بررسی مولفه های توسعه اقتصادی صنعت توریسم در شهر کرمانشاه
الموضوعات :فاطمه جلائی پور 1 , میثم موسائی 2 , نیره پیراهری 3 , منصور وثوقی 4 , منصور شریفی 5
1 - 0
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
4 - دانشگاه علوم تحقیقات
5 - استادیار گروه علوم اجتماعی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران
الکلمات المفتاحية: واژگان کلیدی: توریسم, توسعه اقتصادی, جامعه.,
ملخص المقالة :
هدف اصلی مقاله بررسی مولفه های توسعه اقتصادی صنعت توریسم شهر کرمانشاه می باشد .گردشگری سفری موقتی و کوتاه است که در آن گردشگر برای سیر و سیاحت به منطقهای خارج از محل سکونت و کار خود میرود. گردشگری به جابجایی موقت مردم به مکانی خارج از محل زندگی و کار معمولیشان و اطلاق شده است. به طوری که مسافران در مدت اقامت مقصد، فعالیتهایی انجام میدهند و برای رفع نیازهای آنها تسهیلات ویژهای فراهم میشود .گردشگری از دیرباز با اشکال خاص خود در جوامع بشری بر اساس انگیزه، اصل سفر و جابهجایی وجود داشته و طی مراحلی سیر تکاملی خود را طی کرده است. تحول اساسی در گردشگری را میتوان با انقلاب صنعتی شناخت که تحول شگرفی در زندگی و به خصوص حمل و نقل به وجود آورد. امروزه فعالیتهای گردشگری به عنوان بخش چهارم فعالیتهای انسان پس از کشاورزی و صنعت و خدمات محسوب میگردد و کارشناسان پیشبینی میکنند در سال 2020 میلادی بهعنوان سودآورترین صنعت جهان درآید. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که در توسعه صنعت گردشگری باید به نقاط قوت آن در کرمانشاه از جمله وجود آثار تاریخی و میراث فرهنگی غنی در کنار وجود زیر ساخت های عمرانی توجه وافر داشت و از ظرفیت بالقوه توسعه این صنعت استفاده کرد. با طراحی چنین الگویی انتظار می رود توسعه گردشگری به شکل معناداری باعث افزایش سطح درآمد، اشتغال و افزایش بهره وری گردد.
منابع
- ابراهیم زاده، عیسی(1395). توسعه توریسم و تحولات کارکردی آن در ایران، دانشگاه زاهدان.
- ابراهيمي، عبدالحميد(1396) ارمغان(1389)، محسنی(1396 ، تأثير صنعت جهانگردي بر متغيرهاي اقتصادي،) محيطي، فرهنگي و اجتماعي ایران، مجموعه مقالات همايش جهانگردي و جمهوري اسلامي ايران، کیش: صص 500-492.
- پدريان، مرتضي(1394)، اثرات اقتصادي و فرهنگي توريسم»، مقالات برگزيدهی سمينار اصفهان و جاذبههاي ايرانگردي و جهانگردي، اصفهان: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي اصفحان، صص 78-65.
- پور کاظمی، محمدحسین، رضایی، جواد(۱۳9۵)، بررسی کارایی صنعت گردشگری با استفاده از روشهای نا پارامتری(ایران و کشورهای منطقه)»، پژوهشنامه اقتصادی، شماره ۱۱، صص 302-281.
- پوريا، پيروز(1394)، مقدمهاي بر برنامهريزي جهانگردي»، ماهنامهی اطلاعات سياسي ـ اقتصادی، س 3، ش 45 و 46، صص 75-58.
- دایی کریم زاده، سعید(1392). بررسی اثر گردشگری بر نابرابری درآمدی مطالعه موردی کشورهای گروه D8. همایش منطقه ای صنعت توریسم.
- رضوانی( 1394)، کاظمی(1396) مدیریت اطلاعات سلامت، شماره 7(ویژه نامه)؛ صص 516- 524.
- ساری صراف ،بهروز جلالی ،کمالی طاهره، آذین جلال،(1394) پهنه بندی توریسیم با استفاده از شاخص فضای جغرافیایی ،دانشگاه آزاد اسلامی اهر ،صص39-26
- سرایی، محمد حسین(1390). بررسی وضعیت گردشگری در شهر شیراز در راستای توسعه پایدار با استفاده از تکنیک SOWT . مجله جغرافیا و برنامه ریزی محیطی، سال 24، پیاپی 49، شماره1.صص26-39.
- شفیعزاده، اسرافیل(۱۳9۳)، اکو توریسم در ایران چیزی در حد صفر»، تهران، نشریه جهان صنعت. صص34-47.
- طیبی،کمیل(1395) بررسی رابطه بین گردشگری و رشد اقتصادی(ایران و کشورهای OECD ). مجله دانش و توسعه، شماره 24 ، صص 63-84.
- قادری، اسماعیل(۱۳9۳)، آشنایی با صنعت جهانگردی(۲)»، ماهنامه کجا، شماره ۱، صص 51-35
- مرادي، مريم، و فياضي، مرجان(1395). مديريت گردشگري، اصول، مباني و مفاهيم. مشهد: چاپ به نشر
- موسایی، میثم (1386). اقتصاد توریسم، چاپ اول، انتشارات: همدان؛ نور علم.
- Dehghanian, S. , Shahnooshy, N. , Ghorbani, M. , Dinghazali, F. , and Shrimper, R. A. , 2005, Economics of Agricultural Markets, Ferdoosi University of Mashhad, First Printing. Mashhad.(in Persian)
- Divsalar, A. , 1996, Study and Identify the Local Markets of Mazandaran, Sari, Mazandaran Jihad Organization, Management and Promotion of Popular Participation, Mazandaran.(in Persian)
- Ebrahimi, A. & Khosravian, M. R. , 2005, Factors Affecting Growth and Development of Tourism in the Province, Proceedings of the First National Conference on the Role of Tourism Development in Mazandaran Province, Resanesh Publication, Tehran.(in Persian)
- ecology). Tehran: Allame taba tabaey university press. Edition. 21 Hall, C.(2015). Tourism Planning Policies, Processes and Relationship. Pearson Education;
- Hall, M. & Lew, A.(2015), Understanding and managing tourism impacts: an integrated approach, London: Routledge. handbook. New York: AMACOM Hall, M.(2016).
- Kazemi, M. , 2008, Perceptions Analysis of Zahedan Citizens on Tourism Development in Chabahar, Journal of Geography and Development, Vol. 6, No. 12, PP. 81-100.(in Persian)
- Kikuchi, Ayaka, & Ryan, Chris.(2016). Street markets as tourist attractions-Victoria Market, Auckland, Tourism Management, 31(2), 155-166 .
- Tai, E.(2015). Festivals as ritual assertions for sustaining diaspora communities: Comparing cases in the USA and Japan. Obsidian, 9(1), 107–123
- Wagner, O. , Peters, M. R. , Schuckert, M.(2009). Internal Branding In Tourism Destinations: Implications for Tourism Policy and Research. International Journal of Tourism Policy, Vol. 2, No. 4.
- Walker, J. & Walker, J.(2011), Tourism concepts and practices, New Jersey: Prentice Hall.