تفسیر امام خمینی(ره) از احادیث توحیدی در پرتو فصوصالحکم ابنعربی
الموضوعات : Studies on gnosis and Islamic Kalam
1 - استادیار گروه عرفان، پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
توحید عرفانی در مکتب ابنعربی، گرچه بر اساس وحدت شخصی وجود بنا نهاده شده، اما در عین حال، در لسان عارفی شیعی، همچون امام خمینی(ره)، با استشهاد به احادیث ائمه اهل بیت(علیهمالسلام) عجین شده است. در واقع امام درصدد است با استفاده از نظام فکری ابنعربی، به تفسیر و تبیین کلمات معصومین(علیهمالسلام) بپردازد. بدینمعنا، تبیین معنای اسم الهی، وحدت حقۀ حقیقیه، سریان اسم اعظم الله، تشبیه و تنزیه حق، موطن قضا و قدر و منشأ بداء، قرائت شیعیِ امام از فصوصالحکم ابنعربی ـدر مبحث توحیدـ را شکل میدهند. بدین لحاظ، از نظر امام، اگر اسم الهی از دیدگاه کثرتانگارانه در نظر گرفته شود، جلوهگاه است و تفاضل در آن واقع میشود، اما اگر از دیدگاه وحدتانگارانه ملاحظه شود، صورت است و تفاضلی نیز در آن واقع نمیشود. امام، مراد ابنعربی از یگانهگویی را وحدت حقّۀ حقیقیه صرف میداند، نه وحدت و توحید و تفریدی که همان ارجاع کثرات به وحدت است. امام معتقد است ـبر اساس حدیث امام معصوم(ع)ـ در هر اسمی، بدلیل وجود ذات، اسم الله نیز حضور دارد؛ درنتیجه، اسم الله قبل از هر چیز، بعد از هر چیز و با هر چیز، حضور دارد. همچنین از نظر امام، این صاحبان قلوبند که حقتعالی را با هر دو تجلّی تنزیه و تشبیه میپذیرند. امام حضرت اعیان ثابته را نیز حضرت قضای الهی و قدر ربوبی و منشأ بداء میداند.
