انقلاب جنسی؛ آسیبها و راهبردهای مقابله با آن (با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب)
الموضوعات :مهدی عمانی 1 , پری باباکشی زاده عوری 2 , فزرانه صبوری 3 , ندا محمد اوغلی حیقی 4 , حورا عطایی فر 5 , زهرا بوداقی النی 6
1 - پژوهشگر، گروه حقوق جزا و جرمشناسی، مرکز تحقیقات حقوق، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران.
2 - دانشآموخته سطح دو، حوزههای علمیه خواهران، فاطمیه، مشکین شهر، ایران.
3 - دانش آموخته سطح دو، حوزه های علمیه خواهران، فاطمیه، مشگین شهر، ایران
4 - دانش آموخته سطح دو، حوزه های علمیه خواهران، فاطمیه، مشگین شهر، ایران
5 - دانش آموخته سطح دو، حوزه های علمیه خواهران، فاطمیه، مشگین شهر، ایران
6 - مربی پرورشی، دبیرستان زینبیه و محدثه رضی، آموزش و پرورش منطقه ارشق، اردبیل، ایران
الکلمات المفتاحية: انقلاب جنسی, راهبرد, بیانیه گام دوم انقلاب, همباشی, وصلت آزاد.,
ملخص المقالة :
انقلاب جنسی بهنوعی جنبش اجتماعی میباشد که نظام سنتی غربی را به چالش کشیده و در اروپا و کشورهای آمریکایی جریان داشته است که به لحاظ عملی دارای پشتوانههای متفاوتی بوده است. متأسفانه در دهههای اخیر این موضوع با افتوخیز ادامه یافته و بسیاری از تغییرات حاصله در آن دوره، جریانات امروزه را در کل جهان غالب شده است. این نوشته با استفاده از شیوه پژوهشی توصیفی، تحلیلی و جمعآوری اطلاعات با استفاده از کتب، مقالهها و پایگاههای اینترنتی، انجامگرفته و سعی بر آن دارد تا با بررسی و تبیین انقلاب جنسی، به ارائه راهبردهایی مبنی بر کنترل و پیشگیری از این انقلاب با استفاده از مبانی بیانیه گام دوم انقلاب بپردازد. نتایج تحقیق حاکی از این مطلب است که انقلاب جنسی بهعنوان مخربترین جنبش اجتماعی تاریخ بشریت بوده که از آن بهعنوان آزادی جنسی تعبیر شده است. این انقلاب آسیبهایی نظیر، وصلت آزاد، هم باشی و دگرباشی را سبب خواهد شد. با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب، مهمترین راهبرد مقابله با انقلاب جنسی را میتوان برپایی تمدن نوین اسلامی، شبکهسازی، ایجاد گفتمان، جهاد تبیین و تعمیق معنویت دانست.
1- ابن عابدین، محمد امین¬بن عمر(1415ق). رد المحتار علی الدر المختار. کویت: ورازت الاوقاف و الشوون الاسلامیه.
2- ابن منظور، محمدبن مکرر(1414ق). لسان العرب. چاپ سوم. بیروت: انتشارات دار الصادر.
3- ابن¬اثیر، مبارک¬بن محمد(1421). النهایه فی غریب الحدی و الاثر. چاپ اول. ریاض: انتشارات دار ابن الجوزي.
4- احمدزاده، رضا(1398). تحلیل مضمونی ویژگی های جهاد در آیات قرآن کریم. فرهنگ پژوهش، 40، 53 – 104. doi:10.22081/fpq.2020.69887
5- احمدی، کامیل(۱۳۹۹). خانه¬ای با در باز؛ پژوهشی جامع در باب ازدواج سفید در ایران. چاپ اول. لندن: نشر مهری.
6- افراز، صبا(۱۴۰۱). ازدواج سفید و پیامدهای آن. مطالعات حقوق، 7(30)، ۱۱۳ – 126.
7- آورکانی، زینب؛ و راودراد، اعظم(1398). مقایسه بازنمایی دو مستند ایکسونامی و انقلاب جنسی؛ از انقلاب جنسی در غرب و ارزیابی همخوانی و یا تعارض این بازنماییها با دیدگاه اسلامی. دو فصلنامه مطالعات اسلامی آسیبهای اجتماعی، 2(1)، 141-158.
8- بدری، علی(۱۳۹۹). جوانگرایی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با تکیه بر مبانی قرآنی و روائی. فصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی، 9(4)، ۳۶۰ – ۳۳۹.
9- جعفری شورگل، سکینه(1396). تأملی بر معنویت سازمانی با رویکرد اسلامی. فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، 2(3)، 179-200. dor:20.1001.1.23295599.1392.2.3.6.4
10- حسینی خامنهای، سید علی(1397). بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به ملت ایران. قم: انتشارات انقلاب اسلامی.
11- خداپناهی، میترا(۱۴۰۰). وضعیت حقوقی و اخلاقی ازدواج سفید در ایران و آمریکا. اولین کنفرانس بینالملل، علوم سیاسی و علوم انسانی.
12- درخشانیراد، معصومه؛ و مطیع، مهدی(1394). همجنسگرایی و ارائه برخی راهکارهای تربیتی از منظر اسلام و مطالعات روانشناختی در پیشگیری از آن، دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در علوم انسانی.
13- دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت¬الله خامنه¬ای. (1398). برگرفته شده از: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=42633
14- دهخدا، علی¬اکبر(۱۳۷۷). لغت¬نامه. چاپ دوم. تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
15- راجی، سید محمدحسین(1398). گام تمدن ساز. چاپ اول. قم: دفتر نشر معارف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها.
16- راموز، ادریس؛ و شرفالدین، حسین(۱۴۰۰). صورتبندی گفتمانی بیانات مقام معظم رهبری پیرامون تغییرات فرهنگ جنسی جامعه ایران. مجله دین و ارتباطات، 28(2)، 569-607. doi:10.30497/RC.2022.76100
17- رحمتآبادی، اعظم؛ و کاریزی، الهام(1396). ازدواج سفید؛ پیامدها و خطرات. میراث طاها، 1، 77-102.
18- رودگر، نرجس(۱۳۸۸). فمینیسم؛ تاریخچه، نظریات، گرایشها، نقد. چاپ اول. تهران: دفتر مطالعه و تحقیقات زنان.
19- زارعی توپخانه، محمد؛ چراغیان، حدیث(۱۳۹۸). انقلاب جنسی و نهضت خود مهارگری در غرب. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
20- سفیری، خدیجه؛ حاجی¬علی، فریبا؛ و مکوندی، راضیه(۱۳۹۶). نگرش زنان و مردان مجرد شهر تهران به همباشی و بررسی عوامل مؤثر بر آن، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا .
21- سوروکین، پیتریم(۱۳۹۹). انقلاب جنسی آمریکا. ترجمه روح¬الله گلمرادی. اصفهان: انتشارات آرمای.
22- صداقت، علیرضا؛ و رضایی اصفهانی، محمدعلی(1397). روند گفتمان سازی سبک زندگی رهبر الهی در جامعه با تأکید بر دیدگاه رهبر معظم انقلاب (مدظلهالعالی). پژوهش¬نامه سبک زندگی، 4(7)، 65-82. dor:20.1001.1.24763101.1397.4.2.4.6
23- صلح میرزایی، سعید(1400). جهاد تبیین در اندیشه حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (مدظلهالعالی). تهران: انتشارات انقلاب اسلامی.
24- عظیم¬زاده اردبیلی، فائزه؛ مشایخی، فاطمه؛ و ایزدی، نرگس(1402). خانواده¬های معیار و نوظهور در نظامهای حقوقی ایران و آمریکا. فقه و حقوق خانواده، 28(78)، 105-137. doi:10.30497/FLJ.2022.243356.1811
25- عمانی، مهدی؛ بیگی، جمال؛ و پورقهرمانی، بابک(۱۴۰۱). جهاد تبیین: راهبردی پیشگیرانه در قبال تفکر اجباری ناشی از فناوری هارپ. فصلنامه رهیافتهای نوین مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی، 2(5)، 26-42.
26- غباری بناب، باقر؛ سلیمی، محمد؛ سلیانی، لیلا؛ و نوری مقدم، ثنا(۱۳۸۶). هوش مصنوعی. فصلنامه علمی پژوهشی اندیشه نوین دینی، 3(10)، 125-147. dor:20.1001.1.20089481.1386.3.10.5.6
27- فرزانه، محمدباقر؛ خیاط، علی؛ و صفرپور، هادی(۱۳۹۷). تبیین عوامل ایجاد تمدن نوین اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری. پژوهش¬های اجتماعی اسلامی، 24(3)، 177-205.
28- فلسفی، محمدتقی(1362). کودک از نظر وراثت و تربیت. تهران: هیئت نشر معارف.
29- کوهن، نانسی ال(۱۳۹۱). چگونه انقلاب جنسی جامعه آمریکا را برای همیشه دگرگون کرد. ترجمه ابوالفضل ایمانی راغب. نشریه فرهنگ و اجتماع، 105، 34-52.
30- معیدفر، سعید(1393). پذیرش یا رد ازدواج سفید خطاست، زنان امروز، 5، 16-18.
31- معین، محمد(1386). فرهنگ معین. تهران: انتشارات ثامن.
32- مک¬دانل، دایان(۱۳۸۰). مقدمهای بر نظریه گفتمان. ترجمه حسینعلی نوذری. تهران: انتشارات فرهنگ گفتمان.
33- ملکوتیان، مصطفی(۱۳۹۴). ظهور تمدن نوین اسلامی و افول تمدن غربی، همایش ملی تمدن نوین اسلامی.
34- موسوی، سیده حکیمه؛ کریمی¬نیا، محمدمهدی؛ و انصاری مقدم، مجتبی(1400). راهکارهای تقویت معنویت در جامعه با تکیه بر بیانیه گام دوم انقلاب. پیشرفتهای نوین در روانشناسی، 4(38)، 153-169.
35- موسی¬زاده، میثم؛ باقری توانی، محسن؛ و نحوی، عادل(۱۳۹۶). دیدگاه حقوقی نسبت به ازدواج سفید در ایران. اولین همایش ملی آسیبشناسی و آسیب زدایی پدیده شکاف بین نسلی.
36- مهاجری، مریم(۱۳۹۰). آسیبشناسی پیامد اخلاقی فمینیسم در غرب و بازتاب آن در نهاد خانواده. پژوهشنامه زنان، 2(3)، 99-115.
37- وندی، شلیت؛ و دموس، نانسی(۱۳۸۸). دختران به عفاف روی میآورند. ترجمه سمانه مدنی و پریسا پور¬علمداری. جلد ششم. تهران: دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه.
38- هاجری، عبدالرسول(1382). فمینیسم جهانی و چالشهای پیش رو. قم: انتشارات بوستان کتاب.
39- هراتی، جهانبخش؛ خواجه¬نوری، یاسمن؛ و رایجیان اصلی، مهرداد(1398). رهیافتهای فقها به مداخله یا عدممداخله در حوزه دگرباشی. رفاه اجتماعی، 19(73)، 341-377. doi:10.29252/refahj.19.73.341
40- یوسف¬زاده، حسن(۱۳۸۵). پیامدهای فمینیسم در خانواده غربی. فصلنامه مطالعات راهبردی زنان، ۳۲، 81-127.
انقلاب جنسی؛ آسیبها و راهبردهای مقابله با آن
(با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب)
مهدی عمانی1*، پری باباکشی زاده عوری2، فرزانه صبوری3، ندا محمد اوغلی حیقی4، حورا عطاییفر5، زهرا بوداقی آلنی6
1. پژوهشگر، گروه حقوق جزا و جرمشناسی، مرکز تحقیقات حقوق، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران. (نویسنده مسئول)
Omanimehdi68@gmail.com
2. دانشآموخته سطح دو، حوزههای علمیه خواهران، فاطمیه، مشکین شهر، ایران.
paribabakeshizadeh@gmail.com
3. دانشآموخته سطح دو، حوزههای علمیه خواهران، فاطمیه، مشکین شهر، ایران.
sbwryfrzanh0@gmail.com
4. دانشآموخته سطح دو، حوزههای علمیه خواهران، فاطمیه، مشکین شهر، ایران.
neda.mohammadooghli@gmail.com
5. دانشآموخته سطح دو، حوزههای علمیه خواهران، فاطمیه، مشکین شهر، ایران.
moein.arusha8691@gmail.com
6. مربی پرورشی، دبیرستان زینبیه و محدثه رضی، آموزشوپرورش منطقه ارشق، اردبیل، ایران .
تاریخ دریافت: [16/5/1401] تاریخ پذیرش: [12/12/1401]
چکیده
انقلاب جنسی بهنوعی جنبش اجتماعی میباشد که نظام سنتی غربی را به چالش کشیده و در اروپا و کشورهای آمریکایی جریان داشته است که به لحاظ عملی دارای پشتوانههای متفاوتی بوده است. متأسفانه در دهههای اخیر این موضوع با افتوخیز ادامه یافته و بسیاری از تغییرات حاصله در آن دوره، جریانات امروزه را در کل جهان غالب شده است. این نوشته با استفاده از شیوه پژوهشی توصیفی، تحلیلی و جمعآوری اطلاعات با استفاده از کتب، مقالهها و پایگاههای اینترنتی، انجامگرفته و سعی بر آن دارد تا با بررسی و تبیین انقلاب جنسی، به ارائه راهبردهایی مبنی بر کنترل و پیشگیری از این انقلاب با استفاده از مبانی بیانیه گام دوم انقلاب بپردازد. نتایج تحقیق حاکی از این مطلب است که انقلاب جنسی بهعنوان مخربترین جنبش اجتماعی تاریخ بشریت بوده که از آن بهعنوان آزادی جنسی تعبیر شده است. این انقلاب آسیبهایی نظیر، وصلت آزاد، هم باشی و دگرباشی را سبب خواهد شد. با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب، مهمترین راهبرد مقابله با انقلاب جنسی را میتوان برپایی تمدن نوین اسلامی، شبکهسازی، ایجاد گفتمان، جهاد تبیین و تعمیق معنویت دانست.
واژگان کلیدی: انقلاب جنسی، راهبرد، بیانیه گام دوم انقلاب، همباشی، وصلت آزاد.
1- مقدمه
نبود اعتقادات مذهبی در کشورهای غربی و کاهش آن در سایر کشورها، اخلاق و هنجارهای مربوط به مناسبات جنسی را دستخوش تغییرات اساسی کرده است. یکی از مهمترین این تغییرات مربوط به مباحث و مسائل جنسی بوده که از آن حمایت کرده و درنتیجه سهل گیری عمیقی درزمینهٔ خودمختاری انسانها در برطرف سازی نیازهای جنسی و همینطور مسامحتشان به وجود آورده است. با توجه به اینکه این ناهنجاری اخلاقی یا بهعبارتدیگر بیعفتی همانند بیماریهای مسری و جرائم ریزومیکی تمام جهان را درگیر خودساخته و تغییرات گستردهای را شامل شده است، اندیشمندان تعبیر انقلاب جنسی را بر آن نام نهادهاند.
انقلاب جنسی1 پدیدهای است که اولین بار در غرب ایجاد و درنتیجه آن، روابط جنسی میان زنان و مردان بهصورتهای مختلف و متنوع درآمد. این روابط که در گذشته فقط در چارچوب ازدواج در میان زن و مرد ممکن بود، خارج از چارچوب و به اشکال مختلف در میان دو جنس رایج شد و این در حالی است که در فرهنگ ایرانی و اسلامی یک نوع رابطه جنسی میان زن و مرد مشروعیت دارد و آن هم ازدواج است (آورکانی و راودراد، ۱۳۹۸). از دهه ۱۹۶۰ به بعد با شکسته شدن حریمها در مسائل جنسی، ارزشها، عادات و رفتار جنسی نیز تغییر یافت (رودگر، ۱۳۸۸). این انقلاب که بهنوعی یکی از تحولات بنیادین در مغربزمین بود با تغییرات سریع در افکار، هیجانات و رفتار جنسی افراد جامعه همراه و رفتار، آدابورسوم جنسی، زندگی عمومی و نهادهای اجتماعی را تحت تأثیر خود قرار داد و کنشهای جنسی، ازدواج، سبکهای عشق ورزیدن، فرزندپروری، همسرداری و طلاق را دستخوش تغییراتی قرار داد و درنتیجه افزایش ازدواجهای آزاد، شرکای جنسی چندگانه، تشکلهای جمعی، باشگاههای تجاری جنسی، همجنسگرایی و از بین رفتن نقشهای جنسی و جنسیتی را سبب شد (زارعی توپخانه و چراغیان، ۱۳۹۸) که در گذشته بهصورت یکطرفه رایج بود ولی در حال حاضر این روابط بهصورت دو طرفه گشته است (وندی و دموس، ۱۳۸۸) و این همان مشروعیت بخشیدن به بیبندوباری طرفین و ایجاد فحشا در جامعه است (یوسفزاده، ۱۳۸۵) که آسیبهای فراوانی را بر جوامع بار خواهد کرد.
بر این اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی آسیبهای انقلاب مخرب جنسی و راهکارهای مقابله با آن میباشد؛ بنابراین ما در این پژوهش در صدد پاسخ به این سؤال اصلی هستیم که انقلاب جنسی چیست و راهکارهای مقابله با آن با تکیه بر بیانیه گام دوم انقلاب چگونه میباشد. برای این کار در ابتدا لازم است نسبت به مفهوم شناسی متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق ازجمله انقلاب جنسی، انقلاب و بیانیه گام دوم انقلاب پرداخته، آسیبهای آن بررسی و درنهایت به ارائه راهکارهایی با تکیه بر بیانیه گام دوم انقلاب خواهیم پرداخت.
2- مرور مبانی نظری و پیشینه
آثار متعددی در رابطه با انقلاب جنسی در غرب و تأثیرات آن در جوامع غرب و جامعه ایرانی وجود دارد که نشان از اهمیت این موارد داشته و نویسندگان در آنها به بررسی مفاهیم آن بهصورت کلی پرداختهاند. در این میان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
خداپناهی (۱۴۰۰) در پژوهش خود با عنوان «وضعیت حقوقی و اخلاقی ازدواج سفید در ایران و آمریکا» به بررسی ابعاد مختلف ازدواج سفید پرداخته و به این نتیجه دست یافته است که ازدواج سفید را باید پدیدهای نامأنوس با فرهنگ و قوانین جامعه ایرانی دانست، زیرا این ازدواجها حاصل انقلاب جنسی در دهههای ۱۹۶۰ در آمریکا میباشد چون ماهیت ازدواج سفید، گریز از چارچوبهای قانونی زندگی مشترک بوده و بیاعتنایی به قوانین شرع و قانون محسوب میگردد، لذا سنخیتی با قوانین حاکم بر نظام خانواده و ازدواج در ایران ندارد. علاوه بر آن در نظام حقوقی آمریکا به جهت حمایت افکار عمومی از انقلاب جنسی ۱۹۷۶، پذیرش قانون زندگی مشترک (هم باشی) در قالب آزادیهای جنسی، موجب شده است تا قانونگذار آمریکا نیز قواعدی بر آن مترتب نماید تا نظم عمومی جامعه خدشهدار نگردد.
راموز و شرفالدین (۱۴۰۰) در پژوهش خود با عنوان «صورتبندی گفتمانی بیانات مقام معظم رهبری پیرامون تغییرات فرهنگ جنسی جامعه ایران»، بیانات مقام معظم رهبری را بهعنوان یک متفکر اجتماعی درباره تغییرات فرهنگ جنسی جامعه ایران، صورتبندی کردهاند. در این پژوهش چهار محور گفتمانی ناظر به مؤلفههای معنایی و علل و عوامل تغییرات فرهنگ جنسی جامعه ایران کشف و صورتبندی شده است. بر این اساس پویایی فرهنگ جنسی، خلأ نظری و سیاستی، تهاجم فرهنگی، جنسی و مقابله با تهاجم جنسی بهمنظور ساماندهی فرهنگ جنسی، از محورهای گفتمانی مقام معظم رهبری است.
سوروکین (۱۳۹۹) در کتاب خود با عنوان «انقلاب جنسی آمریکا» تصریح میکند که این انقلاب کاملاً برخلاف انقلابهای سیاسی و اقتصادی شناخته شده تر، تقریباً بیسروصدا پیش میرود و کسی متوجه آن نیست. صحنههای خروشان این انقلاب، عاری از هرگونه انفجار پرهیاهوی عمومی، محدود به خلوت اتاق خواب است و فقط افراد درگیر آن هستند.
سفیری، حاجیعلی و مکوندی (۱۳۹۶) در پژوهشی با عنوان «نگرش زنان و مردان مجرد شهر تهران به همباشی و بررسی عوامل مؤثر بر آن» به بررسی یکی از پیامدهای انقلاب جنسی که هم باشی است، پرداختهاند و نتیجه حاصل از این پژوهش از این قرار است که بروز انقلاب جنسی در اروپا و آمریکا؛ الگوی ازدواج، تشکیل خانواده و روابط جنسی را در سراسر جهان دستخوش تغییرات عمدهای کرده است. رابطه جنسی پیش از ازدواج، در ایران در حال افزایش است و هم باشی یا هم خانگی یکی از گونههای جدید روابط پیش از ازدواج است که در این الگو زن و مرد بدون ازدواج رسمی، شرعی و قانونی به زندگی مشترک میپردازند.
موسیزاده، باقری توانی و نحوی (۱۳۹۶) در پژوهش خود با عنوان «دیدگاه حقوقی نسبت به ازدواج سفید در ایران» به بررسی یکی از پیامدهای انقلاب جنسی که ازدواج سفید است پرداخته و به این نتیجه دست یافتهاند که ورود و گسترش رسانههای ارتباطی مانند ماهواره و اینترنت در ایران همانند کشورهای غربی سبک زندگی متفاوتی را به وجود آورده و ارزشهای گوناگونی را شکل داده و با بحرانی شدن مسائل اقتصادی، افزایش سن ازدواج و همچنین ورود ارزشهای جهانی از طریق ابزارهای جدید ارتباطی، به تدریج، گسترش روابط جنسی پیش از ازدواج را سبب شده است.
مهاجری (۱۳۹۰) در مقالهای با عنوان «آسیبشناسی پیامد اخلاقی فمنیست در غرب و بازتاب آن در نهاد خانواده» به بررسی تغییر و تحولاتی که پس از شکلگیری فمنیسم در نحوه زندگی فردی و خانوادگی و اجتماعی زنان مشهود است پرداخته و اینگونه تصریح میکند که فمنیسم پیامدهایی چون انقلاب جنسی، ترویج همجنسگرایی، خانواده ستیزی، تحقیر مادری و تأکید بر سقطجنین، سقوط حجاب و عفاف و انکار ارزشهای اخلاقی را در پی دارد.
كوهن (2012) در مقالهای با عنوان «چگونه انقلاب جنسی، جامعه امريكا را برای هميشه دگرگون كرد؟» به بررسی تأثیرات انقلاب جنسی بر جامعه پرداخته است او مدعی است، انقلاب جنسی موجب تغييرات ژرفی در مناسبات و روحيات زنان اين كشور در چندين دهه گرديده و آثار زیانباری را بر جامعه بار کرده است.
ازآنجاییکه پژوهشهای موجود در این رابطه بیشتر به مفهوم شناسی و برخی تأثیرات انقلاب جنسی پرداخته ولی راهکاری مبنی بر جلوگیری از تأثیرات این انقلاب بر جامعه ارائه ندادهاند و همین نقطه تمییز پژوهش حاضر با پژوهشهای پیشین میباشد. چون این پژوهش به بررسی راهکارهایی برای جلوگیری از تأثیرات مخرب انقلاب جنسی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب میپردازد.
3- روششناسی
روش تحقیق در این پژوهش توصیفی، تحلیلی میباشد، در این نوع از روش تحقیق محقق علاوه بر تصویرسازی آنچه هست به تشریح و تبیین دلایل چگونه بودن و چرایی وضعیت مسئله و ابعاد آن میپردازد. در این نوع از روش تحقیق برای تبیین و توجیه دلایل، نیاز به تکیهگاه استدلالی محکمی میباشد. این تکیهگاه از طریق جستجو در ادبیات و مباحث نظری تحقیق فراهم میشود. در این نوع از تحقیق محقق به تبیین و تشریح مسائل پرداخته و به چیستی و چرایی آن میپردازد، روش مورداستفاده برای این پژوهش از نوع کتابخانهای بوده و ابزار گردآوری دادهها هم از طریق فیشبرداری از اسناد، گزارشها و مقررات داخلی و خارجی و بینالمللی است.
4- یافتهها
4-1- مفاهیم نظری
در این قسمت از پژوهش به جهت آشناسازی مخاطبین، به بررسی و مفهوم شناسی متغیرهای وابسته تحقیق میپردازیم.
4-1-1- انقلاب
انقلاب در لغتنامه دهخدا به معنای برگشتن، بازگردیدن، واژگون شدن و نیز به معنی تحول آمده است (دهخدا، ۱۳۷۷). در فرهنگ فارسی معین نیز از انقلاب به دگرگون شدن، زیرورو شدن، قیام گروهی برای واژگون کردن یک حکومت و نیز تبدیل صورتی بهصورت دیگر تعبیر شده است (معین، ۱۳۸۶). در ابتدا این واژه برای حرکت دورانی اجرام آسمانی و گردش ستارهها به دور کره زمین به کار میرفت ولی انقلابی که در سال 1668 در انگلستان به وقوع پیوست، باعث شد که لفظ انقلاب وارد زبان سیاست شود. در اصطلاح نیز «انقلاب» به معنای تحول اساسی در حکومت یک کشور، توسط تودهای ناراضی از جامعه است که باعث تحولات سیاسی و اقتصادی و ... میشود.
4-1-2- انقلاب جنسی
انقلاب جنسی همان آزادسازی جنسی است که در آن روابط جنسی خارج از عرف و شرع به حالت عادی رواج پیدا کرده و برهنگیها در ملأ عام و در حضور دیگران افزایش پیدا میکند (آورکانی و راودراد، ۱۳۹۸). این انقلاب حدود سه دهه است که جامعه غربی را به جد متحول کرده و کلیه رفتارها و رویکردهای مربوط به روابط جنسی خانواده را تغییر داده است. هدف از انقلاب جنسی ایجاد شادی و لذت بیشتر از طریق رابطه جنسی بدون تعهد میباشد که البته محصولی جز ناامیدی و یاس و ناراحتی نداشته است. بحران ایجاد شده متفکران را به این نتیجه رسانده است که باید روابط جنسی مدرن را برای بازگرداندن تعهد و روابط جنسی محدود به خانواده متحول کرد.
4-1-3- بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
بیانیه گام دوم، بیانیهای است که مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ نگارش فرمودهاند و یک ترسیم کلی از گذشته، حال و آینده انقلاب میباشد و در واقع یک تصویرسازی کلی راجع به مسائل انقلاب است (دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای، 1398). میتوان گفت پس از توصیههای مکرر رهبری در سالهای اخیر پیرامون لزوم تبیین معارف انقلاب اسلامی برای جوانان و ارائهی تصویری صحیح از گذشته، حال و آینده انقلاب به آنها در برابر تصویرسازی دروغین دشمنان، ایشان در چهل سالگی انقلاب، خود در مقام تبیین برآمده و اقدام به نگارش بیانیه کردهاند؛ تا با ارائه فکر و استدلالهای روشن، کارآمدی و برنامهی آینده انقلاب، علاوه بر پیشگیری از به وجود آمدن اختلال در دستگاه محاسباتی نسل آینده مدیران کشور، جوانان مؤمن و انقلابی را به شانه دادن زیر بار مسئولیتهای بزرگ نقشآفرینی در چهل سال آینده برای تحقق اهداف مبارک آن فراخوانند (راجی، ۱۳۹۸). ایشان در این بیانیه به تبیین عظمت حادثه انقلاب، برکات آن، چالشها و ظرفیتها و توصیههایی پرداختهاند (بدری، ۱۳۹۹).
4-1-4- عفاف
عفاف در لغت به معنای خودداری از عمل یا سخنی است که حلال یا نیکو نیست (ابن منظور، ۱۴۱۴). این واژه در قرآن کریم به معنای «حالت نفسانی که از غلبه شهوت باز دارد» آمده است. به بیان قرآن کریم عفیف به شخصی اطلاق میشود که خود نگهدار و به مناعت باشد. مطابق این معنا، عفاف در مفهوم عام خود عبارت از خویشتنداری در مقابل هر نوع تمایل افراطی نفسانی است (زارعی، ۱۳۹8). در حقیقت عفاف و پاکدامنی حالتی نفسانی میباشد که قوه شهوانی را رام و مطیع عقل و ایمان میکند؛ بنابراین عفت عبارت از خویشتنداری در برابر هرگونه تمایل افراطی نفسانی و جنسی است. میتوان گفت که عفت جنسی یکی از گرایشهای فطری انسانی است که آثار آن نظارت بر غرایز و تمایلات جنسی میباشد (فلسفی، 1362).
4-2- آسیبهای انقلاب جنسی
در این قسمت از پژوهش به بررسی آسیبهای انقلاب جنسی میپردازیم.
4-2-1- وصلت آزاد2
وصلت آزاد همان روابط عاشقانه بین بیش از دو شریک عاشقانه یا جنسی، یا دوست داشتن بیش از یک نفر در یک زمان است و در یک مفهوم گستردهتر، نیز به معنای تمایل به پذیرش این است که عشق رمانتیک ممکن است شامل بیش از دو شریک باشد. در برخی مواقع به آن چند همسری نیز میگویند، یعنی نوعی غیر تک همسری توافقی است که منجر به شیء شدن یا کالایی شدن طرف مقابل میشود، زیرا از آنها برای رفع احساسات جنسی خود استفاده میکنند. از آسیبهای جدی و خطرناک وصلت آزاد علاوه بر چندهمسری میتوان به عشق چندنفره یا چند مهری نیز اشاره کرد (رحمتآبادی و کاریزی، 1396) که زیرمجموعهای از چندهمسری بوده و شامل چند مرد و چند زن میشود (معیدفر، 1393). این افراد ترجیح میدهند که روابط چندگانه خود را برای افراد خارجی فاش نکنند، زیرا امکان دارد از محبوبیت آنها کاسته شود (هاجری، 1382).
4-2-2- همباشی3
همباشی به زندگی مشترک بدون ازدواج اطلاق میشود. برخی نیز آن را ازدواج سفید نامیدهاند یعنی وضعیتی که زن و مرد بدون عقد شرعی با هم زندگی کرده و باهم رابطۀ جنسی برقرار میکنند. ولی بسته به تعریف، از نظر قانون، عرف یا شرع زن و شوهر رسمی، محسوب نمیشوند (احمدی، 1399). با رواج انقلاب جنسی، ازدواج رسمی و قانونی در حال تضعیف و با هم بودن و ازدواج سفید در حال تقویت شدن است. تقویت و گسترش روابط خارج از عرف و شرع باعث سقطجنین و در بیشتر مواقع باعث عقیمسازی نیز میشود (عظیم زاده اردبیلی، مشایخی و ایزدی، 1402). با توجه به شرایط جامعه و سختگیری در امر ازدواج، کم شدن اعتقادات دینی و مذهبی، نیازهای جسمی و عاطفی، مشکلات اقتصادی، دوستان ناباب، عدم نظارت والدین، تسهیل روابط دختران و پسران، بالا رفتن آمار طلاق، بیکاری، رسانهها و شبکههای اجتماعی و اعتیاد، جوانان از آن بهخوبی استقبال کردهاند (افراز، ۱۴۰۱) و چنانچه راهکارهایی مبنی بر مقابله از انقلاب جنسی ارائه نشود، جوامع اسلامی نیز همانند جوامع غربی رو به انحطاط اخلاقی خواهند رفت.
4-2-3- دگرباشی
دگرباشی واژهای است که برای اشاره به همجنسگرایان زن، همجنسگرایان مرد، دوجنسگراها و تراجنسیتیها استفاده میشود. دگرباشان جنسی بهعنوان افرادی با گرایشات جنسی متفاوت از نوع متداول و مرسوم هستند. در برخی مواقع گرایش به همجنس اساساً تحت تأثیر عوامل ژنتیکی و بیولوژیک است و در برخی مواقع تمایلات همجنسگرایانه نتیجه تأثیرات روانی، محیطی و تجربیات اولیه است (احمدی، ۱۳۹9). انقلاب جنسی یا همان آزادسازی جنسیتی عوامل محیطی و روانی را برای دگرباشی امکانپذیر کرده (هراتی، خواجهنوری و رایجیان اصلی، 1398) و زمینه انحطاط اخلاقی را در جامعه گسترش میدهند (درخشانیراد و مطیع، ۱۳۹۴).
4-3- راهبردهای مقابله با انقلاب جنسی با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب
بعد از شناسایی آسیبهای انقلاب جنسی، در این قسمت از پژوهش به بررسی و ارائه راهبردهای مقابله با انقلاب جنسی و آسیبهای آن میپردازیم.
4-3-1- برپایی تمدن نوین اسلامی
ورود غرب به دوره رنسانس، سرآغاز شکلدهی و تشکیل تمدن کنونی غرب گردیده و هر تمدنی بر پایه یک سری مبانی فکری فلسفی شکل میگیرد. تمدن غربی هرچند باعث توسعه علمی فناوری در غرب شد، اما به دلیل ویژگی خودکامه آرمانهای غربی، باعث گسترش بیعدالتی در جوامع غربی و ظلم و ستم و سلطهطلبی و استعمار در روابط بینالملل گردید. با ظهور انقلاب اسلامی و بازتاب آرمانهای حقطلبانه و عدالتطلبانه و جهانشمول آن، روزنههای امید برای ظهور یک تمدن نوین اسلامی پدید آمد و امروزه این اندیشه در حال گسترش و عمومی شدن میباشد. جامعیت آرمانی انقلاب اسلامی و برخورداری آن از همه نقاط مثبت آرمانی مهمترین دلیل این گرایش جهانی میباشد (ملکوتیان، ۱۳۹۴). با ظهور و پیروزی انقلاب اسلامی ایران و بازتاب آرمانهای جهانشمول و جامع، آن نقطههای امید برای شکوفائی یک تمدن نوین اسلامی در دنیای تسخیرشده و مبهوت از آثار تمدن مادیگرای غربی زنده گشت. نقاط ویرانگر و ضعف تمدن غربی از یکسو و جامعیت آرمانی انقلاب اسلامی از سوی دیگر و بهعبارتدیگر سوء کارکردهای صدها ساله تمدن بیمحتوا و نفع طلب غربی و آرمانهای مبتنی بر ذات و نیاز بشریت انقلاب اسلامی دو نیروی پیش برنده دنیای جدید به سوی یک دوره نو و به تعبیر شایسته مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) تمدن نوین اسلامی خواهد بود (فرزانه، خیاط و صفرپور، ۱۳۹۷). پس برای رسیدن به دنیایی سالم و بدون هرگونه خطا نیازمند برپایی تمدن نوین اسلامی هستیم.
4-3-2- شبکهسازی و ایجاد گفتمان
گفتمان به مجموعهای از قواعد و ضوابطی ساختارمند اشاره دارد که بر تمام جوانب حیات اجتماعی اثر گذاشته (مکدانل، 1380) و بهعنوان نظریه و روشی نو در تحلیل پدیدهها و روابط اجتماعی است که در دهههای اخیر موردتوجه ویژه محققان قرار گرفته است. تحلیل گفتمان نه یک رویکرد واحد بلکه مجموعهای از رویکردهای میانرشتهای است که میتوان از آنها در انواع گوناگون مطالعهها و برای کندوکاو در قلمروهای مختلف اجتماعی استفاده کرد. شبکهسازی نیز مقدمه گفتمان سازی بوده و به معنای فراگیر کردن و عمومیت بخشیدن به یک مفهوم، معرفت و اندیشه در بین مخاطبان میباشد بهگونهای که به سبب فضای به وجود آمده، همه در رابطه با آن اندیشه و معرفت جهتگیری کرده و مطالبهگری میکنند. مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در بیان روند گفتمان سازی و ثمره آن میفرمایند: «گفتمان سازی برای این است که اندیشه دینی، معرفت دینی در مخاطبان، در مردم، رشد پیدا کند. اندیشه دینی که رشد پیدا کرد، وقتی همراه با احساس مسئولیت باشد و تعهد باشد، عمل به وجود میآورد و همان چیزی میشود که پیغمبران دنبال آن بودند.» (صداقت و رضایی اصفهانی، 1397) گفتمان سازی، زمینه لازم و کافی برای ایجاد یک تشکیلات سازمانی و غیرسازمانی همراه با جریان سازی برای مقابله با انقلاب جنسی را پدید خواهد آورد که با بهرهگیری از روشهای مختلف، درصدد پرورش افرادی خواهد شد که بتواند در مقابل القائات ذهنی و فرافکنیها مقابله کرده و درنهایت این جریان تسلط بر ذهن توسط دشمن بهوسیله فضای مجازی با شکست مواجه شود.
4-3-3- جهاد تبیین
واژه جهاد تبیین از دو کلمه جهاد و تبیین تشکیل شده است. جهاد، جنگی مشروع در راه خدا و عنوان یکی از ابواب فقه اسلامی بوده و از ریشه «ج ه د» به معنای مشقت، تلاش مبالغه در کار به نهایت چیزی رسیدن و توانایی است (ابناثیر، 1421). مفهوم اصطلاحی این واژه یعنی مبارزه کردن در راه خدا با جان مال و داراییهای دیگر خود با هدف گسترش اسلام یا دفاع از آن (ابن عابدین، 1415). برخی نیز بر این عقیده هستند که دستور جنگ و جهاد و معیار آن به فرمان خداست (احمدزاده، 1398). در نهایت حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (مدظلهالعالی) فرمودهاند: جهاد فقط شمشیر گرفتن و جنگ کردن در میدان قتال نیست. تبیین تلاش در برابر مواجهه با دشمنان اسلام و در فرهنگ اسلامی و دینی ما هر عملی که در برابر دشمن و با تحمل مشقت و سختی انجام بگیرد جهاد نامیده میشود. جهاد میتواند جنگ رودررو یا جنگ اقتصادی و یا جنگ نرم باشد (صلح میرزایی، 1400)؛ بنابراین جهاد تبیین تلاش در برابر مواجهه با دشمنان اسلام و در فرهنگ اسلامی و دینی ما هر عملی که در برابر دشمن و با تحمل مشقت و سختی انجام بگیرد جهاد نامیده میشود (عمانی، بیگی و پورقهرمانی، 1401). از مهمترین آثار و کاربرد جهاد تبیین میتوان به نقش پیشگیرانه آن در قبال انقلاب جنسی اشاره کرد، بدین صورت که با بیان حقایق، میتوان از آسیبهای انقلاب جنسی کاست.
4-3-4- تعمیق معنویت
معنویت، ارتباط با وجود متعالی، باور به غیب، باور به رشد و بالندگی انسان در راستای گذشتن از پیچوخمهای زندگی شخصی بر مبنای ارتباط با وجود متعالی و درک حضور دائمی وجود متعالی در هستی معنادار، سازمانیافته و جهتدار الوهی بوده (غباری بناب، سلیمی، سلیانی و نوریمقدم، ۱۳۸۶) و احساسی بنیادی از مرتبط بودن با دیگران و کل جهان است (جعفری شورگل، 1396). برقراری معنویت در جامعه از دیر باز مورد اهمیت جوامع اسلامی بوده است و پیامبران نیز بر این اساس به تربیت افراد جامعه میپرداختند. اهمیت آن نیز از این جهت است که معنویت در تمام ابعاد زندگی انسان جریان دارد و میتواند بر محیط زندگی او تأثیر بگذارد (موسوی، کریمینیا و انصاری مقدم، ۱۴۰۰). توجه به این مسئله موجب میشود انسان بدون فکر به کاری دست نزند و اگر پیشامدی به شخصیت او آسیب رساند درصدد جبران برمیآید. در مورد تربیت جنسی نیز میتوان از این مسئله سود جست. شخصیت و آبرو در جامعه اسلامی و شاید جوامع غیر اسلامی جایگاه والایی دارد و نوع مردم از انگشتنما شدن در جامعه بهوسیله لغزشهای جنسی بیشتر از بیآبرویی بهوسیله لغزشهای دیگر هراس دارند. تقوای الهی و ترس از عذاب و عقاب او بهترین عامل بازدارنده در ارتکاب معاصی و ازجمله برقراری روابط جنسی نامشروع از منظر دین بهویژه ارتباط با همجنس است. تقویت چنین نیرویی در فرد باعث میشود حتی با وجود قرار گرفتن در شرایط مساعد به برقراری چنین روابطی تن در ندهد (درخشانیراد و مطیع، ۱۳۹۴). بر همین اساس است که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب معنویت را نیاز اصلی جامعه دانسته و محیط زندگی را بدون آن همانند جهنم معرفی میکنند (حسینی خامنهای، 1397)؛ بنابراین باید تا حد توان کوشید تا جامعه به سمتوسوی معنویت قدم برداشته و این نهتنها وظیفه هر یک از افراد جامعه بلکه از مهمترین وظایف دولت و حاکمیت نیز میباشد.
5- نتیجهگیری
بر اساس تحولات اجتماعی جدید در غرب، برای تشکیل خانواده، الزامی به وجود دو جنس مرد و زن نیست و لذا دو مرد، دو زن و نیز یک مرد یا زن با یک حیوان نیز میتوانند مانند یک مرد و یک زن تشکیل خانواده دهند. برخی از کشورها صراحتاً به حمایت قانونی از برخی از اقسام خانوادههای نوظهور پرداخته و برخی از اقسام آن را قانونی اعلام نمودهاند. بحران خانواده در کشورهایی که انقلاب جنسی در آنجا رایج است سبب بروز خانوادههای نوظهور شده و پای این انقلاب به کشورهای اسلامی نیز رسیده است. متأسفانه، تغییر فرهنگ غربی کار آسانی نبوده و روزبهروز در حال گسترش میباشد. بیبندوباری جنسی در تلویزیون، فیلمها و فضای مجازی دائماً تبلیغ میشود. این بحران باعث شده است تا بلوغ جنسی بهصورت زودهنگام شکلگرفته و آسیبهایی نظیر پارافیلیک، وصلت آزاد، هم باشی و دگرباشی را سبب شود. با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب، مهمترین راهبرد مقابله با انقلاب جنسی و آسیبهای ناشی از آن را میتوان برپایی تمدن نوین اسلامی، شبکهسازی، ایجاد گفتمان، جهاد تبیین و تعمیق معنویت دانست.
5-1- پیشنهاد
بعد از شناسایی راهبردهای مقابله با آسیبهای انقلاب جنسی برای عملکرد بهتر پیشنهادات زیر ارائه میشود:
· ورود پژوهشگران به این عرصه و نگارش پژوهشهایی برای شناسایی عوامل مؤثر بروز انقلاب جنسی و آگاهی دهی مردم از اثرات زیانبار آن.
· مهمترین راهبرد مقابله با انقلاب جنسی «انقلاب عفافگرایی» است. بهطور خلاصه ترویج آموزههای دینی در حوزههای عفاف و حجاب، ازدواج و تربیت فرزند همراه با نگاه مجرمانه به انحرافات اخلاقی و برخورد قضایی از عواملی هستند که مانع از تحقق انقلاب جنسی میشوند و دشمن را در این عرصه ناکام میگذارند.
· وضع قوانین سختگیرانه و جرم دانستن بیحجابیهای مجازی و واقعی میتواند زمینه و آسیبهای انقلاب جنسی را کاهش دهد.
· اصلاح ساختاری و تفصیلی کتب درسی در مقاطع مختلف آموزشوپرورش و گنجاندن مطالب و قسمتهای معنوی در آنها
· فیلترینگ فضای مجازی و داخلی کردن اینترنت از ورود آسیبهای جدی بر کودکان کاسته و فراهم کردن زمینه انقلاب جنسی را کاهش خواهد داد
· آسانگیری در امر ازدواج و معیشت افراد جامعه
6- منابع
1- ابن عابدین، محمد امینبن عمر(1415ق). رد المحتار علی الدر المختار. کویت: ورازت الاوقاف و الشوون الاسلامیه.
2- ابن منظور، محمدبن مکرر(1414ق). لسان العرب. چاپ سوم. بیروت: انتشارات دار الصادر.
3- ابناثیر، مبارکبن محمد(1421). النهایه فی غریب الحدی و الاثر. چاپ اول. ریاض: انتشارات دار ابن الجوزي.
4- احمدزاده، رضا(1398). تحلیل مضمونی ویژگی های جهاد در آیات قرآن کریم. فرهنگ پژوهش، 40، 53 – 104. doi:10.22081/fpq.2020.69887
5- احمدی، کامیل(۱۳۹۹). خانهای با در باز؛ پژوهشی جامع در باب ازدواج سفید در ایران. چاپ اول. لندن: نشر مهری.
6- افراز، صبا(۱۴۰۱). ازدواج سفید و پیامدهای آن. مطالعات حقوق، 7(30)، ۱۱۳ – 126.
7- آورکانی، زینب؛ و راودراد، اعظم(1398). مقایسه بازنمایی دو مستند ایکسونامی و انقلاب جنسی؛ از انقلاب جنسی در غرب و ارزیابی همخوانی و یا تعارض این بازنماییها با دیدگاه اسلامی. دو فصلنامه مطالعات اسلامی آسیبهای اجتماعی، 2(1)، 141-158.
8- بدری، علی(۱۳۹۹). جوانگرایی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با تکیه بر مبانی قرآنی و روائی. فصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی، 9(4)، ۳۶۰ – ۳۳۹.
9- جعفری شورگل، سکینه(1396). تأملی بر معنویت سازمانی با رویکرد اسلامی. فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، 2(3)، 179-200. dor:20.1001.1.23295599.1392.2.3.6.4
10- حسینی خامنهای، سید علی(1397). بیانیه گام دوم انقلاب خطاب به ملت ایران. قم: انتشارات انقلاب اسلامی.
11- خداپناهی، میترا(۱۴۰۰). وضعیت حقوقی و اخلاقی ازدواج سفید در ایران و آمریکا. اولین کنفرانس بینالملل، علوم سیاسی و علوم انسانی.
12- درخشانیراد، معصومه؛ و مطیع، مهدی(1394). همجنسگرایی و ارائه برخی راهکارهای تربیتی از منظر اسلام و مطالعات روانشناختی در پیشگیری از آن، دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین در علوم انسانی.
13- دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای. (1398). برگرفته شده از: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=42633
14- دهخدا، علیاکبر(۱۳۷۷). لغتنامه. چاپ دوم. تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
15- راجی، سید محمدحسین(1398). گام تمدن ساز. چاپ اول. قم: دفتر نشر معارف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها.
16- راموز، ادریس؛ و شرفالدین، حسین(۱۴۰۰). صورتبندی گفتمانی بیانات مقام معظم رهبری پیرامون تغییرات فرهنگ جنسی جامعه ایران. مجله دین و ارتباطات، 28(2)، 569-607. doi:10.30497/rc.2022.76100
17- رحمتآبادی، اعظم؛ و کاریزی، الهام(1396). ازدواج سفید؛ پیامدها و خطرات. میراث طاها، 1، 77-102.
18- رودگر، نرجس(۱۳۸۸). فمینیسم؛ تاریخچه، نظریات، گرایشها، نقد. چاپ اول. تهران: دفتر مطالعه و تحقیقات زنان.
19- زارعی توپخانه، محمد؛ چراغیان، حدیث(۱۳۹۸). انقلاب جنسی و نهضت خود مهارگری در غرب. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
20- سفیری، خدیجه؛ حاجیعلی، فریبا؛ و مکوندی، راضیه(۱۳۹۶). نگرش زنان و مردان مجرد شهر تهران به همباشی و بررسی عوامل مؤثر بر آن، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا B.
21- سوروکین، پیتریم(۱۳۹۹). انقلاب جنسی آمریکا. ترجمه روحالله گلمرادی. اصفهان: انتشارات آرمای.
22- صداقت، علیرضا؛ و رضایی اصفهانی، محمدعلی(1397). روند گفتمان سازی سبک زندگی رهبر الهی در جامعه با تأکید بر دیدگاه رهبر معظم انقلاب (مدظلهالعالی). پژوهشنامه سبک زندگی، 4(7)، 65-82. dor:20.1001.1.24763101.1397.4.2.4.6
23- صلح میرزایی، سعید(1400). جهاد تبیین در اندیشه حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (مدظلهالعالی). تهران: انتشارات انقلاب اسلامی.
24- عظیمزاده اردبیلی، فائزه؛ مشایخی، فاطمه؛ و ایزدی، نرگس(1402). خانوادههای معیار و نوظهور در نظامهای حقوقی ایران و آمریکا. فقه و حقوق خانواده، 28(78)، 105-137. doi:10.30497/flj.2022.243356.1811
25- عمانی، مهدی؛ بیگی، جمال؛ و پورقهرمانی، بابک(۱۴۰۱). جهاد تبیین: راهبردی پیشگیرانه در قبال تفکر اجباری ناشی از فناوری هارپ. فصلنامه رهیافتهای نوین مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی، 2(5)، 26-42.
26- غباری بناب، باقر؛ سلیمی، محمد؛ سلیانی، لیلا؛ و نوری مقدم، ثنا(۱۳۸۶). هوش مصنوعی. فصلنامه علمی پژوهشی اندیشه نوین دینی، 3(10)، 125-147. dor:20.1001.1.20089481.1386.3.10.5.6
27- فرزانه، محمدباقر؛ خیاط، علی؛ و صفرپور، هادی(۱۳۹۷). تبیین عوامل ایجاد تمدن نوین اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری. پژوهشهای اجتماعی اسلامی، 24(3)، 177-205.
28- فلسفی، محمدتقی(1362). کودک از نظر وراثت و تربیت. تهران: هیئت نشر معارف.
29- کوهن، نانسی ال(۱۳۹۱). چگونه انقلاب جنسی جامعه آمریکا را برای همیشه دگرگون کرد. ترجمه ابوالفضل ایمانی راغب. نشریه فرهنگ و اجتماع، 105، 34-52.
30- معیدفر، سعید(1393). پذیرش یا رد ازدواج سفید خطاست، زنان امروز، 5، 16-18.
31- معین، محمد(1386). فرهنگ معین. تهران: انتشارات ثامن.
32- مکدانل، دایان(۱۳۸۰). مقدمهای بر نظریه گفتمان. ترجمه حسینعلی نوذری. تهران: انتشارات فرهنگ گفتمان.
33- ملکوتیان، مصطفی(۱۳۹۴). ظهور تمدن نوین اسلامی و افول تمدن غربی، همایش ملی تمدن نوین اسلامی.
34- موسوی، سیده حکیمه؛ کریمینیا، محمدمهدی؛ و انصاری مقدم، مجتبی(1400). راهکارهای تقویت معنویت در جامعه با تکیه بر بیانیه گام دوم انقلاب. پیشرفتهای نوین در روانشناسی، 4(38)، 153-169.
35- موسیزاده، میثم؛ باقری توانی، محسن؛ و نحوی، عادل(۱۳۹۶). دیدگاه حقوقی نسبت به ازدواج سفید در ایران. اولین همایش ملی آسیبشناسی و آسیب زدایی پدیده شکاف بین نسلی.
36- مهاجری، مریم(۱۳۹۰). آسیبشناسی پیامد اخلاقی فمینیسم در غرب و بازتاب آن در نهاد خانواده. پژوهشنامه زنان، 2(3)، 99-115.
37- وندی، شلیت؛ و دموس، نانسی(۱۳۸۸). دختران به عفاف روی میآورند. ترجمه سمانه مدنی و پریسا پورعلمداری. جلد ششم. تهران: دفتر نشر معارف وابسته به نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه.
38- هاجری، عبدالرسول(1382). فمینیسم جهانی و چالشهای پیش رو. قم: انتشارات بوستان کتاب.
39- هراتی، جهانبخش؛ خواجهنوری، یاسمن؛ و رایجیان اصلی، مهرداد(1398). رهیافتهای فقها به مداخله یا عدممداخله در حوزه دگرباشی. رفاه اجتماعی، 19(73)، 341-377. doi:10.29252/refahj.19.73.341
40- یوسفزاده، حسن(۱۳۸۵). پیامدهای فمینیسم در خانواده غربی. فصلنامه مطالعات راهبردی زنان، ۳۲، 81-127.
Sexual Revolution; Damages and Coping Strategies
(With the Approach of the Statement of the Second Step of the Revolution)
Mehdi Omabi1*, Pari Babakeshizadeh2, Farzaneh Saburi3, Neda Mohammadooghli Heighi4, Hura Ataeifar5, Zahra Boodaghi Alni6
1. Researcher, Department of Criminal Law and Criminology, Law Research Center, Maragheh Branch, Islamic Azad University, Maragheh, Iran. (Corresponding Author)
Omanimehdi68@gmail.com
2. Second level graduate, Sisters Theological Seminary, Fatemieh, Meshkin Shahr, Iran.
paribabakeshizadeh@gmail.com
3. Second level graduate, Sisters Theological Seminary, Fatemieh, Meshkin Shahr, Iran.
sbwryfrzanh0@gmail.com
4. Second level graduate, Sisters Theological Seminary, Fatemieh, Meshkin Shahr, Iran.
neda.mohammadooghli@gmail.com
5. Second level graduate, Sisters Theological Seminary, Fatemieh, Meshkin Shahr, Iran.
moein.arusha8691@gmail.com
6. Education teacher, Zainbiyeh and Mohaddeh Razi High School, Arshaq Region, Ardabil, Iran.
Abstract
The aim of the present research was to explain the relationship between rumination and perceived stress with life satisfaction in married women in Shiraz. The research method was a descriptive and survey-based. The statistical population included all the women of Shiraz city, and 210 individuals were selected as the statistical sample size using a convenience sampling. Data were collected using the Hoeksma and Maro's Rumination Questionnaire (1991), Cohen et al.'s Perceived Stress Questionnaire (1983) and Diener Ammons Larsen and Griffin's Life Satisfaction Questionnaire (1985). The findings revealed that among the dimensions of rumination, the two components of preoccupation and depression had a negative and significant relationship with life satisfaction. However, there was no significant relationship between reflection and life satisfaction. In conclusion, the overall score of rumination was negatively and significantly related to life satisfaction, and ultimately, perceived stress is not a significant predictor of life satisfaction.
Keywords: Rumination, Perception Stress, Life Satisfaction, Married Women, Shiraz.
[1] sexual revolution
[2] Open marriage
[3] cohabitation