اشتراک محتوا با استفاده از ارتباطات D2D بر روی شبکه 5G
الموضوعات : electrical and computer engineeringمیثم کارگر سفیددشتی 1 , مرضیه ورپشتی 2 , لیلا صمیمی دهکردی 3
1 - گروه مهندسی کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران
2 - گروه مهندسی کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران
3 - گروه مهندسی کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
توسعه سریع سختافزار هوشمند و اینترنت اشیا و همچنین ظهور برنامههای کاربردی متنوع، منجر به افزایش بیسابقه ترافیک داده موبایل شده و بنابراین باید کارایی استفاده از منابع شبکه و پهنای باند به طور مؤثری بهبود یابد. در حال حاضر فناوری ارتباطی دستگاه به دستگاه (D2D) با فراهمکردن ارتباط مستقیم تجهیزات ارتباطی میتواند ابزار مؤثری برای تکمیل شبکههای G5 ارائه دهد که نتیجه استفاده از آن کاهش بار روی شبکه G5 و افزایش کیفیت خدمات است. در این زمینه یکی از مسائل اصلی، نحوه مدیریت منابع ارتباطی و انتخاب پیوندهای ارتباطی است. ما در این مقاله مسئله چگونگی مدیریت لینکهای ارتباطی D2D برای انتقال محتوا بین تجهیزات ارتباطی را بررسی و آن را به صورت یک مسئله بهینهسازی خطی دودویی مدل میکنیم. برای حل این مسئله روشی بر اساس نظریه بازی پیشنهاد میکنیم که در آن با در نظر گرفتن تجهیزات کاربر حاوی فایلهای مورد نظر برای انتقال به عنوان بازیکن، یک بازی پتانسیل دقیق طراحی و سپس برای رسیدن به نقطه تعادل نش یک الگوریتم یادگیری توزیعشده پیشنهاد میگردد. نتایج شبیهسازی کارایی مناسب الگوریتم پیشنهادی را تأیید میکنند.
