تحولات موضوعی تحقیقهای حوزه گردشگری اسلامی و حلال: تحلیل کتابسنجی
الموضوعات :
1 - عضو هیات علمی دانشگاه یزد دانشگاه یزد
الکلمات المفتاحية: گردشگری اسلامی, گردشگری حلال, تحلیل کتابسنجی, سایمت, همرخدادی واژگان.,
ملخص المقالة :
در سالهای اخیر با افزایش جمعیت مسلمانان، گردشگری اسلامی و حلال یک بخش مهم و رو به رشد بوده و در ادبیات گردشگری مورد توجه قرار گرفته است. هدف تحقیق حاضر، بررسی سیر تحول مطالعات گردشگری اسلامی و حلال و کشف جهتگیریهای مربوط به تحقیقهای آینده میباشد. در این تحقیق با جستجوی کلیدواژههای مرتبط با گردشگری حلال و اسلامی در زمینه مهماننوازی، اوقات فراغت و گردشگری از پایگاه داده اسکوپوس، به شناسایی مقالهها طی سالهای 2023-2004 پرداخته شده است. تجزیه و تحلیل کتابسنجی با تاکید بر همرخدادی واژگان و نقشه علم روی 259 مقاله با استفاده از نرمافزار سایمت انجام شد. براساس نتایج تحقیق، در سالهای اخیر تمرکز عمده مطالعات بر موضوعات «رفتار گردشگر و وفاداری نسبت به مقصد»، «عملکرد مقصدهای دوستدار حلال»، «رضایت و اعتماد گردشگر» و «بازدید مجدد از مقصد» بودهاست. همچنین بیشترین تعداد مقالهها مربوط به «گردشگری حلال» در دوره 2023-2021 (43 مورد) و «گردشگری اسلامی» در دوره 2020-2018 (25 مورد) میباشد. این تحقیق با ارائه تصویری جامع از وضعیت فعلی تحقیقهای گردشگری اسلامی و حلال و شناسایی روندهای پژوهشی آتی، میتواند برای تصمیمگیران، برنامهریزان و فعالان این حوزه در زمینه ارائه طرحها و برنامههای توسعه این گونه از گردشگری سودمند باشد. به طور کلی، براساس نتایج این تحقیق موضوعاتی مانند گردشگری اسلامی، گردشگری حلال، اسلامگرایی، مباحث مرتبط با ادراک گردشگر به میزان زیادي توسعه یافتهاند. همچنین توجه به نیازها، انگیزهها و رضایت هر دو گردشگران مسلمان و غیرمسلمان در مقصدهای اسلامی و حلال جزء موضوعهایی است که همچنان نیازمند مطالعات بیشتري هستند.
افتخارزاده، سیدحامد؛ رشیدپور، علی و هادی پیکانی، مهربان. (1401). «بررسی الگوی اجرای سیاستهای گردشگری حلال در ایران». پژوهشنامه حلال، 5(2 )، 29-43.
Abdullah, K. H. (2021). Publication trends on halal tourism: A bibliometric review. Halalpshere, 1(2), 41-53.
Akter, N., & Hasan, S. (2023). The moderating role of perceived behavioral control in predicting Muslim tourists’ halal tourism intention: a developing country perspective. Journal of Islamic Marketing, 14(7), 1744-1767.
Al-Ansi, A., Chua, B. L., Kim, C. S., Yoon, H., & Han, H. (2022). Islamophobia: Differences across Western and Eastern community residents toward welcoming Muslim tourists. Journal of Hospitality and Tourism Management, 51, 439-450.
Al-Ansi, A., Olya, H., & Han, H. (2023). Two decades of research on halal hospitality and tourism: a review and research agenda. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 35(6), 2017-2055.
Battour, M., & Ismail, M. N. (2016). Halal tourism: Concepts, practices, challenges and future. Tourism management perspectives, 19, 150-154.
Battour, M., Ismail, M. N., Battor, M., & Awais, M. (2017). Islamic tourism: an empirical examination of travel motivation and satisfaction in Malaysia. Current Issues in Tourism, 20(1), 50-67.
Budiman, A. (2020). Modeling Islamic tourism with particular reference to the most populated Islamic country. Proceedings of the 33rd International Business Information Management Association Conference
Cobo, M. J., López-Herrera, A. G., Herrera-Viedma, E., & Herrera, F. (2011). An approach for detecting, quantifying, and visualizing the evolution of a research field: A practical application to the Fuzzy Sets Theory field. Journal of Informetrics, 5(1), 146-166.
Cobo, M. J., Martínez, M. Á., Gutiérrez-Salcedo, M., Fujita, H., & Herrera-Viedma, E. (2015). 25 years at knowledge-based systems: a bibliometric analysis. Knowledge-based systems, 80, 3-13.
Gabdrakhmanov, N. K., Biktimirov, N. M., Rozhko, M. V., & Mardanshina, R. M. (2016). Features of Islamic tourism. Academy of Marketing Studies Journal, 20, 45.
Haleem, A., Khan, M. I., Khan, S., & Jami, A. R. (2020). Research status in Halal: a review and bibliometric analysis. Modern Supply Chain Research and Applications, 2(1), 23-41.
Hashim, Y. Z. H. Y., Ahmad, A. N., Samsudin, N., Abd Lateef, M. H., & Majlan, N. S. (2022). The Evolution Of Halal Research: A Bibliometric For 1996–2020. Journal of Fatwa Management and Research, 27(3), 1-38.
Hidayat, S. E., Rafiki, A., & Nasution, M. D. T. P. (2021). Bibliometric Analysis and Review of Halal Tourism. Signifikan: Jurnal Ilmu Ekonomi, 10(2), 177-194.
Idris, I., Soetjipto, B. E., & Kurniawati, E. (2022). A Systematic Review and Thematic Analysis of the Halal Tourism Strategy. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 11(2), 694-709.
Ismail, M. N., Othman, R., & Ismail, M. S. (2019). Halal tourism research bibliometric analysis in Scopus, ProQuest, and EBSCOhost.
Ismail, M., Ismail, M. N., Othman, R., & Ismail, M. S. (2020), Halal Topic Journal Content Analysis in Journal of Islamic Marketing, British Food Journal and Meat Science. Journal of Contemporary Islamic Studies, 5(1), 19–31.
Juliana, J., Putri, F. F., Wulandari, N. S., Saripudin, U., & Marlina, R. (2022). Muslim tourists perceived value in revisiting intention to Bandung city with customer satisfaction as an intervening variables. Journal of Islamic Marketing, 13(1), 161-176.
Karakose, T., Papadakis, S., Tülübaş, T., & Polat, H. (2022). Understanding the intellectual structure and evolution of distributed leadership in schools: A science mapping-based bibliometric analysis. Sustainability, 14(24), 16779.
Martínez, M. A., Cobo, M. J., Herrera, M., & Herrera-Viedma, E. (2015). Analyzing the scientific evolution of social work using science mapping. Research on social work practice, 25(2), 257-277.
Mostafa, M. M. (2020). A knowledge domain visualization review of thirty years of halal food research: Themes, trends, and knowledge structure. Trends in Food Science & Technology, 99, 660-677.
Muñoz, L. A., Bolívar, M. P. R., Cobo, M. J., & Herrera-Viedma, E. (2016, June). Science Mapping Tools: their application to the e-Government field. In Proceedings of the 17th International Digital Government Research Conference on Digital Government Research (pp. 194-201).
Omar, W. M. W., Rahman, S., & Jie, F. (2015, May). Halal food chain management: a systematic review of the literature and future research directions. In Proceedings of the 13th ANZAM Operations, Supply Chain and Services Management Symposium (ANZAM 2015) (Vol. 1, pp. 1-476). Australian and New Zealand Academy of Management (ANZAM).
Preko, A., Mohammed, I., Gyepi-Garbrah, T. F., & Allaberganov, A. (2021). Islamic tourism: travel motivations, satisfaction and word of mouth, Ghana. Journal of Islamic Marketing, 12(1), 124-144.
Rehman, A., & Aisha, N. (2021, December). Exploring Muslim Millennial Travelers’ Attitude Toward Halal Tourism in India. In Global Islamic Marketing Conference (pp. 137-153). Cham: Springer International Publishing.
Secinaro, S., & Calandra, D. (2020). Halal food: structured literature review and research agenda. British Food Journal, 123(1), 225-243.
Sthapit, E., Björk, P., Piramanayagam, S., & Coudounaris, D. N. (2023). Antecedents and outcomes of memorable halal food experiences of non-Muslim tourists. Journal of Islamic Marketing, 14(4), 913-936.
Suhartanto, D., Dean, D., Wibisono, N., Astor, Y., Muflih, M., Kartikasari, A., ... & Hardiyanto, N. (2021). Tourist experience in Halal tourism: what leads to loyalty?. Current Issues in Tourism, 24(14), 1976-1990.
Supryadi, D. I., Sudiro, A., Rohman, F., & Sumiati, S. Assessing Halal Tourism Literacy: A Conceptual Framework. E-Proceedings of The 10th Islamic Banking, Accounting and Finance International Conference 2022
Suryani, W., Tobing, F., Yunita, N., & Purba, I. J. K. (2022). The Comprehensive Mapping Of Islamic Tourism In The Last 10 Years. E-Proceedings of The 10th Islamic Banking, Accounting and Finance International Conference 2022.
Usman, H., Sobari, N., & Sari, L. E. (2019). Sharia motivation in Muslim tourism definition, does it matter?. Journal of Islamic Marketing, 10(3), 709-723.
Wisker, Z. L., Kadirov, D., & Nizar, J. (2023). Marketing a destination brand image to Muslim tourists: Does accessibility to cultural needs matter in developing brand loyalty?. Journal of Hospitality & Tourism Research, 47(1), 84-105.