عوامل اضطراب زا در دانشآموزان دوره ابتدایی
الموضوعات :سکینه شهین نسب 1 , فاطمه رهبر 2 , فریبا محمودیان 3
1 - حوزه علمیه فاطمیه یاسوج
2 - دانشگاه امام حسین (ع)
3 - دانشگاه پیام نور شاهین دژ
الکلمات المفتاحية: اضطراب, دانشآموزان, دوره ابتدایی,
ملخص المقالة :
آموزشوپرورش است. اضطراب بهعنوان یکی از مشکلات روانی شایع، در دانشآموزان دوره ابتدایی نیز احساس میشود. این اضطراب میتواند بعضی از دانشآموزان را در موفقیتهای تحصیلی محدود کند، با روابط اجتماعی فعال نباشد و باعث ناراحتی و استرس شدید شود. در دنیای امروز، دانشآموزان دوره ابتدایی بیشتر از هر زمان دیگری با فشارها و استرسهای زیادی مواجه هستند. آنها میتوانند با مشکلات مختلفی مثل پروندههای درسی، تمرینات، تو رفتاری و مشکلات روحی روبرو شوند که میتوانند به اضطراب آنها منجر شوند. عوامل زیادی میتوانند باعث اضطراب دانشآموزان دوره ابتدایی شوند. بدون شک، شناسایی علائم اضطراب در دانشآموزان بسیار مهم است، اما باید همچنین علل عمده اضطراب در دانشآموزان را بررسی و تحلیل کرد. در این مقاله سعی شده است تا با معرفی چند عامل اصلی اضطراب زا در دانشآموزان دوره ابتدایی را بررسی خواهیم کرد.
• اناري، آسيه. (1386). بررسي اثربخشي نمايش درمانگري در کاهش نشانههای اختلال اضطراب اجتماعي در کودکان. پایاننامه کارشناسي ارشد، دانشگاه شهيد بهشتي.
• باقری، فریده و فعال، زهرا و اسکندری، محمدجواد و حیدری، علیرضا،1401، اضطراب دانشآموزان و چگونگی رفع آن، دومین کنفرانس بین المللی پژوهشهای نوین در علوم فنی و مهندسی، تهران،https://civilica.com/doc/1634624
• باقری، ناصر. (1379). هنجاریابی مقیاس انگیزش تحصیلی در بین دانشآموزان دبیرستانهای تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیتمعلم.
• بدرخانی، نسرین. (1388). بررسی دیدگاه دبیران شهر شیراز در مورد تأثیر روشهای نوین تدریس بر کیفیت فرایند تدریس در سال 1388. پایاننامه کارشناسی ارشد.
• بست، جان. (1390). روشهای تحقيق در علوم تربيتي و رفتاري. ترجمه حسن پاشا شريفي و نرگس طالقاني.تهران: رشد.
• بقايي مقدم، گلناز و ملك پور، مختار و اميري، شعله و مولوي، حسين. (1390). اثربخشي آموزش مهارتهاي زندگي بر ميزان اضطراب، شادي و كنترل خشم نوجوانان با ناتواني جسمي- حركتي. نشريه علوم رفتاري، 5 (4)، 305- 310
• بهاری، محمدرضا،1400، استرس و اضطراب در دانشآموزان ابتدایی و تأثیرات آن بر یادگیری، اولین کنفرانس بین المللی علوم تربیتی، روانشناسی و علوم انسانی،https://civilica.com/doc/1218280
• بهرنگی، محمدرضا. (1387). الگوهای تدریس. تهران: کمال تربیت.
• بیگدلی، ابراهیم و ملک¬زاده، پریسا. (1383). بررسی عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه سمنان. دومین سمینار سراسری بهداشت روان دانشجویان، 42-36.
• پارسا، محمد. (1387). روانشناسی تربیتی. تهران: بعثت.
• پیروزه، ابراهیم و اکرم منش، صادق و سعیدی جو، سعید و دستباز، احمد،1399، اضطراب دانشآموزان و راهکارهای مقابله با آن، کنفرانس ملی پژوهش در روانشناسی، ساری،https://civilica.com/doc/1629743
• تامیاری، چانسکی، رها از اضطراب.مهدی قراچه داغی.-تهران: پیک بهار،1384.
• جباری خانقاه، مهدی،1395، اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر کاهش اضطراب دانشآموزان دوره متوسطه، هفتمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی، تهران،https://civilica.com/doc/638986
• حسنزاده، مهرداد و مولوی، پرویز و آذرکلاه، آنیتا و پورعبدل، سعید،1398، اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر کاهش اضطراب اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص، دومین همایش ملی آسیبهای اجتماعی، اردبیل،https://civilica.com/doc/1035681
• خسروي، اکبر و رهبري، هورا.(1385). آسیبشناسی بزرگسالان. تهران: آييز.
• خلیفه، سارا، قلتاش، عباس،1402، نقش پیشبینی اضطراب امتحان بر اساس انگیزش پیشرفت و یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان دختر دوره ی متوسطهی اول شهر زرقان، رویکردی نو در علوم تربیتی بهار 1402 - شماره 15 (11 صفحه - از 72 تا 82 )
• دادستان، پريرخ.(1387). روان شناسي مرضي، تهران: سمت.
• درخشان پور، فیروزه، ایزدیار، حمیده، شاهینی، نجمه، و وکیلی، محمدعلی. (1395). بررسی سطح اضطراب در دانشآموزان مقطع ابتدایی مدارس شهر گرگان. پژوهنده (researcher bulletin of medical sciences)، 21(1 (پی در پی 109))، 30-34. SID. https://sid.ir/paper/18556/fa
• زاده محمدی، علی.(1384).آموزش موسیقی و موسیقی درمانی کودکان استثنایی. تهران، نشر.
• زاهدی، شمس السادات و محمدی، ابوالفضل. (1384). فرا تحلیل راهی به سوی شناسایی، ارزشیابی، ترکیب و تلخیص پژوهشهای گذشته. فصلنامه ی مطالعات مدیریت، شماره 7: 79-51.
• ساراسون، ايروين جي و ساراسون، باربارا آر. (1388). روانشناسي مرضي. ترجمه بهمن نجاريان و همكاران، تهران: رشد.
• سالاری فر، محمدحسین. (1390). رابطه بین دانش فراشناختی و حل مسأله. تازههای علوم شناختی، شماره3 : ۷-۱۶.
• شاملو، سعید. (1378). روانشناسي باليني. تهران: رشد.
• شعاري نژاد، علیاکبر. (1385). مباني روا نشناختي تربيتی . تهران: پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي.
• شعبانی، حسن. (1390). مهارتهای آموزشی و پرورشی: روشها و فنون تدریس. تهران: سمت.
• شهرآرای، مهناز. (1390). روانشناسی رشد نوجوانان. تهران: علم.
• شیخ الاسلامی، رضا. (1386).اضطراب و استرس و راههای مقابله آن. فصلنامه اندیشه و رفتار، 14:14-25.
• صفوی، امان¬اله. (1381). پیشرفت تحصیلی افتراقی، فصلنامه تعلیم و تربیت، سازمان پژوهش و برنامه¬ریزی آموزش کشور. شماره5: 54-67
• علي بخشي، سيده زهرا و آقايوسفي، عليرضا و زارع، حسين و بهزادي پور، ساره. (1395). اثربخشي تحول راهبرد خود نظم دهي بر عملکرد نوشتن دانشآموزان دچار اختلال کمبود توجه بيش فعالي. روان شناسي كاربردي، دوره5، شماره 2: 37-47.
• فتحی آذر، اسکندر. (1382). روشها و فنون تدریس. تبریز: دانشگاه تبریز.
• فرجاد، محمدحسين. ( 1384). رودررو با مشکلات و اختلالهای رواني – رفتاري. تهران: بدر.
• فریدون، یزدانی، 1398، اثربخشی بازی درمان گری بر کاهش اضطراب دانشآموزان مدارس ابتدایی، : علوم روانشناختی دوره هجدهم بهار (اردیبهشت) 1398 شماره 74
• قائمی، علیاکبر،.مسأله ترس و اضطراب کودکان-سپهر قم: انتشارات امیری،1371.
• قديري، پروين و اسد زاده، حسن و درتاج، فريبرز. (1393). بررسي رابطه ادراک از محيط کلاس درس و جهتگیری هدف با پيشرفت تحصيلي رياضي در دانشآموزان دختر پايه سوم متوسطه. روان شناسي تربيتي (روانشناسي و علوم تربيتي)، دوره6، شماره19: 115-137.
• قنبري، سعید و محمدي، مریمخان و محمد کریم، خداپناهی. (1390). بررسي ويژگي هاي روانسنجی مقياس اضطراب كودكان پیشدبستانی. مجلۀ روانشناسی. 15(3): 222- 234.
• کوروش نيا، مريم و لطيفيان، مرتضي. (1386). بررسي رابطه ابعاد الگوهاي ارتباطات خانواده با ميزان اضطراب و افسردگي فرزندان. فصلنامه خانواده پژوهي. 10: 592.
• گنجي، ليلا. (1387). بررسي رابطه ميان ميزان و ابعاد کمالگرایی با عملکرد، افسردگي و اضطراب دانشآموزان دبيرستان شهر تهران. پایاننامه کارشناسي ارشد روانشناسي، دانشگاه علامه طباطبايي .
• لیونور، درویل. (1385). کاربرد روانشناسی در تدریس. ترجمه محمدپارسا. تهران: بعثت.
• مختاري پور، مرضيه و گودرزي، زهره و کيوان آرا، محمود. (1386). رابطه بين متغيرهاي جمعيت شناختي با اضطراب و افسردگي دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان. تحقيقات علوم رفتاري، دوره پنجم، 2: 107- 120.
• مهر محمدی، محمود و عابدی، لطفعلی. (1389). الگوهای یادگیری: ابزارهایی برای تدریس. تهران: سمت.
• مهرابي زاده هنرمند، مهناز و همکاران. (1387). رابطه حرمت خود، اضطراب اجتماعي، کمالگرایی، تعلق با عملکرد تحصيلي و اضطراب امتحان، مجله روانپزشکی، 11: 242-255.
• نجفی, مریم, سجادیان, ایلناز, & منشئی, غلامرضا. (1402). اثر بخشی درمان کارآمدی هیجانی بر تنظیم هیجانی، شفقت به خود و خود کارآمدی زنان دارای اختلال اضطراب فراگیر. روان شناسی بالینی, 15(2), 83-96. doi: 10.22075/jcp.2023.29821.2598
• نجفی، حسن و مراونی، مسلم و عبدالخان، احمد و آل کثیر، عماد،1402، مطالعه راهکارهای کاهش اضطراب در دانشآموزان مقطع ابتدایی، هفتمین کنفرانس بین المللی علوم تربیتی، روانشناسی، مشاوره، آموزش و پژوهش،تهران،https://civilica.com/doc/1704317
• واکینز، کریس و همکاران. (1389). چگونه یاد بگیریم. ترجمه محمدپارسا. تهران: بعثت.
• وبگاه انجمن حمایت از حقوق کودکان. (1389). برگرفته از سایت www.wikipedia. org
• هاشمی، ویدا و بهرامی، هادی و کریمی، یوسف. (1385). بررسی رابطه هوش هشتگانه گاردنر با انتخاب رشته تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، مجله روانشناسی، دوره10، شماره 3: 275-287.
• Andrews, B. & Mowilding, J. (2007). The Relation of Depression and Anxiety to Life Stress and Achievement in Student. British Journal of Psychology, vol 95: 509-521
• Artzt, A.F. & Armour- Thomas, E. (2004). Mathematics teaching as problem solving: A framework for studying teacher metacognition underlying instructional practice in matemathics. Instructional science, 1(2): 5-25.
• Behruziyan F, Khajedin N, Hodayi F, Zamani N.(2009). The study of relationships between job satisfaction and coping methods with public health in private sector industrial staff. Medical Journal of Ahwaz Jondi Shapur, vol 8(3): 345
• Costello, E. J., Mustillo, S., Erkanli, A., Keeler, G., & Angold, A.(2009). Prevalence and development of psychiatric disorders in childhood and adolescence. Archives ofGeneral Psychiatry, 60: 837–844.
• Esbjørn, B. H., Hoeyer, M., Dyrborg, J., Leth, I., & Kendall, P. C. (2010). prevalence and co-morbidity among Anxiety disorder in a national cohort of psychiatrically referred children and adolescents. Journal of Anxiety Disorders, 24(8): 866-872
• Paris, S. G., Winograd, P. (2001). The role of self-regulated learning in contextual teaching: Principles and practices for teacher preparation. Contextual teaching and learning: Preparing teachers to enhance student success in the workplace and beyond (Information Series), (376).
• Pine, D., Helfinstein, S., Bar-Haim, Y., Nelson, E., & Fox, N. (2009). Challenges in developing novel treatments for childhood disorders: lessons from research on anxiety. Neuropsychop-harmacology, 34(1): 213-28.
• Pintrich, P. and Degrooth, E. (2007). Motivational and Self-regulated Learning Components of Classroom Academic Performance, Journal teaching, (2): 127-135
• Sajedi Zh, Zarabian MK, Sadeghian E. (2010). Prevalence of behavioral disorders in 3 to 6 years' children in Hamadan city . Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty; 18(1): 11-7.