نظریة اتصال وجودی در معراج ترکیبی
الموضوعات :
1 - حوزه علمیه
الکلمات المفتاحية: خاتم أنبیاء(ص), معراج, جسمانی, روحانی, رؤیایی,
ملخص المقالة :
معراج ترکیبی (روحانی - جسمانی) خاتم أنبیاء - صلی الله علیه و آله - سخن حق و مطابق ظواهر آیات بلکه صریح اخبار دانسته شده است. این مبنا تحلیل مابعدطبیعی نیز یافته که از آن جمله نظریة اتصال وجودی است که مبتنی بر نهایت توافق و ربط روح مبارک خاتم أنبیاء – صلی الله علیه و آله – با بدن شریف ایشان است، به جهت آنکه عظمت روح، تابع استعداد و آمادگی کامل بدن است و روح خاتمیت، نهایت قوت و تسلّط کامل بر بدن شریف دارد؛ از این رو، سیر روح خاتم أنبیاء - صلی الله علیه و آله - در عوالم هستی، مستلزم سیر بدن و مشاهدات حسّی ایشان است.
ابن ترکه اصفهانی، صائن الدین، (1381)، تمهید القواعد، مقدمه و تصحیح و تعلیق جلال الدین آشتیانی، قم: انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
ابن سينا، (1375)، الإشارات و التنبيهات، قم: نشر البلاغة.
ابن سینا، (بی تا)، شفاء، کتاب النفس، چاپ سنگی، بی جا.
ابن فناری، حمزه، (1384)، مصباح الانس، شرح مفتاح غیب الجمع و الوجود، تصحیح محمد خواجوی، تهران: انشارات مولی.
ابن منظور، (1408 ق)، لسان العرب المحیط، بیروت: دار لسان العرب.
بحرانى اصفهانى، عبد الله، (1382)، عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال الإمام علي بن أبي طالب عليهما السلام، قم: مؤسسة الإمام المهدى عجّل الله تعالى فرجه الشريف.
بهایی لاهیجی، رساله نوریه در عالم مثال، (1372)، مقدمه و تصحیح و تعلیق جلال الدین آشتیانی، تهران: حوزة هنری سازمان تبلیغات اسلامی.
حرّ عاملی، محمد بن حسن، (1409 ق)، وسائل الشیعه، قم: مؤسسة آل البیت.
حسینی الزبیدی، محمد مرتضی، (1390 ق)، تاج العروس من جواهر القاموس، التراث العربی، سلسلة تصدرها وزارة الإرشاد و الإنباء بدولة کویت.
راغب اصفهانی، (1382 ق)، مفردات الفاظ القرآن الکریم، تحقیق صفوان عدنان، بیروت: انتشارات ذوی القربی.
سبزواری، هادی، (1419 ق)، التعلیقة علی الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
سبزوارى، هادی، (1369 -1379)، شرح المنظومة، تهران: نشر ناب.
سيوطى، عبدالرحمن، (1404 ق)، الدر المنثور فى التفسير بالماثور، قم: كتابخانه عمومى آيت الله العظمى مرعشى نجفى.
صدرالمتألهین، صدرالدین محمد، (1419 ق) الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
صدوق، ابو جعفر، (بی تا)، علل الشرایع، قم: انتشارات مکتب الداوری.
طباطبایی، محمد حسین، (1417 ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، بیروت: مؤسسة الأعلمی للمطلبوعات.
طوسی، نصیرالدین، (1375)، شرح الاشارات و التنبیهات، قم:نشر البلاغة.
فیّاض لاهیجی، عبدالرزاق، (1383)، گوهر مراد، تصحیح و تحقیق مؤسسة تحقیقاتی امام صادق علیه السلام، مقدمة زین العابدین قربانی لاهیجی، تهران: نشر سایه.
قزوینی، ابوالحسن، (1367)، مجموعه رسائل و مقالات فلسفی، تصحیح غلام حسین رضا نژاد، تهران: الزهرا.
کاتب نعمانی، ابو عبد الله، (1397 ق)، الغيبة، تهران: نشر صدوق.
کاشانی، عبدالرزاق، (1370)، شرح فصوص الحكم، قم: انتشارات بيدار.
مجلسی، محمد باقر، (1404 ق)، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، بیروت: مؤسسة الوفاء.
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 26 ـ ۷
نظریة اتصال وجودی در معراج ترکیبی
محمد علی اردستانی 1
چکیده
معراج ترکیبی (روحانی - جسمانی) خاتم أنبیاء - صلی الله علیه و آله - سخن حق و مطابق ظواهر آیات بلکه صریح اخبار دانسته شده است. این مبنا تحلیل مابعدطبیعی نیز یافته که از آن جمله نظریة اتصال وجودی است که مبتنی بر نهایت توافق و ربط روح مبارک خاتم أنبیاء – صلی الله علیه و آله – با بدن شریف ایشان است، به جهت آنکه عظمت روح، تابع استعداد و آمادگی کامل بدن است و روح خاتمیت، نهایت قوت و تسلّط کامل بر بدن شریف دارد؛ از این رو، سیر روح خاتم أنبیاء - صلی الله علیه و آله - در عوالم هستی، مستلزم سیر بدن و مشاهدات حسّی ایشان است.
واژگان کلیدی
خاتم أنبیاء(ص)، معراج، جسمانی، روحانی، رؤیایی.
[1] . استادیار گروه فلسفة پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قم، ایران.
Email: aghlenab@gmail.com
تاریخ دریافت: 19/12/1400 پذیرش نهایی: 17/3/1401