ویژگی های روانسنجی آزمون بندر گشتالت در دانش آموزان مقطع ابتدایی
الموضوعات :مهدی عربزاده 1 , علیرضا جوشنی 2
1 - گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران. ایران.
2 - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: روایی, پایایی, آزمون بندرگشتالتِ,
ملخص المقالة :
مهارت بینایی- حرکتی برای رشد انسان اساسی و جزء مهم ارزیابی های روان شناختی است و اجازه میدهد که فرد با محیط خود تعامل کافی داشته باشد. جهت سنجش این مهارت مهم بهتر است از ابزاری عینی و استاندارد استفاده نمود. با توجه به این که برای هر ابزار سنجش روانشناختی نیاز به بررسی ویژگی های روانسنجی دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روانسنجی آزمون دیداری حرکتی بندر گشتالت(2) در دانش آموزان ۶ تا ۱۲ سال است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان مقطع ابتدایی نواحی 4 گانه آموزش و پرورش قم در سال تحصیلی 1401 – 1400 بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 374 دختر و 444 پسر از 8 مدرسه انتخاب شدند. برای بررسی پایایی آزمون از روشهای بازآزمایی و تنصیف استفاده شد. ضریب پایایی حاصل از بازآزمایی آزمون در مراحل نسخه برداری و یادآوری به ترتیب 85/0 و 78/0 و همچنین میانگین ضریب پایایی تنصیف برابر با 67/0 بدست آمد. برای سنجش روایی آزمون از 3 روش]محاسبه ضرایب همبستگی بین نمرات آزمون بندرگشتالت(2) و آندره -ری(نسخه برداری65/0؛ یادآوری60/0) و سیستم نمره گذاری فراگیر و کوپیتز(نسخه برداری78/0- ؛ یادآوری68/0-)، مقایسه عملکرد کودکان با و بدون اختلال یادگیری[ بهره گیری شد. در مجموع با نگاهی اجمالی به نتایج تحقیقات پایایی و روایی انجام گرفته در این پژوهش، می توان آزمون بندر گشتالت(2) با سیستم نمره گذاری فراگیر را به عنوان ابزاری سودمند برای سنجش توانایی دیداری- حرکتی در افراد 6 تا ۱۲ سال به کار برد.
باقری، فتانه، و موسی پور، نعمت اله. (1392). توان آزمون بندرگشتالت در پیش بینی مشکلات دیکتهنویسی کودکان پیشدبستانی. پژوهشهای آموزش و یادگیری (دانشور رفتار)،20 (دوره جدید) (3)، 146 – 133.
بهرامیان، افروز؛ هادیانفرد، حبیب؛ محمدی، نوراله و رحیمی، چنگیز. (1392). هنجاریابی آزمون بندرگشتالت2 در کودکان 11-4 ساله شهر شیراز. فصلنامه اندازهگیری تربیتی، 4 (29) ، 188-165.
چگینی، مریم؛ دلاور، علی و غرایی، بنفشه. (1392). ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه بالینی چند محوری میلون-3. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 8 (29).
حسنآبادی، حمیدرضا و ترابی، سیدسعید. (1402). ویژگی های روانسنجی مقیاس هیجانخواهی زاکرمن: عاملی برای پیشبینی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان. مجله روانشناسی، 27 (3)، 273 – 263.
دلاور، علی (1389). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران، انتشارات رشد.
شریفی، حسن پاشا. (1398). نظریه و کاربرد آزمونهای هوش و شخصیت، تهران، انتشارات سخن.
شریفی، حسن پاشا، حبیبی، مجتبی، فرزاد، ولی الله، رضاخانی، سیمین دخت، حسن آبادی، حمیدرضا و ایزانلو، بلال. (1391). پژوهش چندمتغیری کاربردی (طرح و تفسیر). تهران، انتشارات رشد.
طهماسبی، سیامک؛ مفاخری باشماق؛ سامان؛ عمادالدین، عاطفه و رضایی، راحله. (1394). هنجاریابی آزمون دیداری- حرکتی بندرگشتاات در گروه کودکان 7-4 ساله تهران، مجله توانبخشی، 17 (1).
فتحی آشتیانی، علی. (1392). آزمونهای روانشناختی، تهران، انتشارات بعثت.
کاوه فارسانی، ذبیح اله، نظریفر، محسن و محمودی نجف آبادی، فاطمه. (1402). ارزیابی رابطه بین ذهن آگاهی و کیفیت رابطه زناشویی با میانجی گری باورهای لذت بری و قدردانی. مجله روانشناسی، 27 (1) ، 9 – 1.
لطف آبادی، حسین. (1374). آزمونهای روانی- شناختی کودکان برای مشاوره کودک، مشهد، موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.
مهرینژاد، سید ابوالقاسم؛ صبحی قراملکی، ناصر و رجبی مقدم، سارا. (1391). بررسی توان پیش بینی آزمون بندرگشتالت برای آمادگی ابتلا به ناتوانیهای خواندن و دیکته در کودکان پیش دبستانی، مجله ناتوانیهای یادگیری، 1 (3) ، 130 – 118.
میرهاشمی، مالک و احدی، حسن. (1382). هنجاریابی مقدماتی آزمون درهم ری روی دانشآموزان 7 تا 18 ساله، مجله دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 17، 20-1.
نظری، سمیه؛ سیاحی، حیدری و افروز، غلامعلی. (1392). مقایسه ادراک دیداری- حرکتی کودکان دارای اختلال یادگیری و عادی در آزمون بندرگشتالت. مجله ناتوانیهای یادگیری، 2 (3) ، 135- 116.
هادیان فرد، حبیب. (1386). ساخت و هنجاریابی آزمون خط زنی (فرم فارسی) برای دانشآموزان دوره ابتدایی شهر شیراز. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. 26 (3) ، 209-193.
Brannigan, G., & Decker, S. L. (2003). Visual Motor Gestalt Test: Examiner’s manual, Bender Gestalt II: Bender, 2nd ed, c2003.
Brannigan, G., & Decker, S. L. (2006). The Bender-Gestalt II. American Journal of Orthopsychiatry. 76 (1), 10 – 12.
Groth-Marnat, G., Wright, A, J. (2016). Handbook of Psychological Assessment, 6th ed.
Keppeke, L. F., Cintra, I. P., & Schoen, T. H. (2013). Bender Visual-Motor Gestalt Test in adolescents: relationship between Visual-Motor Development and the tanner stages. Perceptual & Motor Skills. (117), 257- 275.
Noronha, A. P. P., Santos, A. A. A., Rueda, F. J. M., Otoni, F., Ferraz, A. S., Costa, A. R. L., Zuanazzia, A. C., & Jesuino, A. D. S. A. (2020). Correction systems of the Bender Visual - Motor Gestalt Test: A systematic mapping of the literature. Liberabit, 26 (2), e392, Julio-Diciembre, ISSN: 1729-4827 2223-7666.
Ozgur, H. (2020). Relationship between teacher’ technostress, technological pedagogical content knowledge (TRACK), school support and demographic variables: A structural equation modeling. Computers in human behavior. (112), 1 – 9.
Rueda, F. J. M., & Jesuino, A. D. S. A. (2018). The Bender Gradual Scoring System for Assessment of People with Intellectual Disabilities. Paidéia. (28), e2807.
Strait, J. E., Wright, E. K., & Decker, S. L. (2018). Bender-Gestalt II differential item functioning across Caucasian and African American examinees. Psychol Schs. (56), 148 – 158.
Tafti, M. A., Azizi, Z. R., & Mohamadzadeh, S. (2021). A comparison of the diagnostic power of FEATS and Bender - Gestalt test in identifying the problems of students with and without specific learning disorders. The Arts in Psychotherapy. (73), 1-7.