بررسی و آسیب شناسی آموزش های سازمانی مهندسان صنعت آب و برق برمبنای الگوی (ADDIE)
الموضوعات :زینب شرف 1 , محمدرضا نیلی احمد آبادی 2 , محمد جواد لیاقتدار 3
1 - دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
2 - دانشیار دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
3 - استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، ایران.
الکلمات المفتاحية: آموزش سازمانی, ارزیابی, الگوی (ADDIE), آسیب شناسی, صنعت آب و برق.,
ملخص المقالة :
آموزش های سازمانی مشروط به اینکه با توجه به اصول و روش های علمی پایهگذاری شود بهعنوان یک عامل توانمند ساز، نقش مهمی در بروز رسانی دانش، مهارت و نگرش کارکنان دارد. در همین راستا، هدف پژوهش حاضر، ارزیابی و شناسایی محدودیت های آموزش سازمانی مهندسان صنعت آب و برق است. رویکرد پژوهش ترکیبی بود که در بخش کمی، از روش پیمایشی و در بخش کیفی از پدیدارشناسی استفاده شده است. ابزار بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته و بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. شرکت-کنندگان بخش کمی، مهندسان آموزشدیده، طی سال 1400 به تعداد 900 نفر و در بخش کیفی مدرسان و کارفرمایان صنعت آب و برق بوده اند. حجم نمونه در بخش کمی، به روش نمونهگیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول مورگان 269 نفر تعیین شد و در بخش کیفی با توجه به سطح اشباع نظری با 20 نفر مصاحبه شد. بهمنظور تحلیل اطلاعات کمی از نرمافزار SPSS و برای تحلیل اطلاعات کیفی از روش تحلیل مضمون استفادهشده است. بر اساس یافتههای بخش کمی پژوهش، وضعیت موجود آموزش سازمانی مهندسان صنعت آب و برق در هر 5 بعد آموزش در حد متوسط و پایینتر از متوسط است و بر اساس یافتههای بخش کیفی، عمده-ترین محدودیتهای نظام آموزش شغلی سازمانی مشتمل بر محدودیتهای فرایندی، انگیزشی، فرهنگی و ساختاری اداری است. نتایج پژوهش نشان می دهد که آموزش های سازمانی صنعت آب و برق از کیفیت لازم برخوردار نیست؛ مشکلات فرهنگی و بی توجهی به جایگاه آموزش، فقدان مشوقهای انگیزشی، مشکلات ساختاری- اداری و مشکلات فرایندی و عدم تبعیت آموزش های سازمانی از رویکردهای علمی و منطقی در ایجاد این وضعیت تأثیرگذار است.
1. Ebrahimi Koushk Mehdi S, Fazel R, Ahanchian MR. The Phenomenology of Organizational Training: the lived Experience of Staff in Ferdowsi University of Mashhad, Quarterly Journal of Training & Development of Human Resources , (2016) 3(9), 47-66. [Persian]
2. Rostami H, Nasr Isfahani AR, Neyestani MR. Evaluation of Acquired Knowledge and Skills by Employees’ and Capability of Trainers of In-service Training Courses in Agricultural Jihad Organization of Markazi Province. Agricultural Extension and Education Research, (2017). 10(1), 31-40. [Persian]
3. Nave Ibrahim AR, Pourkrimi J. Providing a conceptual model for the improvement of faculty members of universities and higher education centers, Journal of Research in Educational Systems, (2008). 2(5), 101-120. [Persian]
4. Garavan TN, Hogan C, O'Donnell A C. Handbook of Training and Development: A" best Practice" Guide. Pentagon Press, (2006).
5. Fathi Vajargah K. Introduction to planning training staff. Tehran search term. (2013).
6. Landy FJ, Conte JM. Work in the 21st century: An introduction to industrial and organizational psychology. John Wiley & Sons; 2016 Jan 11.
7. Boahin P, Hofman WA. Perceived effects of competency-based training on the acquisition of professional skills. International Journal of Educational Development, (2014). 36, 81-89.
8. Baker M. Training Effectiveness Assessment, Naval Air Warfare Center Training System Division, (1999).
9. Cheung L. Using the ADDIE model of instructional design to teach chest radiograph interpretation. Journal of Biomedical Education, (2016). 1-6.
10. Clark D. Introduction to Instructional System Design. (2006).
11. Dinarvand H. Instructional Design Effective, (2011), Tehran, Ayez. [Persian]
12. rahimi B, talbazedh M, mehri D. Pathology of curriculum of the In-service training courses employee of aerial university of science and tech of shahid satari based on the pattern (ADDIE) (Explanatory Blend Study). Qualitative Research in Curriculum, (2017). 3(8), 149-201. [Persian]
13. Bee F, Bee R. Learning needs analysis and evaluation. Chartered Institute of Personnel and Development. (2003).
14. rafiei N, Eghbalian Nouranizadeh P. Evaluation of E-learning Courses based on Educational Design Elements from ADDIE in Isfahan University of Medical Sciences. Educational Development of Judishapur, (2022). 13(1), 85-96. [Persian]
15. Dehghanzadeh H, Dehghanzadeh H, Salehi Najafabadi F. The Effects of Teacher’s Video as an Emotional Strategy on Students’ Learning in Multimedia Learning Environments. Journal of Education and Learning Studies. (2022). 14(1), 204-219. [Persian]
16. Shams G, Ghahramani M, Davari Aghdam F. Evaluation of the strategic training & development courses according to the Noe Strategic Training & Development Model: (The case study: Rah-e Roshd Educational Complex). Journal of Management and Planning In Educational System, (2021). 14(2), 73-112. [Persian]
17. Alavi S, Hoseeinpour M, Mehralizadeh Y. Identifying the Effective Factors on Improvement of In-Service Training of Managers of Health Vocational Education and Training Centers; A Qualitative Study. Journal of the Iranian Institute for Health Sciences Research, (2021). 20(1), 15-29. [Persian]
18. habibi H, hamrahzade M, jafarian V. Pathology of Organizational Training Management: A Phenomenological Study. Journal of New Approaches in Educational Administration, (2020). 11(44), 55-76. [Persian]
19. Shojaa K, Karami M, Ahanchian M R, Nadi M. Evaluating the Effectiveness of Training Program: Case study, Ferdowsi University of Mashhad. Quarterly Journal of Training and Development of Human Resources, (2017). 4(12), 105-126. [Persian]
20. FathiAzar E, Adib Y, Golparvar F. Phenomenology of Effective Factors and Motivator in Quality of In-Service Training Courses of Teachers. Research in School and Virtual Learning, (2016). 3(12), 47-56. [Persian]
21. Taheri M, Nazari N, Ghiasi S. Organizational learning culture, managerial effectiveness and psychological empowerment: Predictors of learning in the workplace. Journal of Education and Learning Studies, (2016). 8(2), 19-36. [Persian]
22. Mehri D, Gholami M, Moradi S. Quality Evaluation of in-Service Trainings Based on Quality of Services Approach in Shahid Sattari University of Science and Technology. Quarterly Journal of Training and Development of Human Resources, (2015). 2(5), 127-144. [Persian]
23. Hosseini MS, Shami M, Khanifar H. Pathology of In- service Training based on OEM Model (Case: In-service Trainings in Zones of Qom Pedagogy). Organizational Culture Management, (2016). 13(4), 1201-1221. [Persian]
24. Naghshbandi T.Pathology of elements of the curriculum of in-service training courses for employees of Iran Khodro Company based on Ecker's model in 2013. Master's thesis, Shahid Beheshti University, Faculty of Educational Sciences and Psychology, curriculum planning. ( 2014). [Persian]
25. Tirandaz A, Jalali A. Pathology of in-service trainings for employees of government organizations. The second national conference on organizational training with an applied approach based on executive experiences in organizations, (2013). Tehran: Afaq Sanat Institute. [Persian]
26. Baceviciute S, Cordoba A L, Wismer P, Jensen TV, Klausen M, Makransky G. Investigating the value of immersive virtual reality tools for organizational training: An applied international study in the biotech industry. Journal of Computer Assisted Learning, (2022). 38(2), 470-487.
27. Zou W, Hu X, Pan Z, Li C, Cai Y, Liu M. Exploring the relationship between social presence and learners’ prestige in MOOC discussion forums using automated content analysis and social network analysis. Computers in Human Behavior, (2021). 115, 106582.
28. Alfaidi S D A, Elhassan F A M. The Role of In-Service Training Programs in Teachers Development. International Journal of Learning and Teaching, (2020). 6(3), 191-95
29. Ozcan D. Gunduz N. Evaluation of In-service Training Progams of Assciations. Procedia and Behavioral Sciences, (2015). 191, 1028-1033.
30. Iqbak kh, Zafar G, Abbasib M. Evaluation of the effectiveness of the effectiveness of inservice employees training course. (2009). Pakista.
31. Kalbasi A, Nasr AR. The use of hybrid designs in social sciences and humanities researches. Methodology of Social Sciences and Humanities. 2011, 17(67):79-96.