طراحی و پیاده سازی مدل کارآفرینی فناورانه با روش آمیخته
الموضوعات :
1 - دانش آموخته دکتری، دانشگاه پیام نور، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, فناوری, کارآفرینی فناورانه,
ملخص المقالة :
براي مدت چند دهه است كه كارآفريني هم براي محققان و هم براي سياستگذاران به يك نگراني عمده تبديل شده است زيرا نقش قابل توجهي بر تحولات اقتصادي و اجتماعي دارد. كارآفريني دیدگاهی را ايجاد ميكند كه محرك انگيزهها ميباشد و باعث ايجاد اشتغالي ميشود كه براي تحول اقتصادي و پيشرفت در اين زمينه، ضروري ميباشد. هدف از اين پژوهش طراحی و پیادهسازی مدل کارآفرینی فناورانه با روش آمیخته میباشد. در اين راستا ضمن مروري بر مفاهیم کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی، فناوری اطلاعات و کارآفرینی فناورانه، با مصاحبه از خبرگان فعال در صنعت کارآفرینی و با تمرکز بر کارآفرینی فناورانه از طریق روش تحلیل کیفی، به طراحی الگوی ویژگیهای کارآفرینی فناورانه با رویکرد تعاملی مدیریت کارآفرینی، شناسایی شاخص ها و مؤلفهها، پرداختیم. جامعه مورد مطالعه شامل خبرگان فعال در صنعت کارآفرینی بوده است که حجم نمونه مورد مطالعه شامل 15 خبره در حوزه مدیریت با تمرکز بر مدل کارآفرینی فناورانه است که به روش اشباع نظری انتخاب شده و جهت جمعآوري دادهها در اين تحقيق از مصاحبه نیمه ساختار یافته و روش دلفی استفاده شده است. نتایج تحلیل کیفی توسط نرم افزار مکس کیودا نشان داد كه ابعاد و مؤلفههای الگوی و تبیین مدل کارآفرینی فناورانه در پژوهشگاههای کشور 1- سیاست ها، 2- قوانین و مقررات، 3- موانع موجود، 4- ارزش گذاری، 5- توسعه کار آفرینی و 6- راهکارها، میباشند. همچنین جهت این مؤلفهها تعداد 75 شاخص به تأیید نهایی خبرگان رسید
1. احمدپور داریانی، م. و ملکی، ع. (1390). کارآفرینی پیشرفته. چاپ اول، تهران، انتشاران راه دان.
2. الوانی، س. م.، بودلایی، ح. و قریب گرکانی، م. (1390). چالشها و پیشنهادها (راهکارها) در توسعه مفهومی کارآفرینی. رشد فناوری، (29)8 ، 35-46.
3. دشمن زیادی، ا.، طلایی، ق. ا. و رجبیان تابش، آ. (1390). مبانی و اصول کارآفرینی (تئوریها-کاربرد). چاپ اول، تهران، ناشر موسسه کتاب مهربان نشر.
4. رضائی، ح. (1401). طراحی مدل کارآفرینی فناورانه در صنعت بانکداری با رویکرد ترکیبی. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری, 10(3).
5. رضوی، س. م.، رمضانپور نرگسی، ق.، حاجی حسینی، ح. و اکبری، م. (1397). تحلیل مدل شکل گیری نظام نوآوری فناورانه خودرو 6. گازسوز در ایران. مدیریت و توسعه فناوری، (4)6، 55-87.
7. رمضانپور نرگسی، ق.، داوری، ع. و دهقان نجم آبادی، ع. (1396). بررسی نقش میانجی کارآفرینی فناورانه بر ارتباط بین سرمایه های فکری سازمان و مزیت رقابتی (مورد مطالعه: شرکت های مستقر در مراکز رشد شهر تهران). مدیریت توسعه فناوری، (1)5، 41-61.
8.سوختانلو، ع؛ رستگار، ع؛ ثنائی پور، ه؛ و گرجی، م. (1401). طراحی مدل اکوسیستم کارآفرینی فناورانه در صنایع تبدیلی استان گلستان سرداری، ا. (1387). فناوری اطلاعات و نقش آن در توسعه کارآفرینی. واقع شده در سایت http://ict.moe.org.ir.
9. شاه محمدیان، ف. (1392). کارآفرینی در اجتماع.
10. صابر کهنه گورابی, م. ح., ایرانمنش, س. ح. و جعفری, پ. (1400). الگوی کارآفرینی فناورانه با رویکرد نوآوری باز: توسعه پایدار شرکت های دانش بنیان نفت و گاز. پژوهش های برنامه و توسعه (3)2، 71-44.
11. عابدی، ر. (1384). نقش کارآفرینان در تحول خلاق سازمان های اداری. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه، (1)1.
12. فرهنگی، ع. ا. و صفرزاده، ح. (1384). کارآفرینی- مفاهیم، نظریه ها، مدلها و کاربردها. تهران: انتشارات مرکز کارآفرینی، موسسه کار و تامین اجتماعی.
13. کرباسی، ع.، ولدخانی، م.، شرافت، م. و عظیم زادگان، ح. (1381). مروری بر ادبیات کارآفرینی. فصلنامه صنایع، ۳۳.
14. کیا، م.، نساج، س.، احمدزاده، ن. و نورا، ع. (1393). کارآفرینی گام به گام. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
15. مرادی, م. ر. و فرج اله زاده, م. (1399). شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر کارآفرینی فناورانه پیشرفته در ایران. مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی (13)4، 141- 170.
16. مشهدی عبدل, م., ثمری, د., اشرفی, م. و عباسی, ا. (1402). طراحی مدل کارآفرینی کسب و کارهای فناورانه در صنعت بانکداری با رویکرد معادلات ساختاری-تفسیری. اقتصاد پولی مالی30.
17. Akgün, A. E., Keskin, H., Byrne, J. C., & Lynn, G. S. (2014). Antecedents and consequences of organizations' technology sensemaking capability. Technological Forecasting and Social Change, 88, 216-231.
18. Barba-Sánchez, V., & Atienza-Sahuquillo, C. (2017). Entrepreneurial intention among engineering students: The role of entrepreneurship education. European Research on Management and Business Economics.
19. Battisti, S., Agarwal, N., & Brem, A. (2022). Creating new tech entrepreneurs with digital platforms: Meta-organizations for shared value in data-driven retail ecosystems. Technological Forecasting and Social Change, 175, 121392.
20. Castonguay, Y., Cayrol, A., & Hamouti, R. (2020). Success factors of a technological entrepreneurship project: a systematic review. Journal of Academy of Business and Economics, 20(3), 141-154.
21. Clark, B. R. (2004). The entrepreneurship university demand and response: theory and practice. Tertiary education management, 22.
22. Corbett, A. (2016). Social entrepreneurship as a norm. Journal of Management Studies, 53(4), 608-609.
23. Duval-Couetil, N., Ladisch, M. & Yi, S. (2021). Addressing academic researcher priorities through science and technology entrepreneurship education. J Technol Transf 46, 288–318
24. Friedman, G. (2014). Workers without employers: shadow corporations and the rise of the gig economy. Review of keynesian economics, 2(2), 171-188.
25. Fu, H., Okumus, F., Wu, K., & Köseoglu, M. A. (2019). The entrepreneurship research in hospitality and tourism. International Journal of Hospitality Management, 78, 1-12.
26. Ganapathy, j. & salky, (2008). vitthal- Information Technology index. Infosys.jurnal.
27. Garud, R., Jain, S., & Tuertscher, P. (2008). Incomplete by design and designing for incompleteness. Organization studies, 29(3), 351-371.
28. González, J. C., Sáez, P. L., & De Castro, G. M. (2009). La influencia de las capacidades dinámicas sobre los resultados financieros de la empresa. Cuadernos de estudios empresariales, 19, 105.
29. Hughes, M. & Morgan, R. E. (2007). Deconstructing the relationship between entrepreneurial orientation and business performance at the embryonic stage of firm growth. Industrial Marketing Management, 36, 651-61.
30. Jin, B. (2018). Examining the role of international entrepreneurial orientation, domestic market competition, and technological and marketing capabilities on SME’s export performance. Journal of Business & Industrial Marketing, 33(5), 585-598. doi:10.1108/JBIM-02-2017-0043
31. Johnson, D. (2001). What is innovation and entrepreneurship? Lessons for larger organisations. Industrial and commercial training, 33(4), 135-140
32. Khanka, S. S. (2006). Entrepreneurial development. S. Chand Publishing
33. Laurell, C., & Sandström, C. (2017). The sharing economy in social media: Analyzing tensions between market and non-market logics. Technological Forecasting and Social Change, 125, 58-65.
34. Machnik. S, J., & Kordel, P. (2016). Significance of technological entrepreneurship and creativity in metallurgical enterprises. Metalurgija, 55(4), 855-858.
35. Martens, C. D. P., Machado, F. J., Martens, M. L., & de Freitas, H. M. R. (2018). Linking entrepreneurial orientation to project success. International Journal of Project Management, 36(2), 255-266.
36. Martin-Rojas, R., Garcia-Morales, V. J., & Gonzalez-Alvarez, N. (2019). Technological antecedents of entrepreneurship and its consequences for organizational performance. Technological Forecasting and Social Change, 147, 22-35.
37. Philpott, K., Dooley, L., O'Reilly, C., & Lupton, G. (2011). The entrepreneurial university: Examining the underlying academic tensions. Technovation, 31(4), 161-170.
38. Schumpeter, J. A., & Redvers, O. P. I. E. (1934). Theorie Der Wirtschaftlichen Entwicklung. The theory of economic development. An inquiry into profits, capital, credit, interest, and the business cycle. Transaction Publishers, New Brunswick
39. Siyamtinah, H. S. (2016). Innovation capability of SMEs through entrepreneurship, marketing capability, relational capital and empowerment. Asia Pac. Manag. Rev, 21(4), 196-203.
40. Sundararajan, A. (2017). The sharing economy: The end of employment and the rise of crowd-based capitalism. MIT press
41. Wei, J., Chen, Y., Zhang, J., & Gong, Y. (2019). Research on factors affecting the entrepreneurial learning from failure: an interpretive structure model. Frontiers in psychology, 10, 1304.
42. Yoo, Y., Henfridsson, O., & Lyytinen, K. (2010). Research commentary—the new organizing logic of digital innovation: an agenda for information systems research. Information systems research, 21(4), 724-735.