تأثیر آموزش و بهسازی منابع انسانی بر بهرهوری کارکنان با تأکید بر نقش میانجیگری توانمندسازی انگیزشی و روانشناختی (مطالعه موردی شرکت فولاد امیرکبیر کاشان)
الموضوعات :
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی،گروه علوم تربیتی،واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
2 - استادیار،گروه مدیریت دولتی،واحد تهران شمال،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش و بهسازی منابع انسانی, بهرهوری کارکنان, توانمندسازی انگیزشی و روانشناختی,
ملخص المقالة :
یکی از مهمترین رویکردهای توانمندسازي کارکنان به منظور ایجاد قابلیتهاي دانشی، مهارتی و رفتاري؛ سرمایهگذاري در دورههاي آموزش ضمن خدمت است. سازمانها با توجه به اهمیت آموزش تلاش میکنند، فرصتهایی را براي رشد و بالندگی کارکنان خود فراهم آورند تا بدینوسیله بتوانند به رسالت و اهداف خویش نائل گردند. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش و بهسازی منابع انسانی بر بهرهوری کارکنان با تأکید بر نقش میانجیگری توانمندسازی انگیزشی و روانشناختی در شرکت فولاد امیرکبیر کاشان و طراحی مدل مفهومی در این رابطه میباشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری 380 نفر از کارکنان شرکت فولاد اميرکبير کاشان بودند که با استفاده از فرمول کوکران و نمونهگیری در دسترس، 191 نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه ساخته محقق استفاده شد که روایی آن پس از اعمال نظرات استاد راهنما، نهایی گردید و پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ (82/0) به دست آمد. جهت تحلیل دادههای جمع آوری شده و بررسی فرضیات تحقیق از روش معادلات ساختاری و نرم افزار Lisrel استفاده شد. یافتههای این تحقیق نشان داد آموزش و بهسازی منابع انسانی بر بهرهوری کارکنان تأثیرگذار است. آموزش و بهسازی منابع انسانی بر توانمندسازی انگیزشی و روانشناختی کارکنان تأثیرگذار است. توانمندسازی انگیزشی و روانشناختی بر بهرهوری کارکنان تأثیرگذار است.
-پارسائی فرد، محمدهادی(1400). نقش آموزشهای دورهای درون سازمانی در بهرهوری از منابع انسانی، دومین کنفرانس بین المللی ایده های نوین در مدیریت، اقتصاد، حسابداری و بانکداری
-توکلی، محمد و صادقی، احمد و حسینی، مجید(1401). آموزش و بهسازی منابع انسانی و ارائه راهکارهایی جهت بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان در بانک ملی،چهارمین همایش ملی مدیریت دانش و کسب و کارهای الکترونیکی با رویکرد اقتصاد مقاومتی،مشهد
-رحیمی لاهرودی، علی محمد(1399). مطالعه و بررسی مؤلفههای بهرهوری و اثربخشی مؤثر بر بهبود عملکرد منابع انسانی در سازمانها در راستای افزایش توانمندی کارکنان،پنجمین کنفرانس بین المللی علوم انسانی و آموزش و پرورش با محوریت توسعه پایدار،تهران.
-ساعی، الهام(1398). بررسی رابطه متغیرهای انگیزشی و توانمندسازی روانشناختی،نخستین کنگره ایرانی روانشناسی مثبت،تهران
-محمدی، محمد(1397). سازمانهای غیر دولتی: تعاریف و طبقه بندیها. نشریه علمی مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 11(3)،34-21.
-نورافکن، وحید(1399). نقش آموزش و بهسازی منابع انسانی درنوآوری و خلاقیت در کسب و کار،دهمین کنفرانس ملی روانشناسی، علوم تربیتی و اجتماعی،بابل
-هاشمی سجادی، علیرضا(1400). تأثیر آموزش، بهسازی و نقش آن در توسعه منابع انسانی و تصمیمگیری در مدیریت شهری،هفتمین کنفرانس بین المللی تحقیقات بین رشتهای در عمران، معماری و مدیریت شهری قرن ۲۱، تهران
1. Barton, Harry; Barton, Lisac (2011). Trust and Psychological Empowerment in the Russian Work Context, Human Resource Management Review. Vol. 21.
2. Bernad, C., Lucio, F., & Jaime, G. (2019). The Effect of Mergers and Acquisitions on Productivity: An Empirical Application to Spanish Banking. Empirical Research in the EU Banking Sector and the Financial Crisis, 38(5), 283-293.
3. Bishap, J.W. ; Scott, K.D. ; Burroughs, S.M., (2019) , Support, Commitment and Employee Outcomes in Team Environment, Review, Vol.17, No.2, PP.218-225.
4. Canger Jay A . Kanungo Rabindra N.(2019) . The Empowerment Process: Integrating Theory And Practice, Academy of Management Review, Vol.13, No.3, PP.471-474.
5. Cparadi, J., & Haiyan, Z. H. U. (2020). A Survey on Bank Branch Efficiency and Performance Research with Data Envelopment Analysis. Omega Magazine, 41(1), 61-79.
6. Hill Frances, Huq Rozana.(2019).”Employee Empowerment: conceptualizations, aims and outcomes”. Total Quality Management, Vol. 15(No. 8), pp 1025-1041.
7. Jon-Arild, Johannessen,; Olaisen, Johan; Olsen, Bjørn, (2021). Mismanagement of tacit knowledge: the importance of tacit knowledge, the danger of information technology, and what to do about it. International Journal of Information Management 21: 3-20.
8. Kamboj, S., Goyal, P. & Rahman, Z. (2018). A resource-based view on marketing capability, operations capability and financial performance: An empirical examination of mediating role. Procedia - Social and Behavioral Sciences,189(2015), 406 – 415.
9. Ozbiligin, Mustafa,(2018). Theory And Practice, International Human Resource Management, First Published By Dalagrave Macmlilan.
10. Reily, Richard R. ; Bentley, A. ; Lynn, G.S.,(2022). Empowerment in New Product Development Teams: More is Not Always Better, Howe School of Technology Management. Vol.9, No.3, PP.7-14.
11. Roy, YJC & sheena s ' (2020), Empowerment through choice? a critical analysis of the effects of choice in organizations', Research in Organizational Behaviors, vol.22, pp. .27-14.
12. Salih,Y.& Kaya,A(2017)."Exploring the link between innovation capability and financial performance, "Proceedings of Business and Management Conferences 2303841, International Institute of Social and Economic Sciences.
13. Spritzer, Gretchen M.,(1995). Psychological Empowerment in Work Place, Dimensions, Measurement and Validation, The Academy Management Journal, Vol.38, No.5, PP.1442-1465.
14. Wang, W. Ch., Chia-Li, L., & Ming-Tsung, L. (2022). Using SIA and Dematel to Identify the Factors Affecting Design Delays. 27th International Symposium on Automation and Robotics in Construction
15. Yogate, Seung-Bum & Ok, Choi Sang (2019). Employee Empowerment Team Performance, Team Performance Management. Vol. 15, No. (5/6).
16. Yang, X., & Hiroshi, M. (2021). Efficiency Improvement from Multiple Perspectives: An Application to Japanese Banking Industry. Omega Magazine, 41(3), 501-509.