال چهارم، شماره سوم، پياپي 15، ص 97 ـ 113
Baruah, Bibhuti; (2000), Buddhist Sects and Sectarianism; New Dehli: Sarup & Sons,
Bloom, Alfred; (May, 1972), Buddhism, Nature and the Environment; The Eastern Buddhist NEW SERIES, Vol. 5, No. 1, pp. 115-129
Bodhi,Bhikkhu(trans.),(2000),The Connected Discourses of the Buddha: A Translation of the Samyutta Nikaya. Boston: Wisdom Publications.
Burlingame, Eugene Watson; (1921),Buddhist Legend Dahmmapada Commentary (Vol.28); Mass: Harvard University Press.
Chenet, F.; (2011), The Buddhist Ideal of the “King of Dharma” (Dharma-Rāja) in; Buddhist Virtues in Socio-Economic Development, Ayutthaya, Mahachulalongkornrajavidyalaya University.
Cianchi, John; (2015),Radical Environmentalism; Palgrave Macmillan
Collins, Steven; (2001), Aggañña Sutta: The discourse on what is primary: an annotated translation from Pali; New Delhi: Sahitya Akademi.
Dhammika, Shravasti; (2015), Nature and the Environment in Early Buddhism; Sri lanka: Buddhist Publication Society.
Eilberg-Schwartz, (1995), Howard and Wendy Doniger; Off with Her Head! The Denial of Women's Identity in Myth, Religion, and Culture; Berkeley: University of California Press.
Fausboll, V. (ed.); (1879), The Jātaka Together With its Commentary Being Tales of the Anterior Births of Gotama Buddha. vol.2, London: Trübner and Co.
Findly, Ellison Banks; (2003), Dāna: Giving and Getting in Pāli Buddhism; New Delhi: Motilal Banarsidass Publishers.
Gombrich, Richard Francis; (2009), What the Buddha thought; Sheffield: Equinox Publishing Limited.
Gombrich, Richard, (2006), Theravada Buddhism, London: Routledge Taylor and Francis Group.
Gutschow, Kim; (2004), Being a Buddhist Nun: The Struggle for Enlightenment in the Himalayas; Massachusetts: Harvard University Press.
Hiltebeitel, Alf; (2011), Dharma: Its Early History in Law, Religion, and Narrative; New York: Oxford University Press.
Horner, I.B. (trans.), (2013), Majjhima Nikaya The Book of Middle Length Sayings, 3 volumes, Bristol: Pali Text Society.
Huntington, John C.; (2003), Bangdel, Dina; The Circle of Bliss: Buddhist Meditational Art; Serindia Publications, Inc.
Jones, J.J., (1952), The Mahāvastu, Sacred Books of the Buddhists, vol. 2, London: Luzac & Co.
Kaza, Stephanie and Kenneth Kraft; (2000), Dharma Rain: Sources of Buddhist Environmentalism; Shambhala Publications.
Kenjiu, Kasawara; (2005), Dharma Samgraha: An Ancient Collection of Buddhist Technical Terms; Varanasi: Pilgrims Publishing.
Kloetzli, W.Randolph;(1989),Buddhist Cosmology: Science and Theology in the Images of Motion and Light;New Delhi:Motilal Banarsidass Pub.
Thathong, Kongsak; ( 2012 ), A spiritual dimension and environmental education: Buddhism and environmental crisis; Procedia - Social and Behavioral Sciences 46 PP. 5063 – 5068
Lamotte, Etienne (Trans.), (2003), Suramgamasamadhisutra: The Concentration of Heroic Progress, Dehli: Motilal Banarsidass Publ.
McNair, Amy; (2007), Donors of Longmen: Faith, Politics, and Patronage in Medieval Chinese Buddhist Sculpture, Honolulu: University of Hawaii Press.
Morgan, Kenneth W; (1986), the Path of the Buddha: Buddhism Interpreted by Buddhists, Dehli: Motilal Banarsidass Publishers Pvt Ltd.
Nocella, Anthony J. and Steven Best; (2011), The Animal Liberation Front: A Political and Philosophical Analysis; Lantern Books.
Olson, Carl; (2005), Original Buddhist Sources: A Reader, New Brunswick: Rutgers University Press.
Olson, Carl, (2005), The Different Paths of Buddhism: A Narrative-Historical Introduction Rutgers: Rutgers University Press.
Pickering, Leslie James; (2007), The Earth Liberation Front, 1997-2002; Arissa Media Group.
Rhys Davids, T. W., (2000), Buddhist Birth Stories: Jataka Tales; Delhi: Srishti Publishers & Distributors.
Rhys Davids, T. W. (trans.), (2018), Vinaya Texts, London: Forgotten Books, Vol. 2.
Siddhi, Okkansa, Sanu Mahatthanadull, Phramaha Somboon Vuddhikaro; (2018), A Metta-Buddhist Integrated Method for Conflict Management in The Modern Societies; the Journal of the International Management in The Modern Societies, The Journal of the International Association of Buddhist Universities (JIABU) Vol. 11 No. 3 .
Stoutzenberger, Joseph; (2006), The Human Quest for God: An Overview of World Religions; New London: twenty- third publication.
Strong, John; (2009), The Buddha: a beginner's guide. Oxford: Oneworld Publications.
Tripathi, Birendramani; (November 2017), Environmental Pollution and Buddhist Philosophy; Journal of Emerging Technologies and Innovative Research (JETIR), Volume 4, Issue 11.
Triratna Buddhist Community; (2013), Triratna Dharma Training Course for Mitras; Triratna InHouse Publications.
Wilson, Carol A.; (2011), Healing Power beyond Medicine; Winchester: O Books, John Hunt Publishing Ltd.
Williams, Paul; (2009), Mahayana Buddhism: The Doctrinal Foundations; London: Routledge Taylor and Francis Group.
109 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 130 - 109
رابطه علی و معلولی بین اخلاق و حفاظت
از محیطزیست در آیین بودائی
علیرضا سلیمانزاده 1
چکیده
ادیان مختلف جهان راهکارهای سازندهای درزمینه حل مشکلات گوناگون بشر ارائه دادهاند. آیین بودائی از همان بدایت کار به محیط طبیعی توجه زیادی معطوف داشت. در رابطه با اهمیت پژوهش حاضر باید گفت، پژوهشهایی که بر روی متون مقدس بودائی صورت گرفته، توجه چندانی به دیدگاههای زیستمحیطی این آیین نداشته و اغلب به بررسی جنبههای فلسفی، روانشناختی و درمانی آن پرداختهاند. با توجه به مشکلات زیستمحیطی عدیدهای که زندگی گیاهی، جانوری و انسانی را بهصورت بحرانی در معرض تهدید قرار داده، جهان معاصر نیازمند تحقیقات گستردهای پیرامون حفاظت از طبیعت است تا شاید بتوان از لابهلای این تحقیقات به نظریه واحدی دستیافت و از تجربیات کارگشای مکاتب دیگر استفاده نمود. دستاورد اساسی این پژوهش، نشان دادن این مسئله خواهد بود که چگونه آیین بودائی با پیوند اخلاق و محیطزیست، سعی در حفظ طبیعت دارد. تحقیق حاضر با توسل به روش تحقیق تاریخی و با مراجعه به منابع دستاول(اصیل) و همچنین تحقیقاتی، سعی در پیشبرد هدف ویژه تحقیق خواهد داشت. نتایج حاصل از پژوهش نیز بیانگر آن است که ازنظر بودا، تغییر جزو سرشت طبیعت است؛ اما رذایل اخلاقی (ظلم، آز، احتکار، اسراف، دزدی، تکبر و غیره) بهصورت امری علی و معلولی نابودی جهان را تسریع خواهد نمود.
واژگان كليدي
آیین بودائی، طبیعت، محیطزیست، اخلاق، متون مقدس، دیگا نیکایا.
[1] . استادیار گروه تاریخ، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
Email: Soleymanzade@lihu.usb.ac.ir
تاریخ دریافت: 26/5/1401 پذیرش نهایی: 25/8/1401