بهبود کارکردهای اجرایی نوجوانان با استفاده از تجربهی یادگیری واسطهگری شده با بازی در خانواده: ارزیابی بازیهای مؤثر بر انواع کارکردهای اجرایی
الموضوعات :
منیره صالحی
1
,
سعیده زاهد
2
,
محسن رضایی
3
,
حسین کارشکی
4
,
سمانه تعلیم دهنده
5
1 - گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران.
2 - گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
3 - گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
4 - گروه مشاوره و روانشناسی تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
5 - گروه مشاوره، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: کارکرد اجرایی, تجربه یادگیری واسطه ای, نوجوان, بازی,
ملخص المقالة :
هدف مطالعه حاضر، بهبود کارکردهای اجرایی نوجوانان با استفاده از تجربه ی یادگیری واسطهگری شده با بازی در خانواده: ارزیابی بازی های بر مبنای تأثیرشان بر انواع کارکردهای اجرایی بود. پژوهش حاضر، کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری دادهها، کتابخانهای بود. جامعه ی آماری شامل منابع مکتوب، مقالات، پایان نامهها و اسناد معتبر علمی مرتبط و نمایه شده در پایگاه های اطلاعاتی بوده و نمونهگیری نیز به روش هدفمند تا رسیدن به حد اشباع انجام گرفت. به منظور شناسایی و ارزیابی بازی های اثر گذار بر کارکردهای اجرایی نوجوانان، 10 نفر از متخصصان روان-شناسی تربیتی و متخصصین رشته های مرتبط، به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. نتایج ارزیابی اسناد و مصاحبه با متخصصان منجر به شناسایی تعدادی بازی شد که میتواند بر روی کارکردهای اجرایی تأثیرگذار باشد. ضریب توافق داوران برای هر بازی نیز بالا و معنادار بود (001/0 <p). در نهایت تأثیرگذارترین بازیها بر کارکردهای اجرایی، بر مبنای شاخص مناسب بودن برای نوجوانی و جمع خانوادگی انتخاب شدند. این نتایج پیشنهاد میکند انجام بازیهای معرفی شده در جمع خانوادگی، بر اساس تجربه یادگیری واسطه گری شده، بتواند علاوه بر تأثیر مثبت بر روابط نوجوان با والدین به بهبود کارکردهای اجرایی در وی نیز بیانجامد.
