آزمون مدل ذهن آگاهی و ادراک از محیط کلاس با دلزدگی و آداب گریزی تحصیلی با نقش میانجی خردورزی
الموضوعات :
مجید جعفری
1
,
عسکر آتش افروز
2
,
علیرضا حاجی یخچالی
3
1 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
عوامل مختلفی زمینهساز و یا مانع تحصیل و یادگیری هستند که بررسی آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف آزمون مدل ذهنآگاهی و ادراک از محیط کلاس با دلزدگی و آدابگریزی تحصیلی با نقش میانجی خردورزی در دانشآموزان انجام شد. شرکتکنندگان شامل 600 دانشآموزان متوسطه دوم بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به مقیاسهای ذهنآگاهی (دروتمن و همکاران، 2018)، خِرد (آردلت، 2003)، آدابگریزی تحصیلی (اسپادافورا و ولک، 2021) و پرسشنامههای در این کلاس چه میگذرد (فراسر و همکاران، 1996)، دلزدگی تحصیلی (پکران و همکاران، 2005) پاسخ دادند. نتایج حاکی از برازش مطلوب مدل با دادهها و معناداری اثر مستقیم ادراک از محیط کلاس بر خردورزی، دلزدگی و آدابگریزی تحصیلی، همچنین ذهنآگاهی بر خردورزی و آدابگریزی تحصیلی بود. اثر غیرمستقیم ذهنآگاهی و ادراک از محیط کلاس بر دلزدگی تحصیلی با نقش میانجی خردورزی نیز به لحاظ آماری معنادار بود. بر این اساس، میتوان نتیجه گرفت به منظور کاهش دلزدگی و آدابگریزی تحصیلی دانشآموزان، باید به خردورزی ناشی از ادراک از محیط کلاس و ذهنآگاهی آنها توجه کرد.
