طراحی نظام برون¬سپاری خدمات در سازمان¬های حمایتی (مطالعه موردی: کمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس)
الموضوعات :یلدا شرفیان 1 , حبیب اله رعنایی کردشولی 2 , مسلم علیمحمدلو 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد،گروه مدیریت ،دانشگاه شیراز،ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی ، دانشگاه شیراز ،ایران
3 - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی ، دانشگاه شیراز ،ایران
الکلمات المفتاحية: برون¬سپاری, خدمات قابل برون¬سپاری, انتخاب ارائه¬دهنده, نظارت براجرای خدمات قابل برون¬سپاری, کمیته امداد امام خمینی(ره),
ملخص المقالة :
پیچیدگی های اقتصادی، سبب ناکارآمدی سازمان ها شده وآن ها به دنبال تقویت شایستگی محوری خود بوده تا با محول کردن بخشی از وظایف خود در قالب برون سپاری بدین هدف دست یابند. هدف این پژوهش طراحی نظام برون-سپاری خدمات شامل اصول، فرایندها و فعالیت های مختلف برون سپاری خدمات درکمیته امداد امام خمینی (ره) استان فارس می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، ازجهت نوع، مطالعه موردی، از نظر زمان، مقطعی است. روش تجزیه و تحلیل کیفی توصیفی و کمی به شیوه آمیخته است که براساس مرور ادبیات و استخراج داده ها به چارچوب پیشنهادی رسیده و با مشاهده و مصاحبه های عمیق گروه کانونی از خبرگان کمیته امداد، فرایندهای مختص کمیته امداد و شاخص های هرمرحله از فرایند،در مدل پیشنهادی تایید و به مدل نهایی و بومی شده تبدیل شده است. یافته ها در قالب ارائه یک نظام جامع برای برون سپاری خدمات در کمیته امداد امام خمینی(ره) بوده که در فرایندی با شش گام، شامل تهیه مقدمات طرح برون سپاری، شناسایی خدمات قابل واگذاری، شناسایی شاخص ها و انتخاب ارائه-دهندگان خدمت، واگذاری خدمات قابل برون سپاری، سازمان دهی مجدد بخش پس از واگذاری و پایش، نظارت و کنترل خدمات واگذار شده بوده و کل نظام، از مرحله ورودی، فرایند، خروجی و بازخورد را در قالب یک مدل استاندارد برون-سپاری متناسب با این نهاد به همراه شاخص های هرمرحله نشان داده است.
[1 [حاج¬علیان، ف. (1390). طراحی مدل تصمیم¬گیری تعیین فعالیت¬های برون¬سپاری خدمات در بخش مدیریت منابع اتسانی صنعت نفت و گاز. رساله دکتری. دانشگاه تهران. تهران.
[2 [بهشت¬آيين، ف.، انوري، ع.، و رونقي، م.ح. (1397). ارزيابي و اولويت¬بندي ريسك¬هاي برون¬سپاري با اسـتفاده از روشGDEMATEL وISM (مطالعه موردي: شركت مديريت توليد برق). فصلنامه مديريت صـنعتي دانشـكده علـوم انسـاني، 43(13)، 69-82..
[3 [Sandhu, M.A., Shamsuzzoha, A., Helo, P. (2018). Does Outsourcing Always Work? A Critical Evaluation for Project Business Success. Benchmarking: An Internayional Journal, 25(7), 2198-2215.
[4[ عالم¬تبریز، الف.، و شایسته، ر. (1390). ارزیابی و اولویت¬بندی برون¬سپاری فرایندهای کسب¬وکار تجاری با رویکرد تاپسیس فازی. نشریه کسب¬و¬کار.58(10)، 189-220.
[5 [ کمیته امداد امام خمینی (ره). (الف 1396). اسناد راهبردی کمیته امداد امام خمینی (ره). تهران.
[6 [ نویدی، الف.، تقی¬پورظهیر، .ع.ت.، احمدی، س.ع.الف. (1396). ارائه مدلی برای برونسپاری فعالیتهای آموزشی و پژوهشی سازمانهای دولتی (موردمطالعه: شرکت توریع نیروی برق تهران بزرگ). نشریه مدیریت بر آموزش سازمان¬ها، 179-210.
[7 [کمیته امداد امام خمینی (ره). (ب1396). کلینیک تخصصی مددکاری با رویکرد برونسپاری. گزارش منتشر نشده.
[8 [Meng, H. (2005). A Decision Framework for Product Global Outsourcing in Small and Medium-sized Companies, MS Dissertation, University of Windsor (Canada).
[9 [Grever, V.; Cheon M.J.; Teng, J.T.C. (1996). The Effect of Service Quality and Partnership on the Outsourcing of Information Systems Functions. Journal of Management Information Systems, 4(12), 89–116.
[10 [Karson, A., & Brown, M. (2012). A Nonprofit Guide to Outsourcing.
[11 [ رعنایی¬کردشولی، ح. الف.، و مرتضوی، م. (1391). تفکر شبکه¬ای در اداره عمومی. دفتر مطالعه برنامه¬و¬بودجه. مرکز پژوهش¬های مجلس شورای اسلامی.
[12 [Arnold, U. (2000). New Dimensions of Outsourcing: A Combination of Transaction Cost Economics and the Core Competence Concept. European Journal of Purchasing and Supply Management, 6(1), 23-39.
[13 [Jensen, M., & Meckling, W. (1976). Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency Costs and Ownership Structure. Journal of Financial Economics, 3(4), 305-360.
[14 [ چشم¬براه، م.، و مرتضوی، م. (1386). مدیریت برونسپاری اثربخش. موسسه کتاب مهربان نشر، تهران.
[15 [Jennings, D. (1996). Outsourcing Opportunities for Financial Services. Long Range Planning,29(3), 393–405.
[16 [Perunovic, Z & Pederson, J.L. (2007). Outsourcing Process and Theories. Part of: Proceedings of the 18 Annual Conference of the Prouduction and Operations Management Society, Dallas.
[17 [Fill, C., & Visser, E. (2000). The Outsourcing Dilemma: A Composite Approach to The Make or Buy decision. Management decision, 38(1), 43-52.
[18[ Pandey, V., Bansal, V. (2003), A DecisionMaking Framework for IT Outsourcing Using the Analytic, 3769-3778. Hierarchy Process, Available at http://www.iitk.ac.in/ime/veena/papers/icsci..
[19[ Yang, C. Huang, J. (2000). A Decision Model for IS Outsourcing. International Journal of Information Management, 20(3), 225-239.
[20[ Handley S.M, Benton W. C. (2009). Unlocking the Business Outsourcing Process Model. Oper Manag; 27(5), 61-344.
[21[ Ordoobadi, S. M. (2009). Outsourcing Reverse Logistics and Remanufacturing Functions: A Conceptual Strategic Model, Management Research News, 32(9), 831 – 845.
[22[ Boardman Liu, L., Berger, P., Zeng, A., & Gerstenfeld, A. (2008). Applying the Analytic Hierarchy Process to the Offshore Outsourcing Location Decision. Supply Chain Management: An International Journal, 13(6), 435-449.
[23[ Lacity, M., & Hirshheim, R. (2000). The Myth and Realities of Information Technology Insourcing. Communications of the ACM, 43(2), 99-107.
[24[ Henneman T. (2005). Measuring the True Benefit of Human Resources Outsourcing. Work Force Management, 84(7), 76-77.
[25[ Russell, J. S. and Skibniewski, M. J. (1988). Decision Criteria in Contractor Prequalification. Journal of Management in Engineering, 4(2), 148-164.
[26[ Holt G. D., Olomolaiye, P. O., & Harris F. C. (1995a). Application of an Alternative Contractor Selection Model. Building Research and Information, 23(5), 255-264.
[27[ Palaneeswaran E. & Kumaraswamy M. M. (2001). Recent Advances and Proposed Improvements in Contractor Prequalification Methodologies. Building and Environment, (36), 73-87.
[28[ Momme, J. (2002). Framework for Outsourcing Manufacturing: Strategic and Operational Implications. Computers in Industry, 49(1), 59-75.
[29 [ حاجی¬زاده، الف.، اصغری¬زاده، م. (1390). روش¬ها و تحقیق آماری با نگاه به روش تحقیق در علوم زیستی و بهداشتی. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی. چاپ دوم.