بررسی اثر آموزش خودگردانی و خودتنظیمی انگیزشی بر دانشآموزان
الموضوعات :صادق پیشگو 1 , اعظم ویسی 2 , فاطمه عزیزی 3
1 - دانشگاه پیام نور مارگون
2 - دانشگاه آزاد واحد سنندج
3 - دانشگاه پیام نور کرمانشاه
الکلمات المفتاحية: خودگردانی, خود تنظیمی, دانش آموزان,
ملخص المقالة :
پینتریج خودگردانی در یادگیری را فرآیند فعال و سازمان یافته ای میداند که بر اساس آن فراگیران اهدافی را برای خود انتخاب و سپس سعی می کنند، شناخت انگیزش و رفتار خود را برای نیل به آن اهداف،تنظیم کنترل و نظارت نمایند. چارچوب اصلی یادگیری خودگردان پینتریچ بر این اساس است که دانش آموزان چگونه میتوانند از نظر روان شناختی انگیزشی و رفتاری یادگیری خود را سامان ببخشند، که بر تعامل عوامل شناختی فراشناختی و انگیزشی در این فرآیند تاکید دارد. راهبردهای یادگیری خودگردان عبارتند از: راهبردهای شناختی راهبردهای تکرار و مرور بسط و گسترش و سازماندهی راهبردهای فراشناختی راهبردهای برنامه ریزی کنترل نظارت و نظم دهی و راهبردهای مدیریت منابع به منظور کنترل محیط یادگیری. فراگیران باید قادر باشند زمان و محیط های مطالعه خود را مدیریت و تنظیم کنند بر تلاش ها نظارت کرده و از همسالان و معلمان جهت حل مسأله طلب کمک کنند. آموزش راهبردهای خود گردانی یادگیری به دانش آموزان کمک می کند تا آنها اثر بخشی آموزش خود گردانی یادگیری بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی مشکلات اجتماعی و تحصیلی خود بهتر تصمیم گرفته و راه حل ارائه نمایند. بتوانند در مورد درباره تفکر و فرآیند یادگیری خود، عمیق تر و دقیق تر شوند و به این باور برسند که توانایی حل مسائل را دارند.
• Notaa, L., Soresia, S., Zimmerman, B. J. (2004). Self-regulation and academic achievement and resilience: A longitudinal study. International Journal of Educational Research, 41, 198–215.
• Chen H, Cheng P, Wang X, Blaabjerg F. A passivity-based stability analysis of the active damping technique in the offshore wind farm applications. IEEE Trans Ind Appl 2018;54(5):5074–82
• Zimmermman, B. J. ( 2002). Provide of effective self- regulated learning. Reserch data bases.
• Schunk, D. H. (2005). Self-regulated learning: The educational legacy of Paul R. Pintrich. Journal of Educational Psychologist, 40, 85-94.
• Alex C. Garn. Michael S. Matthews Jennifer L. Jolly،(2020). September 2010Gifted Child Quarterly 54(4):263-272 DOI:10.1177/0016986210377657
• Notaa, L., Soresia, S., Zimmerman, B. J. (2004). Self-regulation and academic achievement and resilience: A longitudinal study. International Journal of Educational Research, 41, 198–215.
• Zhou, X., Huijiao, G.J., Danrui Chen, W., Wang, C. & You, J. (2022). The Relationship between
• Ambivalence over Emotional Expression and Nonsuicidal Self-Injury among Chinese Adolescents: A Longitudinal Moderated Mediation Model, Archives of Suicide Research.
• Liu, Pengfei, et al. "Pre-train, prompt, and predict: A systematic survey of prompting methods in natural language processing." ACM Computing Surveys 55.9 (2023): 1-35.
• Hardy, Lew, and Dave Nelson. "Self-regulation training in sport and work." Ergonomics 31.11 (1988): 1573-1583.
• Zimmerman, Barry J. "A social cognitive view of self-regulated academic learning." Journal of educational psychology 81.3 (1989): 329.
• Bandura, Albert. "Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning." Educational psychologist 28.2 (1993): 117-148.
• Kitsantas, Anastasia, Barry J. Zimmerman, and Tim Cleary. "The role of observation and emulation in the development of athletic self-regulation." Journal of Educational Psychology 92.4 (2000): 811.
• Erickson, K. A., and A. C. Lehman. "Expert and exceptional performance: Evidence of maximal adaptation to task constrains." Annual Review of Psychology 47.1 (1996): 273-305.
• Zimmerman, Barry J. "Self-efficacy: An essential motive to learn." Contemporary educational psychology 25.1 (2000): 82-91.
• Zimmerman, Barry J., and Anastasia Kitsantas. "Self-regulated learning of a motoric skill: The role of goal setting and self-monitoring." Journal of Applied Sport Psychology 8.1 (1996): 60-75.
• Dehling, D. Matthias, Elisa Barreto, and Catherine H. Graham. "The contribution of mutualistic interactions to functional and phylogenetic diversity." Trends in Ecology & Evolution (2022).
• Wolf, S. A., et al. "Spintronics: a spin-based electronics vision for the future." science 294.5546 (2001): 1488-1495.
• Tram, Pham Ngoc, and Dinh Tran Ngoc Huy. "Educational, Political and Socio-Economic Development of Vietnam Based on Ho Chi Minh’s Ideology." Ilkogretim Online 20.1 (2021).
• Eisenberg, Nancy, Tracy L. Spinrad, and Natalie D. Eggum. "Emotion-related self-regulation and its relation to children's maladjustment." Annual review of clinical psychology 6 (2010): 495-525.
• Soto-Acosta, Pedro. "COVID-19 pandemic: Shifting digital transformation to a high-speed gear." Information Systems Management 37.4 (2020): 260-266.
• Zorza, Juan P., Julián Marino, and Alberto Acosta Mesas. "Predictive influence of executive functions, effortful control, empathy, and social behavior on the academic performance in early adolescents." The Journal of Early Adolescence 39.2 (2019): 253-279.
• Davidson, Matthew C., et al. "Development of cognitive control and executive functions from 4 to 13 years: Evidence from manipulations of memory, inhibition, and task switching." Neuropsychologia 44.11 (2006): 2037-2078.
• Salik, Elaha, et al. "Persistent skin reactions and aluminium hypersensitivity induced by childhood vaccines." Acta Dermato-Venereologica 96.7 (2016): 967-971.