مقایسه کارکرد اجرایی کودکان مبتلا به اختلال بدتنظیمی خلق اخلالگر با کودکان بهنجار
الموضوعات :منصور بیرامی 1 , مینا خیری آباد 2
1 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: کارکردهای اجرایی, اختلال بدتنظیمی خلق اخلالگر, بازداری پاسخ, سازماندهی, تصمیم گیری/برنامه ریزی,
ملخص المقالة :
هدف مطالعه حاضر، مقایسه کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال بدتنظیمی خلق اخلالگر با تاکید بر بازداری پاسخ، سازماندهی و تصمیم گیری-برنامه ریزی با همتایان سالم بود. پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی علی-مقایسه ای بود و جامعه آماری آن شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال بدتنظیمی خلق اخلالگر و کودکان بهنجار شهر تبریز در بازه سنی 12-8 سال بود. با همکاری یکی از مراکز مشاوره پس از انجام غربالگری به وسیله مصاحبه تشخیصی بالینی مبتنی بر DSM-5، 30 نفر از کودکان مبتلا به اختلال بدتنظیمی خلق اخلالگر به روش سرند کردن انتخاب شدند. 30 کودک بهنجار نیز به روش نمونه گیری تصادفی از نظر سن و جنسیت با گروه بیمار همتا شدند. داده ها با آزمون عصب روانشناختی و شخصیتی کولیج با پاسخدهی والدین کودکان بدست آمد. جهت تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد و نتایج نشان داد که دوگروه از نظر هر سه مولفه کارکرد اجرایی با یکدیگر تفاوت دارند و این تفاوت به نفع گروه بهنجار است. به عبارتی، کودکان بهنجار در مقایسه با کودکان دارای اختلال مذکور، از مشکلات مربوط به حوزه های بازداری پاسخ، سازماندهی و تصمیم گیری – برنامه ریزی کمتر رنج می برند. یافته های پژوهش حاضر تلویحات قابل توجهی در خصوص نقش این اختلال در تخریب کارکرد اجرایی و ضرورت تدوین روشهای درمانی متمرکز بر نقایص کارکرد اجرایی در این گروه در بر دارد.
پورصادق، مرتضی، مقدسین، مریم، حسنی، جعفر. (1400). بررسی روابط ساختاری سیستم فعال ساز رفتاری و سیستم بازداری رفتاری با مشکلات درون سو و برون سو با توجه به نقش میانجی کارکرد های اجرایی گرم و سرد. مجله روانشناسی، (25)، 458-489.
جانه، مژده، ابراهیمی قوام آبادی، صغری و علی زاده، حمید. (1391). بررسی کارکردهای اجرایی استدلال، برنامه ریزی سازمان دهی و حافظه کاری در دانش آموزان با و بدون اختلال ریاضی در مقطع ابتدایی استان تهران. روانشناسي افراد استثنايي، 2 (5).
شفیعی تبار، مهدیه ، اكبري چرمهيني، صغرا. (1401) .تنظيم هيجاني و تابآوري در كودكان داراي اختلال نارسايي توجه/ فزون کنشی. مجله روانشناسی،2 (26)، 111-119.
طاهری، مرجان. (1396). مقایسه کارکرد های اجرایی و مهارت های تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک و عادی پیشرفت های نوین در علوم رفتاری. ۲ (۹) :۱۵-۱.
طهمورث، مینا، ساداتی فیروزآبادی، سمیه سادات. (1401). اثربخشی برنامه توالی واجی لیندامود بر کارکرد اجرایی دانشآموزان با اختلال خواندن .مجله روانشناسی،3 (26)،272-280.
Alizadeh, H., & Zahedipour, M. (2004). Executive Functions in Children With and Without Developmental Coordination Disorder [Research]. Advances in Cognitive Sciences, 6(3), 49-56.
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th ed., Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
Anderson, V. A., Anderson, P., Northam, E., Jacobs, R., & Mikiewicz, O. (2002, 2002/12/01). Relationships Between Cognitive and Behavioral Measures of Executive Function in Children With Brain Disease. Child Neuropsychology, 8(4), 231-240.
Barkley, R. A. (1997). ADHD and the nature of self-control. Guilford press.
Broche-Pérez, Y., Jiménez, L. H., & Omar-Martínez, E. (2016). Neural substrates of decision-making. Neurología (English Edition), 31(5), 319-325.
Brotman, M. A., Kircanski, K., & Leibenluft, E. (2017). Irritability in children and adolescents. Annual Review of Clinical Psychology, 13, 317-341.
Bruno, A., Celebre, L., Torre, G., Pandolfo, G., Mento, C., Cedro, C., Zoccali, R. A., & Muscatello, M. R. A. (2019, 2019/09/01/). Focus on Disruptive Mood Dysregulation Disorder: A review of the literature. Psychiatry Research, 279, 323-330.
Bunford, N., Evans, S. W., & Langberg, J. M. (2014, 2018/01/01). Emotion Dysregulation Is Associated With Social Impairment Among Young Adolescents With ADHD. Journal of Attention Disorders, 22(1), 66-82.
Bunford, N., Evans, S. W., & Wymbs, F. (2015). ADHD and emotion dysregulation among children and adolescents. Clinical child and family psychology review, 18(3), 185-217.
Campbell, L. R., & Sharma, N. (2017). Access to Care for Transgender Youth. 64th Annual Meeting,
Colonna, S., Eyre, O., Agha, S. S., Thapar, A., van Goozen, S., & Langley, K. (2022, 2022/03/05). Investigating the associations between irritability and hot and cool executive functioning in those with ADHD. BMC Psychiatry, 22(1), 166.
Coolidge, F. L., & Griego, J. A. (1995). Executive functions of the frontal lobes: Psychometric properties of a self-rating scale. Psychological Reports, 77(1), 24-26.
Coolidge, F. L., Thede, L. L., Stewart, S. E., & Segal, D. L. (2002). The Coolidge Personality and Neuropsychological Inventory for Children (CPNI) Preliminary Psychometric Characteristics. Behavior modification, 26(4), 550-566.
Copeland, W. E., Angold, A., Costello, E. J., & Egger, H. (2013). Prevalence, comorbidity, and correlates of DSM-5 proposed disruptive mood dysregulation disorder. American journal of psychiatry, 170(2), 173-179.
Copeland, W. E., Shanahan, L., Egger, H., Angold, A., & Costello, E. J. (2014). Adult diagnostic and functional outcomes of DSM-5 disruptive mood dysregulation disorder. American journal of psychiatry, 171(6), 668-674.
Dawson, P., & Guare, R. (2004). Guilford Practical Intervention in Schools Series: Executive skills in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention. New York, NY, US: Guilford Press.
Deveney, C. M., Connolly, M. E., Jenkins, S. E., Kim, P., Fromm, S. J., Pine, D. S., & Leibenluft, E. (2012). Neural recruitment during failed motor inhibition differentiates youths with bipolar disorder and severe mood dysregulation. Biological psychology, 89(1), 148-155.
Dougherty, L. R., Barrios, C. S., Carlson, G. A., & Klein, D. N. (2017). Predictors of later psychopathology in young children with disruptive mood dysregulation disorder. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 27(5), 396-402.
Dougherty, L. R., Smith, V. C., Bufferd, S. J., Kessel, E. M., Carlson, G. A., & Klein, D. N. (2016). Disruptive mood dysregulation disorder at the age of 6 years and clinical and functional outcomes 3 years later. Psychological Medicine, 46(5), 1103-1114.
Fuster, J. M. (2001). The prefrontal cortex—an update: time is of the essence. Neuron, 30(2), 319-333.
Ghasemi, L., Ghazanfari, A., Sharifi, T., & Ahmadi, R. (2022). Checking Psychometric Properties Personality and Neuropsychological Coolidge Test in Iranian Students [Research]. Razi Journal of Medical Sciences, 29(1), 104-119.
Glass, J. M., Williams, D. A., Fernandez-Sanchez, M.-L., Kairys, A., Barjola, P., Heitzeg, M. M., Clauw, D. J., & Schmidt-Wilcke, T. (2011, 2011/12/01/). Executive Function in Chronic Pain Patients and Healthy Controls: Different Cortical Activation During Response Inhibition in Fibromyalgia. The Journal of Pain, 12(12), 1219-1229.
Graziano, P. A., & Garcia, A. (2016). Attention-deficit hyperactivity disorder and children's emotion dysregulation: A meta-analysis. Clinical psychology review, 46, 106-123.
Huang, C. (2021). Review of Treatment of Disruptive Mood Dysregulation Disorder. 2021 4th International Conference on Humanities Education and Social Sciences (ICHESS 2021),
Kaneda, M., & Osaka, N. (2008). Role of anterior cingulate cortex during semantic coding in verbal working memory. Neuroscience letters, 436(1), 57-61.
Kircanski, K., Leibenluft, E., & Brotman, M. A. (2017). 281Emotion Regulation in Severe Irritability and Disruptive Mood Dysregulation Disorder. In C. A. Essau, S. Leblanc, T. H. Ollendick, C. A. Essau, S. S. LeBlanc, & T. H. Ollendick (Eds.), Emotion Regulation and Psychopathology in Children and Adolescents (pp. 0). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/med:psych/9780198765844.003.0014
Klingberg, T. (2010). Training and plasticity of working memory. Trends in cognitive sciences, 14(7), 317-324.
Klingberg, T., Forssberg, H., & Westerberg, H. (2002). Training of working memory in children with ADHD. Journal of clinical and experimental neuropsychology, 24(6), 781-791.
Laporte, P. P., Matijasevich, A., Munhoz, T. N., Santos, I. S., Barros, A. J., Pine, D. S., Rohde, L. A., Leibenluft, E., & Salum, G. A. (2021). Disruptive mood dysregulation disorder: symptomatic and syndromic thresholds and diagnostic operationalization. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 60(2), 286-295.
Leibenluft, E. (2011). Severe mood dysregulation, irritability, and the diagnostic boundaries of bipolar disorder in youths. American journal of psychiatry, 168(2), 129-142.
Leibenluft, E. (2017). Pediatric irritability: a systems neuroscience approach. Trends in cognitive sciences, 21(4), 277-289.
Leibenluft, E., Charney, D. S., Towbin, K. E., Bhangoo, R. K., & Pine, D. S. (2003). Defining clinical phenotypes of juvenile mania. American journal of psychiatry, 160(3), 430-437.
Lin, Y.-J., Tseng, W.-L., & Gau, S. S.-F. (2021, 2021/02/15/). Psychiatric comorbidity and social adjustment difficulties in children with disruptive mood dysregulation disorder: A national epidemiological study. Journal of Affective Disorders, 281, 485-492.
Mayes, S. D., Waxmonsky, J. D., Calhoun, S. L., & Bixler, E. O. (2016, 2016/03/01). Disruptive Mood Dysregulation Disorder Symptoms and Association with Oppositional Defiant and Other Disorders in a General Population Child Sample. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 26(2), 101-106.
Miyake, A., & Friedman, N. P. (2012). The nature and organization of individual differences in executive functions: Four general conclusions. Current directions in psychological science, 21(1), 8-14.
Mulraney, M., Schilpzand, E. J., Hazell, P., Nicholson, J. M., Anderson, V., Efron, D., Silk, T. J., & Sciberras, E. (2016, 2016/03/01). Comorbidity and correlates of disruptive mood dysregulation disorder in 6–8-year-old children with ADHD. European Child & Adolescent Psychiatry, 25(3), 321-330.
Passarotti, A., Trivedi, N., & Patel, M. (2016). Executive function in adolescent bipolar disorder with and without ADHD comorbidity. Bipolar Disorder, 1(1), 101.
Ramires, V. R. R., Godinho, L. B. R., & Goodman, G. (2017). The therapeutic process of a child diagnosed with disruptive mood dysregulation disorder. Psychoanalytic Psychology, 34(4), 488.
Rybak, M., Crayton, J. W., Young, I. J., Herba, E., & Konopka, L. M. (2006). Frontal alpha power asymmetry in aggressive children and adolescents with mood and disruptive behavior disorders. Clinical EEG and neuroscience, 37(1), 16-24.
Sagar-Ouriaghli, I., Milavic, G., Barton, R., Heaney, N., Fiori, F., Lievesley, K., Singh, J., & Santosh, P. (2018). Comparing the DSM-5 construct of disruptive mood dysregulation disorder and ICD-10 mixed disorder of emotion and conduct in the UK Longitudinal Assessment of Manic Symptoms (UK-LAMS) Study. European Child & Adolescent Psychiatry, 27(9), 1095-1104.
Sharifi, A., Shojaeian, N., Mashhadi, A., Tabibi, Z., & Soltanifar, A. (2021). Comparison of executive functions in disruptive mood dysregulation disorder and attention-deficit hyperactivity disorder. Learning and Motivation, 75, 101747.
Shear, P. K., DelBello, M. P., Rosenberg, H. L., & Strakowski, S. M. (2002, 2002/12/01). Parental Reports of Executive Dysfunction in Adolescents with Bipolar Disorder. Child Neuropsychology, 8(4), 285-295.
Sheybani, H., Mikaeili, N., & Narimani, M. (2018). The Efficacy of Emotion Regulation Training on Stress, Anxiety, Depression and Irritability of the Students With Disruptive Mood Dysregulation Disorder [Applicable]. Journal of Nursing Education, 5(6), 37-44.
Soriano-Ferrer, M., Félix-Mateo, V., & Begeny, J. C. (2014, 2014/05/15/). Executive Function Domains among Children with ADHD: Do they Differ between Parents and Teachers Ratings? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 132, 80-86.
Taskiran, S., Mutluer, T., & Necef, I. (2017). Neuropsychological profile differences between children with disruptive mood dysregulation disorder (DMDD) and attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD): a preliminary study. 64th Annual Meeting,
Tenenbaum, R. B., Musser, E. D., Morris, S., Ward, A. R., Raiker, J. S., Coles, E. K., & Pelham, W. E. (2019, 2019/04/01). Response Inhibition, Response Execution, and Emotion Regulation among Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of Abnormal Child Psychology, 47(4), 589-603.
Thomas, L. A., Brotman, M. A., Muhrer, E. J., Rosen, B. H., Bones, B. L., Reynolds, R. C., Deveney, C. M., Pine, D. S., & Leibenluft, E. (2012). Parametric modulation of neural activity by emotion in youth with bipolar disorder, youth with severe mood dysregulation, and healthy volunteers. Archives of General Psychiatry, 69(12), 1257-1266.
Tufan, E., Topal, Z., Demir, N., Taskiran, S., Savci, U., Cansiz, M. A., & Semerci, B. (2016). Sociodemographic and clinical features of disruptive mood dysregulation disorder: A chart review. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 26(2), 94-100.
Uran, P., & Kılıç, B. G. (2015, 2020/07/01). Family Functioning, Comorbidities, and Behavioral Profiles of Children With ADHD and Disruptive Mood Dysregulation Disorder. Journal of Attention Disorders, 24(9), 1285-1294.
Vidal-Ribas, P., Brotman, M. A., Valdivieso, I., Leibenluft, E., & Stringaris, A. (2016). The status of irritability in psychiatry: a conceptual and quantitative review. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 55(7), 556-570.
Walcott, C. M., & Landau, S. (2004, 2004/11/01). The Relation Between Disinhibition and Emotion Regulation in Boys With Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 33(4), 772-782.
Welsh, M. C., & Pennington, B. F. (1988). Assessing frontal lobe functioning in children: Views from developmental psychology. Developmental neuropsychology, 4(3), 199-230.
Welsh, M. C., Pennington, B. F., & Groisser, D. B. (1991). A normative‐developmental study of executive function: A window on prefrontal function in children. Developmental neuropsychology, 7(2), 131-149.
Wiggins, J. L., Brotman, M. A., Adleman, N. E., Kim, P., Wambach, C. G., Reynolds, R. C., Chen, G., Towbin, K., Pine, D. S., & Leibenluft, E. (2017). Neural markers in pediatric bipolar disorder and familial risk for bipolar disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 56(1), 67-78.