تأثیر سرمایه اجتماعی خریدار / فروشنده بر عملکرد نوآوری با بکارگیری توسعه دانش مشتری و تعهد به نوآوری
الموضوعات :عباسعلی رستگار 1 , مهدی دهقانی سلطانی 2 , حسین فارسی زاده 3
1 - دانشگاه سمنان
2 -
3 - دانشگاه سمنان
الکلمات المفتاحية: سرمایه اجتماعی خریدار/فروشنده, توسعه دانش مشتری, تعهد به نوآوری, عملکرد نوآوری,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش مطالعه و بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی خریدار/ فروشنده بر عملکرد نوآوری با در نظر گرفتن نقش میانجی توسعه دانش مشتری و تعهد به نوآوری است. جامعه آماری این تحقیق شامل مدیران بازاریابی و مدیران تحقیق و توسعه در شرکتهای صادرکننده نمونه صنعتی و معدتی کشور که در شبکه تولید جهانی هستند؛ بوده که تعداد آنها 304 نفر است و حجم نمونه نیز 262 نفر است. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد. مدل مورد مطالعه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج مطالعه بیانگر این است که هنجارهای مشترک و اعتماد، به واسطه عامل میانجی توسعه دانش مشتری بر عملکرد نوآوری موثر است. بر این اساس، عملکرد نوآوری تحت تاثیر مثبت تعاملات اجتماعی و هنجارهای مشترک به واسطه تعهد به نوآوری قرار میگیرد.
- اللهی، صفورا. رستگار، عباسعلی و شفیعی نیک آبادی، محسن (1393). بررسی تأثیر قابلیت¬های فرآیندی مدیریت دانش بر عملکرد نوآوری با اثر میانجی فرآیند نوآوری در سازمان¬ها با فناوری پیشرفته، فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، دوره 1، شماره 4، صص 129-105.
2- حمیدی¬زاده، محمدرضا. یزدانی، ناصر. عالم¬تبریز، اکبر. و خورشیدی، غلامحسین (1391). طراحی و اعتبارسنجی مدل تبلیغات الکترونیک. مجله چشم¬انداز مدیریت بازرگانی، 11، صص 99-81.
3- خاکی، غلامرضا (1390). روش تحقیق با رویکردی به پایان¬نامه¬نویسی. چاپ هشتم، تهران: انتشارات بازتاب.
4- دهقانی¬سلطانی، مهدی. محمدی، اسفندیار. پوراشرف، یاسان¬اله. و سایه¬میری، کورش (1392). بررسی عوامل مؤثر بر ارزیابی نگرش مصرف¬کنندگان از توسعه برند، مجله مدیریت بازرگانی، دوره ، 5، شماره 1، صص 104-85.
5- رستگار، عباسعلی. دهقانی سلطانی، مهدی. فارسی¬زاده، حسین و بلوچی، حسین (1394). تبیین اثر هوش ساختاری-سازمانی بر کسب مزیت رقابتی: نقش میانجی هوش رقابتی. فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، ویژه¬نامه نخستین کنفرانس ملی بازاریابی خدمات (با تأکید بر چالش¬ها و راه¬کارهای بازاریابی در صنعت بیمه)، صص 82-65.
6- سرمد، زهره. بازرگان، عباس. و حجازي، الهه (1392). روشهاي تحقيق در علوم رفتاري. تهران: موسسه انتشارات آگاه.
7- طبرسا، غلامعلی. یدالهی¬فارسی، جانگیر. و نائیجی، محمدجواد (1392). الگوی کارآفرینی راهبردی با رویکرد مدیریت منابع انسانی: نقش واسط تبادل دانش. مجله چشم-انداز مدیریت بازرگانی، شماره 15، صص 180-165.
8- فیض، داود و دهقانی سلطانی، مهدی (1393). اثر ارزش ویژه برند بر ارزیابی نگرش مصرف¬کنندگان از توسعه برند محصولات لاستیک ایرانی. دو فصلنامه کاوش¬های مدیریت بازرگانی، دوره 6، شماره 11، صص 145-125.
9- Appiah-Adu, K. & Singh, S. (1998). Customer orientation and performance: a study of SMEs, Management Decision. Vol. 36, No. 6, pp. 385–394.
10- Bottrell, D. (2009). Dealing with disadvantage: resilience and the social capital of young people's networks, Youth & Society. Vol. 40, No. 5, pp. 476–501.
11- Campbell, A.J. & Cooper, R.G. (2012). Do customer partnerships improve new product success rates?, Industrial Marketing Management. Vol. 28, No. 1, pp. 507–519.
12- Coleman, J. (2011). Social capital in the creation of human capital, American Journal of Sociology. 94, pp. 95–120.
13- Cooper, R.G. (2010). Product Leadership: Creating and Launching Superior New Products, Perseus Books, Reading, MA.
14- Cottam, A., Ensor, J. & Band, C. (2001). A benchmark study of strategic commitment to innovation, European Journal of Innovation Management. Vol. 4, No. 2, pp. 88–94.
15- Cumbers, A., McKinnon, D. & Chapman, K.(2008). Innovation, collaboration and learning in regional clusters: a study of SMEs in the Aberdeen oil complex, in: C. Karlsson (Ed.), Handbook of Research on Innovation and Clusters: Cases and Policies, Edward Elgar, Cheltenham.
16- De Clercq, D. & Dimov, D.P. (2008). Internal knowledge development and external knowledge access in venture capital investment performance, Journal of Management Study. Vol. 45, No. 3, pp. 585–612.
17- Fang, E. (2008). Customer participation and the trade-off between new product innovativeness and speed to market, Journal of Marketing. Vol. 72, No. 4, pp. 90–104.
18- Fan, Y. & Ku, E. (2010). Customer focus, service process fit and customer relationship management profitability: the effect of knowledge sharing, The Service Industries Journal. Vol. 30No. 2, pp. 203–223.
19- Gibbert, M., Leibold, M. & Probst, G. (2002). Five styles of customer knowledge management, and how smart companies use them to create value, European Management Journal. Vol. 20No. 5, pp. 459–469.
20- Gordon, G.L., Kaminski, P.F., Calantone, R.J. & di Benedetto, C.A. (1993). Linking customer knowledge with successful service innovation, Journal of Applied Business Research. Vol. 9, No. 2, pp. 129–139.
21- Hargadon, A. (2013). How Breakthroughs Happen: The Surprising Truth About How Companies Innovate, Harvard Business School Press, Boston.
22- He, W., Qiao, Q. & Wei, K.K. (2014). Social relationship and its role in knowledge management systems usage, Information & Management. Vol. 46, No. 3, pp. 175–180.
23- Huang, J.W. & Li, Y.H. (2009). The mediating effect of knowledge management on social interaction and innovation performance, International Journal of Manpower. Vol. 30, No. 3, pp. 285–301
24- Johanson, J. & Vahlne, J.E. (2006). Commitment and opportunity development in the internationalization process: a note on the Uppsala internationalization process model, Management International Review. Vol. 46, No. 2, pp. 165–178.
25- Joshi, A.W. & Sharma, S. (2004). Customer knowledge development: antecedents and impact on new product performance, Journal of Marketing. Vol. 68, No. 4, pp. 47–59.
26- Kodama, M. (2015). Customer value creation through knowledge creation with customers: case studies of IT and multimedia businesses in Japan, International Journal of Innovation Learning. Vol. 2, No. 5, pp. 357–385.
27- Lawson, B. & Samson, D. (2001). Developing innovation capability in organisations: a dynamic capabilities approach, International Journal of Innovation Management. Vol. 5, No. 3, pp. 377–400.
28- Lin, C.P. (2011). Assessing the mediating role of online social capital between social support and instant messaging usage, Electronic Commerce Research and Applications. Vol. 10, No. 1, pp. 105–114.
29- Lin, Y., Su, H.Y. & Chien, S. (2006). A knowledge-enabled procedure for customer relationship management, Industrial Marketing Management. Vol. 35, No. 4, pp. 446–456.
30- Merlo, O., Bell, S.J., Menguc, B. & Whitwell, G.J. (2006). Social capital, customer service orientation and creativity in retail stores, Journal of Business Research. Vol. 59, No. 12, pp. 1214–1221
31- Nahapiet, J. & Ghoshal, S. (1998). Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage, Academy of Management Review. Vol. 23, No. 2, pp.242–266.
32- Nambisan, S. (2002). Designing virtual customer environments for new product development: toward a theory, Academy of Management Review. Vol. 27, No. 3, pp. 392–413.
33- Putnam, R.D. (1995). Bowling alone: America's declining social capital, Journal of Democracy. Vol. 6, No. 1, pp. 65–78.
34- Salomann, H., Dous, M., Kolbe, L.M. & Brenner, W. (2005). Rejuvenating customer management: how to make knowledge for, from and about customers work, European Management Journal. Vol. 23, No. 4, pp. 392–403.
35- Slater, S.F. (1997). Developing a customer value-based theory of the firm, Journal of Democracy Science. Vol. 25, No. 2, pp. 162–167.
36- Slater, S.F. & Narver, J.C. (1995). Market orientation and the learning organization, Journal of Marketing. Vol. 59, No. 3, pp. 63–74.
37- Song, J.H., Joo, B. & Chermack, T.J. (2009). The dimensions of learning organization questionnaire (DLOQ): a validation study in a Korean context, Human Resource Development Quarterly. Vol. 20, No. 1, pp. 43–64.
38- Strong, C.A. (2006). Is managerial behavior a key to effective customer orientation?, Total Quality Management & business Exellence. Vol. 17, No. 1, pp. 97–115.
39- Sundbo, J. (2008). Innovation and involvement with services, in: L. Fuglsang (Ed.), Innovation and the Creative Process, Edward Elgar Publishing, Toward Innovation, Cheltenham.
40- Turat, T. & Harmaakorpi, V. (2005). Social capital in building regional innovative capability, Regional Study. Vol. 39, No. 8, pp. 1111–1125.
41- Wasko, M.M. & Faraj, S. (2015). Why should I share? Examining social capital and knowledge contribution in electronic networks of practice, MIS Quarterly. Vol. 29, No. 1, pp. 35–57.
42- Waters, J. (2000). Achieving innovation or the holy grail: managing knowledge or managing commitment?, International Journal o Technology Management. Vol. 20, No. 5, pp. 819–838.
43- Weng, R.H. & Huang, C.Y. (2010). The impact of customer knowledge capability and relational capability on new product development performance in Taiwan's hospitals, in: The Proceedings of 7th International Conference of Service Systems and Service Management (ICSSSM), June 28–30 2010, pp. 1–6.
44- Yli-Renko, H., Autio, E. & Sapienza, H.J. (2001). Social capital, knowledge acquisition, and knowledge exploitation in young technology-based firms, Strategic Management Journal. Vol. 22, No. 6, pp. 587–613.