تأثیر رضایت از زمان انتظار و استفاده از فناوری سلفسرویس بر پایداری وفاداری مشتری
الموضوعات :
محمد مهدی دوالی
1
,
َشورانگیز رضایی
2
1 - دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - دانشگاه پیام نور مرکز بین الملل قشم
الکلمات المفتاحية: رضایت, زمان انتظار, رضایت از زمان انتظار, فناوری سلفسرویس, پایداری وفاداری مشتری ,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر رضایت از زمان انتظار و استفاده از فناوری سلفسرویس بر پایداری وفاداری مشتری و با رویکردی کاربردی در بین مسافران فرودگاه بینالمللی آیتالله آیت الهی لارستان صورت گرفته است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهای شامل 15 پرسش با طیف لیکرت پنج درجه استفاده گردید. ابتدا پرسشنامه از دیدگاه استاد راهنما امر از نظر روایی محتوا تأیید شد. سپس روایی سازه با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی نیز انجام شد. مقدار روایی همگرا تمامی متغیرها نیز بالای 5/0 بوده و روایی تأیید شد. برای سنجش پایایی نیز ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب محاسبه گردید. ضریب آلفای کرونباخ و مقدار پایایی ترکیبی تمامی متغیرها نیز بالای 0.7 به دست آمده است؛ بنابراین پایایی پرسشنامه مطلوب ارزیابی گردیده است. جامعه آماری این تحقیق پژوهش کلیه مسافران فرودگاه بینالمللی آیتالله آیت الهی لارستان به تعداد نامحدود میباشند و پرسشنامه بهصورت تصادفی در اختیار 384 نفر قرار گرفت. برای آزمون فرضیههای پژوهش از تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرمافزار Smart Pls استفاده شده است. نتایج نشان داد رضایت از زمان انتظار بر پایداری وفاداری مشتری با اطمینان 95% مورد تأیید میباشد. فناوری سلفسرویس بر پایداری وفاداری مشتری با اطمینان 95% مورد تأیید واقع شد. همچنین رضایت از زمان انتظار بر فناوری سلفسرویس مثبت و معنادار برآورد شد؛ اما اثر فناوری سلفسرویس بر رابطه بین رضایت از زمان انتظار بر پایداری وفاداری مشتری اگرچه از نظر سطح مهنی داری تأیید شد اما بر اساس اماره VAF بیاهمیت برآورد شد.
[1] مروتی شریفآبادی، علی، عندلیب اردکانی، داوود و برزگربفرویی، فائزه، تأثیر مدیریت زنجیره تأمین میهماننوازی پایدار بر رضایت و وفاداری مشتریان، برنامهریزی و توسعه گردشگری، شماره 42، 1401، 61-33.
[2] حفظی فرد، راه چمنی و احمد، ثانوی فرد، بررسی تأثیر درگیری رفتاری مشتریان بر قصد خرید با نقش متغیر میانجی وفاداری مشتری در شرکتهای هواپیمایی ایران، مدیریت، شماره 2، 1402، 233-217.
[3] نوری نسب، محبوبه، نوربخش، سید کامران، حقشناس کاشانی، فریده، طراحی مدل دو جنبهای وفاداری مشتریان بانکداری الکترونیک (رویکرد کیفی مبتنی بر تئوری داده بنیاد)، پژوهشهای مدیریت راهبردی، شماره 89، 1402، 186-163.
[4] قمرپور، فاطمه، محمودی، محمود و مسعودی اصل، ایروان، تأثیر اجرای طرح تحول نظام سلامت بر میزان رضایت مادران از زمان انتظار و استمرار مراجعات خدمات در مراکز سلامت جامعه دانشگاه علوم پزشکی ایران، بیهق، شماره 3، 1397، 167-160.
[5] رهبر، عبدوی، مطالعه تأثیر زمان انتظار بر ارزیابی کیفیت خدمات و رضایتمندی مشتریان در حیطه خدمات ورزشی، پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، شماره 28، 1397، 157-137.
[6] امینی نظری، ساناز و غلامپور، غلامرضا، مروری بر تأثیر فناوری سلفسرویس بر رضایتمندی مشتریان، پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران، 1397.
[7] طالبی، حسین، امیری، مقصود و عظیمی، پرهام، تحلیل سیستم صف بانک و کاهش مدتزمان انتظار مشتریان با رویکرد شبیهسازی و طراحی آزمایشات، پژوهشهای مدیریت در ایران، شماره 10، 1397، 118-95.
[8] S. M. A. Hasiri & M. Afghanpour, (2016). “Investigation of the factors affective on the loyalty of customers in banking industry in the framework of the model of personality characteristics of personnel (case study: Sepah Bank in Mazandaran Province)”, Procedia Economics and Finance, 36, 490-501. [9] K. S. Ofori, K. Boakye & B. Narteh, “Factors influencing consumer loyalty towards 3G mobile data service providers: evidence from Ghana”, Total Quality Management & Business Excellence, vol. 29, no. 5-6, pp. 580-598, 2018. [10] B. Narteh, & J. Kuada, Customer satisfaction with retail banking services in Ghana”, Thunderbird International Business Review, vol. 56, no. 4, pp. 353-371, 2014. [11] Y. Ayodeji, H. Rjoub & H. Özgit, “Achieving sustainable customer loyalty in airports: The role of waiting time satisfaction and self-service technologies”, Technology in Society, vol. 72, no. 102106, 2023. [12] I. Wiesel & R. Freestone, “Queue city: Authority and trust in the waiting line”, Geoforum, vol. 100, pp. 229-235, 2019. [13] S. Djelassi, M. F. Diallo & S. Zielke, “How self-service technology experience evaluation affects waiting time and customer satisfaction? A moderated mediation model”, Decision Support Systems, vol. 111, pp. 38-47, 2018. [14] Y. Ayodeji & H. Rjoub, “Investigation into waiting time, self‐service technology, and customer loyalty: The mediating role of waiting time in satisfaction”, Human Factors and Ergonomics in Manufacturing & Service Industries, vol. 31, no. 1, pp. 27-41, 2021. Kelly, L. Lawlor & M. Mulvey, “Customer roles in self-service technology encounters in a tourism context”, Journal of Travel & Tourism Marketing, vol. 34, no. 2, pp. 222-238, 2017. [16] M. Srivastava & A. K. Rai, “Mechanics of engendering customer loyalty: A conceptual framework”, IIMB management review, vol. 30, no. 3, pp. 207-218, 2018. [17] N. U. Hadi, N. Aslam & A. Gulzar, “Sustainable service quality and customer loyalty: the role of customer satisfaction and switching costs in the Pakistan cellphone industry”, Sustainability, vol. 11, no, 8, p. 2408, 2019. [18] E. A. C. Lim, D. Kum & Y. H. Lee, “Understanding how changes within service experiences impact prospective vs. retrospective time judgments”, Journal of the academy of marketing science, vol. 43, pp. 730-745, 2015. [19] A. Mittal, “The Influence of Waiting Time Satisfaction on Customer Loyalty towards multi-stage Services in a full-service restaurant: Evidence from India”, Вісник Киiвського нацiонального унiверситету iм. Тараса Шевченка. Серiя: Економiка, vol. 6, no. 183, pp. 22-26, 2016. [20] A. K. Kaushik & V. Kumar, “Investigating consumers’ adoption of SSTs–a case study representing India’s hospitality industry”, Journal of Vacation Marketing, vol. 24, no. 3, pp. 275-290, 2018. [21] H. Y. Moon & B. Y. Lee, “Self-service technologies (SSTs) in airline services: multimediating effects of flow experience and SST evaluation”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, vol. 34, no. 6, pp. 2176-2198, 2022. [22] D. A. Thompson, P. R. Yarnold, D. R. Williams & S. L. Adams, “Effects of actual waiting time, perceived waiting time, information delivery, and expressive quality on patient satisfaction in the emergency department”, Ann Emerg Med, vol. 28, no. 6, pp. 657-665, Dec 1996. [23] A. Caruana, "Service Loyalty: The Effects of Service Quality and the Mediating Role of Customer Satisfaction", European Journal of Marketing, vol. 36, pp. 811-828, 2002. [24] J. M. Curran & M. L. Meuter, "Self‐service technology adoption: comparing three technologies", Journal of Services Marketing, vol. 19, no, 2, 2005. [25] Y. M. Tsui & B. Y. Fong, (2018). “Waiting time in public hospitals: case study of total joint replacement in Hong Kong”, Public Administration and Policy, vol. 21, no. 2, pp. 120-133, 2018.