ماکیاولی و نسبت او با فلسفه سیاسی جدید
الموضوعات :معصومه حاجتی 1 , محمد اکوان 2 , امیر محبیان 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
3 - دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه فلسفه
الکلمات المفتاحية: سیاست, ماکیاولی, رنسانس, تجدد, فلسفه سیاسی باستان,
ملخص المقالة :
با تفکر ماکیاولی ،دریچه ای تازه از سیاست به روی جهان گشوده می شود.و سنگ بنای آن جهان، استقلال و انسانمداری است.ماکیاولی نخستین متفکر سیاسی است که یا تعیین مفهوم سیاست به منزله عملکرد استراتژی قدرت ،راه را برای نظریه سیاسی مدرن میگشاید. دو کتاب اصلی ماکیاولی شهریار و گفتارها می باشد.بررسی کتاب شهریار ماکیاولی سیاست را با دو مفهوم قدرت و قانون مشخص می کند.به همین دلیل او سیاستمداران را به ارتشی قوی و قانونی مدون توصیه می کند.ارتش قوی برای حفاظت از تمامیت ارضی و دفاع از مرزهای یک کشور و قانون مدون برای نگاه داشتن مردم و ایالتها در زیر یک پرچم واحد می باشد.او برای قانون مدون ابتدا مطالعه تاریخ و سپس استنتاجات صحیح ازحوادث را برای مورخان و سیاستمداران سفارش می کند.چون هر که تاریخ بداند مسلط بر اوضاع و احوال مردمان است.چراکه حوادث تاریخی معمولا تکرار شدنی هستندکتاب دیگر ماکیاولی یعنی گفتارها به منزله دستورالعملی مدون درخصوص شهریار یا رئیس جمهور می باشد. این مقاله در پنج فصل و نتیجه گیری به تاثیر نظریات ماکیاولی در سلوک سیاسی بعد از خود پرداخته است.
ارسطو، سیاست، ترجمه حمید عنایت، تهران: سپهر، 1364.
افلاطون، جمهور،حسن لطفی، اصفهان: نشر دانشگاه صنعتی آریا مهر، 1350.
ماکیاولی، گفتارها، ترجمه محمد حسن لطفی، تهران: خوارزمی، 1394.
------ ، شهریار، ترجمه احمد زرکش، تهران: پژواک، 1392.
بریه، امیل، تاریخ فلسفه قرون وسطی و دوره تجدد، ترجمه یحیی مهدوی، تهران: خوارزمی، 1380.
راندل، هرمن، سیرتکامل عقل نوین، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران: علمی فرهنگی، 1376.
جهانبگلو، رامین، ماکیاولی و اندیشه رنسانس، تهران، نشر مرکز، 1372.
کاپلستون، فردریک، تاریخ فلسفه، ج 1، سید جلال الدین مجتبوی، تهران: انتشارات علمی فرهنگی، 1380.
پولادی،کمال، تاریخ اندیشه سیاسی در غرب از سقراط تا ماکیاولی، تهران: نشر مرکز، 1393.
عنایت، حمید، بنیاد فلسفه سیاسی در غرب، تهران: فرمند، 1349.
تیلور، س.س.، تاریخ فلسفه غرب از آغاز تا افلاطون، ترجمه حسن فتحی، تهران: حکمت، 1392.
جانسون، جرالد، هنر رنسانس، ترجمه رحیم قاسمیان، تهران: حکمت، 1390.
گوس، ریموند، فلسفه وسیاست واقعی، ترجمه کمال پولادی، تهران: نشر مرکز، 1395.
جکسون، روی و دیگران، فلسفه سیاسی از کتاب فهم فلسفه، ترجمه محمد احسان مصحفی، تهران: علمی فرهنگی،1391.
اخوان کاظمی، مسعود؛ عزیزی، پروانه، اخلاق و سیاست در فلسفه سیاسی مدرن (بررسی مقایسه¬ای اندیشه-های ماکیاولی و نیچه)، دانشگاه رازی کرمانشاه، 1389.
عابدی اردکانی، محمد، محب زاده نویندگانی، غلامرضا، ماکیاولیسم و فاشیسم (با نگاهی به دو اثر شهریار و نبرد من)،دانشگاه علوم انسانی یزد، 1393.
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 90 ـ 69
ماکیاولی و نسبت او با فلسفه سیاسی جدید
معصومه حاجتی 1
محمد اکوان 2
امیر محبیان 3
چکیده
با تفکر ماکیاولی ،دریچه ای تازه از سیاست به روی جهان گشوده می شود.و سنگ بنای آن جهان، استقلال و انسانمداری است.ماکیاولی نخستین متفکر سیاسی است که یا تعیین مفهوم سیاست به منزله عملکرد استراتژی قدرت ،راه را برای نظریه سیاسی مدرن میگشاید. دو کتاب اصلی ماکیاولی شهریار و گفتارها می باشد.بررسی کتاب شهریار ماکیاولی سیاست را با دو مفهوم قدرت و قانون مشخص می کند.به همین دلیل او سیاستمداران را به ارتشی قوی و قانونی مدون توصیه می کند.ارتش قوی برای حفاظت از تمامیت ارضی و دفاع از مرزهای یک کشور و قانون مدون برای نگاه داشتن مردم و ایالتها در زیر یک پرچم واحد می باشد.او برای قانون مدون ابتدا مطالعه تاریخ و سپس استنتاجات صحیح ازحوادث را برای مورخان و سیاستمداران سفارش می کند.چون هر که تاریخ بداند مسلط بر اوضاع و احوال مردمان است.چراکه حوادث تاریخی معمولا تکرار شدنی هستندکتاب دیگر ماکیاولی یعنی گفتارها به منزله دستورالعملی مدون درخصوص شهریار یا رئیس جمهور می باشد. این مقاله در پنج فصل و نتیجهگیری به تاثیر نظریات ماکیاولی در سلوک سیاسی بعد از خود پرداخته است.
واژگان کلیدی
[1] 2. دانشجوی دکتری فلسفه غرب دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
Email: hajati55@yahoo.com
[2] 2. دانشیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: mo_akvan2007@yahoo.com
[3] 2. استادیار گروه فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
Email: mananoora@gmail.com
تاریخ دریافت: 30/3/1401 پذیرش نهایی: 28/6/1401