شناسایی مولفه های توسعه شایستگی های رهبری تحول دیجیتال در نظام بانکی کشور
الموضوعات :
احمد احمدی خصال
1
,
احمد ودادی
2
,
داریوش غلامزاده
3
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت دولتی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران.
3 - گروه مدیریت دولتی ، واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران.
الکلمات المفتاحية: شایستگی های رهبری, توسعه شایستگی, تحول دیجیتال,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای توسعه شایستگیهای رهبری تحول دیجیتال در نظام بانکی کشور صورت گرفت. پژوهش حاضر از نوع کیفی است. در این پژوهش با استفاده از تحلیل تم به شناسایی و ارائه مدل توسعه شایستگیهای رهبری تحول دیجیتال پرداخته شده است. جامعه مورد مطالعه شامل خبرگان میباشد شاخصهای خبرگی عبارتند از : الف) داشتن تحصیلات عالی ب)سابقه کار بالای 20 سال در نظام بانکی کشور ج) داشتن تجربه مدیریتی بالای 10 سال در نظام بانکی، نمونه برداری بصورت هدفمند تا رسیدن به نقطه اشباع داده ادامه پیدا میکند. در این راستا 15 نفر از خبرگان با تکیه بر اشباع تئوریک انتخاب شدند. برای حصول اطمینان از روایی ابزار در بخش کیفی پژوهش و به¬منظور اطمینان خاطر از دقیق بودن یافته¬ها از دیدگاه پژوهشگر، ازنظرات ارزشمند اساتید آشنا با این حوزه و متخصصان دانشگاهی که در این حوزه خبره و مطلع بودند استفاده شد. هم¬چنین به¬طور هم¬زمان از مشارکتکنندگان در تحلیل و تفسیر دادهها کمک گرفته شد. همچنین در پژوهش کنونی از پایایی بین دو کدگذار برای محاسبه پایایی مصاحبه-های انجام گرفته استفاده شد. پایایی حاصل از دو کدگذار 75.75 درصد به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش کد گذاری براون و کلارک استفاده شده است. نتایج نشان داد معیارهای شایستگی رهبری تحول دیجیتال در نظام بانکی کشور شامل ویژگیهای فردی، هوشمندی دیجیتال و قابلیت/ظرفیت دیجیتالی است.
رعدی افسوران, نقی, تورنتون, جورج.سی, عریضی سامانی, حمیدرضا. (1399). آموزش و بهبود شایستگی های رهبری: تعیین اثربخشی شایستگی های تحول گرایی، تیم سازی و تفکر استراتژیک با روش بوت استرپ. مشاوره شغلی و سازمانی, 12(44), 187-208.
عاشقی, حسن؛ قهرمانی, محمد؛ قورچیان, نادرقلی. (1396). تدوین الگوی مفهومی طراحی برنامه آموزش مدیران مبتنی بر شایستگی مدیریتی : پژوهشی کیفی. نوآوری های مدیریت آموزشی، 12 (3)، 61-47.
Alvarenga, J.C.; Branco, R.R.; Guedes, A.L.A.; Soares, C.A.P.; E Silva, W.D.S. (2019). The project manager core competencies to project success. Int. J. Manag. Proj. Bus. 13, 277–292.
Bendixen, S.M., Campbell, M., Criswell, C. & Smith, R. (2017). Change Capable Leadership: The real power propelling successful change. Brown, N., & Brown, I. (2019). From digital business strategy to digital transformation – A systematic literature review. SAISIT ‘19: Proceedings of the South African Institute of Computer Scientists and Information
Technologists, 1-8.
Gentry, A.W., Eckett, R.H., Stawiski, S.A. & Zhao, S. (2016). The challenges leaders face around the world: more similar than different. Centre for Creative leadership. Grewali, A. & Chahar, V. (2013). Leadership skill and competencies: Challenges and Skills Requirement for Future Business Scenario. International Journal of computer Science & Management Studies, 13(10): 19 – 27.
Guthrie, K. L., & Meriwether, J. L. (2018). Leadership development in digital spaces through mentoring, coaching, and advising. New directions for student leadership, 2018(158), 99-110. Kin, T. M., Kareem, O. A., & Ghouri, A. M. (2019). Competency of School Principals in Managing Change in Malaysian Secondary Schools: Teachers’ Perspective. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 9(6),285–304.
Leslie, J.B. (2015). The leadership Gap: what you need, and still don’t have, when it comes to talent. Centre for creative leadership,. https:/ / www.ccl.org/ wp content/ uploads/ 2015/ 09/ Leadership.
Mergel, I., Edelmann, N., & Haug, N. (2019). Defining digital transformation: Results from expert interviews. Government Information Quarterly, 36(4), 101385. O’Connor Associates. (2011). Leadership 2020: 10 Workforce Trends + 10 Critical Leadership Competencies. http:/ / www.ajoconnor.com/ blog/ leadership-2020-10-workforce-trends-10-critical-leadership-competencies.
Pagon, M., Banutai, E. & Bizjak, U. (2008). Leadership competencies for successful change management: A Preliminary Study Report.
Rahardja Untung, Moeins Anoesyirwan & Lutfiani Ninda (2018). Ladershipe Competency Working Motivation and Performance of High Private Education, Lecturer With Institution Accreditation B:Area Kopertis IV Banten Province.
Savanevičienė, A., Čiutienė, R., & Rūtelionė, A. (2014). Examining leadership competencies during economic turmoil. Procedia, Social and Behavioral Sciences, 156,
Savić, D. (2020). Digital transformation and grey literature professionals. Grey Journal, February, 16, 11-17. Selvarajah, C,Meyer, D, Jayakody, J & Sukunesan,S (2020). Managerial Perceptions of Leadership in Sri Lanka: Good Management and Leadership Excellence as Foundation for Sustainable Leadership Capacity Building in Post-Civil War Sri Lanka, www.mdpi.com/journal/sustainability.
Tschannen-Moran, M. (2009). Fostering teacher professionalism in schools: The role of leadership orientation and trust. Educational Administration Quarterly, 45(2), 217 247. Verhoef, P. C., Broekhuizen, T., Bart, Y., Bhattacharya, A., Dong, J. Q., Fabian, N., & Haenlein, M. (2021). Digital transformation: A multidisciplinary reflection and research agenda. Journal of Business Research, 122, 889-901.