سیر تحول رسانه¬ها در طراحی کمپین¬های تبلیغاتی از سنتی به دیجیتال بر اساس نسل دوم تا پنجم بازاریابی
الموضوعات : Technology Management
زهرا کاظمی سراسکانرود
1
,
میثم شیرخدایی
2
,
محمود يحيي زاده فر
3
,
محمد صفری
4
,
سمیه نامدار طجری
5
1 - گروه مدیریت بازرگانی دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه مازندران
4 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
5 - گروه بیومکانیک ورزشی و رفتارحرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
فناوری اطلاعات بهسرعت در حال تغییردادن زمینه¬های مختلف بازاریابی است. به دلیل فرصت¬هایی که فناوریهای دیجیتال نوین در اختیار شرکت¬ها و کاربران قرار می¬دهند، روند قابل توجهی برای انتقال کمپین¬های تبلیغاتی از رسانه¬های سنتی به دیجیتال و شبکه¬های رسانه های اجتماعی وجود دارد. هدف پژوهش حاضر، تحلیل کتابسنجی و مصورسازی مطالعات جهانی حوزه کمپین¬های تبلیغاتی در جهت شناسایی سیر تحول استفاده از رسانه¬ها در طراحی کمپین¬های تبلیغاتی از سنتی به دیجیتال بر اساس نسل¬های بازاریابی است. این پژوهش با استفاده از نرمافزار VOSviewer و تکنیک¬های تجزیهوتحلیل عملکرد، نقشه¬برداری علمی و تحلیل شبکه انجام شده است. باتوجهبه نتایج بهدستآمده، در طی سالهای مختلف، روند انتشار مقاله در حوزه کمپین¬های تبلیغاتی مخصوصاً بعد از همه¬گیری کوئید-19 در سال 2019 صعودی بوده است. نقشه راه پژوهش¬های این حوزه نشان داد که از سال 2010 تا 2013، کمپین¬های تبلیغاتی با محوریت مفاهیم تبلیغات آنلاین، وبسایت، تجارت الکترونیکی، حرکت به سمت بازاریابی دیجیتالی یا بازاریابی نسل چهارم آغاز کرده¬اند و از سال 2013 تا 2021 کلیدواژه¬هایی مانند سئو، تبلیغات موتور جستجو، ضبط ویدئویی و اینفلوئنسر نشانگر ادامه کاربرد فناوری¬های دیجیتال در طراحی کمپین¬های تبلیغاتی است و از طرف دیگر مفاهیمی همچون بهینهسازی، داده¬کاوی، کلانداده، یادگیری ماشین نشانگر اهمیت یافتن کاربرد هوش مصنوعی در طراحی کمپین¬ها است. از سال 2021 به بعد، مفاهیمی همچون تبلیغات رسانه¬های اجتماعی، شبکه اجتماعی، اعتماد، بازاریابی تجربی نشانگر آغاز طراحی کمپین¬های تبلیغاتی بر اساس بازاریابی نسل پنجم یا همان بازاریابی انسان به انسان است.
