طراحی الگوی جامع آموزش و توسعه منابع انسانی بانک سینا
الموضوعات :
1 - استادیاردانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد،تهران
2 - کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه شاهد،تهران
الکلمات المفتاحية: الگوی جامع آموزش, توسعه منابع انسانی, نظام آموزش بانک, آموزش و بهسازی, بانک سینا,
ملخص المقالة :
با توجه به تغییرات فزاینده و محیط رقابتی، سازمانها باید به طور فعال بر روی آموزش و توسعه کارکنان با هدف اصلی دستیابی به افزایش بهره وری، سودآوری، مزیت رقابتی و رشد پایدار سرمایه گذاری کنند. هدف اصلی اين پژوهش طراحی الگوی جامع آموزش و توسعه منابع انسانی براي بانک سینا بوده است. روش تحقیق پژوهش از نوع کیفی و تحلیل مضمون میباشد. برای گردآوری دادهها از دو روش کتابخانهای و میدانی استفاده شد. دادههای مورد نیاز در روش کتابخانه ای با جستجو درسایتها و پایگاههای تحقیقاتی مختلف، مطالعه اسناد و منابع علمی و در بخش میدانی، از مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان، مدیران و کارشناسان آموزش به دست آمد. جامعه آماری شامل مدیران، اساتید، متخصصان و برنامه ریزان حوزه آموزش وكارشناسان منابع انساني بود که با استفاده از اصل اشباع نظري و روش نمونهگیری هدفمند تعداد 10 نفر انتخاب شدند. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون، تعداد 186 گزاره استخراج و کدگذاری گردید و مضامین در سه دسته مقوله اصلی، مقوله فرعی و زیر مقوله فرعی طبقه بندی شدند. براساس نتایج حاصل از پژوهش، الگوی آموزش و توسعه منابع انسانی بانک سینا طراحی گردید که شامل سه مقوله اصلی درونداد، فرآیند و برونداد است. مقوله اصلی درونداد به سه مقوله فرعی مدیران عالی حامی آموزش، تدوین استراتژی و جایگاه فرهنگ یادگیری و توسعه تقسيم شد. مقوله اصلی فرآیند نیز به سه مقوله فرعی شناسایی نیازها، برنامهریزی آموزش و اجرای آموزش و مقوله اصلی برونداد به دو مقوله فرعی ارزیابی و نتایج طبقه بندی گردید.
• صداقت, پروانه,خزایی پول, مریم, (1396) , نقش آموزش در بهسازی منابع انسانی ,سومین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی ایران
• فتحي واجارگاه، کورش (1394). برنامه ریزی آموزش ضمن خدمت کارکنان. تهران: انتشارات: سمت.
• خراسانی.(1400). کتابچه اموزش و تعالی منابع انسانی. تهران: نشر انجمن علمی اموزش و توسعه منابع انسانی ایران
• دمیرچی، م.، و حسینی، س.، و اولادیان، م. (1398). طراحی الگوی توانمندسازی کارکنان بانک سپه براساس یادگیری سازمانی. آموزش و توسعه منابع انسانی, 6(20 ), 1-25 .
• مومنی, عنایت الله, زمانی مقدم, افسانه, جعفری, پریوش, قورچیان, نادرقلی. (1399). ارائه الگویی به منظورارتقای نظام آموزشی کارکنان بانک ملی. پژوهش در نظامهای آموزشی, 14(ویژه نامه), 239-254.
• Mokoena, M.(2020). Investigating the Relevance and Effectiveness of Training and Development Interventions to Enhance SASSA EmployeesWork Performance in Thabo Mofutsanyane District.
• Chovarda, M. (2021). The Impact of Training & Development on Work Engagement: a study in the banking sector.
• Mohammed, N. A., Mohammed, D., & Gana, J. (2022). THE IMPACT OF TRAINING AND DEVELOPMENT ON EMPLOYEE PRODUCTIVITY IN THE 21ST CENTURY. African Journal of Management and Business Research, 3(1), 41–58.
• Sudhakar, R. , & Basariya, S. R. (2017). Perspectives and the Factors Influencing Effectiveness of Training and Development on Employees’ Performance. International Journal of Civil Engineering and Technology, 8 (9) , 135-141.
• Muhammad, Ghulam. (2021). Employee Training And Development Practices In Banking Sector- Karachi, Pakistan
• Agboola, O., Aremu, M. O., Eze, B. U., & Wahab, N. O. (2020). Effect of Training and Career Development on Bank Employees’ Performance: Evidence from Selected Banks in Nigeria. EMAJ: Emerging Markets Journal, 10(2), 56-62.
• Isa, E. S. A. I., & Muafi, M. (2022). Human capital, organizational learning and their effects on innovation behavior and performance of banking employees. International Journal of Finance & Banking Studies (2147-4486), 11(1), 01-18.
• Noe,R. A. (2013). Employeetraininganddevelopment. 6thedition,McGraw-Hill,NewYork.
• Mamy, M. M. B. , Shabbir, R. , & Hasan, M. Z. (2020). The Influence of Training and Development on Employee Performance: A Study on Garments Sector, Dhaka Bangladesh. Journal of Economics, Management and Trade, 26 (5) , 44-58