گسترش مدل خودتخریبگری با تأکید بر تحولیافتگی من
الموضوعات :اشرف سادات موسوی 1 , پرویز آزادفلاح 2 , حجت الله فراهانی 3
1 - گروه روانشناسی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران
2 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
3 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: تحلیل مسیر, تحولیافتگی من, خودتخریبگری, مدل,
ملخص المقالة :
پژوهش با هدف ارائه مدل نظری و تجربی خودتخریبگری با تأکید بر تحولیافتگی من، با این فرضیه انجام شد که تحولیافتگی من میتواند در رابطه میان تنیدگی و تنیدگی ادراکشده بهعنوان متغیر تعدیلکننده نقش ایفا نماید. 258 دانشجو به پرسشنامههای خودتخریبگری مزمن (CSDS)، آزمون تکمیل جمله دانشگاه واشنگتن (WUSCT)، مقیاس تنیدگی ادراكشده (PSS) و مقیاس وقایع زندگی پایکل (PSLE) پاسخ دادند. تجزيه و تحليل دادهها با کمک نرمافزارهای SPSS-21 و LISREL-8.72 و با بهرهگیری از همبستگی و تحلیل مسیر انجام شد. یافتهها نشانگر ارتباط معکوس تحولیافتگی من و خودتخریبگری بود. شرکتکنندگان به دو دسته با سطح تحولیافتگی بالا و پایین تقسیم شدند و رابطه خطی میان تنیدگی، تنیدگی ادراکشده و خودتخریبگری در هر گروه مورد بررسی قرار گرفت؛ تمامی مسیرها معنیدار بودند و مدل با یافتهها برازش داشت. معنیداری CR بهدست آمده، حاکی از وجود تفاوت معنیدار در ضریب دو گروه با تحولیافتگی من بالا و پایین بود. مسیر «عامل تنیدگیزا← تنیدگی ادراکشده» در افراد با تحولیافتگی پایین من، از قدرت بیشتری برخوردار بود، چرا که طبق انتظار تحولیافتگی بالای من، به عنوان یک سازة بنیادین، قبل از ادراک تنیدگی، میتواند از اثر و میزان تنیدگی بکاهد. یافتهها به بسط مدل سادهای منتهی شد که در آن صرفاً وجود تنیدگیها یا ادراک آنها را عاملی برای گرایش به خودتخریبگری میدانست. تحولیافتگی من، بهعنوان یکی از شاخصهای اساسی در تحول شخصیت، نقش مهمی در این مدل تبیینی ایفا کرد. این یافتهها در درمان افراد با گرایشهای خودتخریبگر کمککننده است.
Bagby, R.M., & Rector, N.A. (1998). Self-criticism, dependency and the five factor model of personality in depression: assessing construct overlap. Personality and Individual Differences, 24(6), 895-897. doi: http://dx.doi.org/10.1016/S0191-8869(97)00238-9
Baumeister, R.F., & Scher, S.J. (1988). Self-defeating behavior patterns among normal individuals: review and analysis of common self-destructive tendencies. Psychol Bull, 104(1), 3-22.
Borowsky, I.W., Ireland, M., & Resnick, M.D. (2001). Adolescent suicide attempts: Risks and protectors. Pediatrics, 107, 485–493.
Briones, E., Tabernero, C., & Arenas, A. (2007). Effects of disposition and self-regulation on self-defeating behavior. The Journal of Social Psychology, 147(6), 657–679.
Brown, T.A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. New Yourk: Guildford Press.
Bush, T., Richardson, L., Katon, W., Russo, J., Lozano, P., McCauley, E., et al. (2007). Anxiety and depressive disorders are associated with smoking in adolescents with asthma. The Journal of adolescent health, 40(5):425-432.
Carver, C.S., Scheier, M.F., Segerstromc, S.C. (2010). Optimism. Clinical Psychology Review, 30, 879-889.
Cohen, S., Kamarck, T., & Mermelstein, R. (1983). The PSS scale is reprinted with permission of the American sociological association. Journal of Health and Social Behaviour, 24, 386-396.
DiMatteo, M.R. (1991). The Psychology of Health. Hashemian, K., et al. 2000, Tehran: Sant Pub. [In Persion]
Fergusson, D.M., Beautrais, A.L., & Horwood, L.J. (2003). Vulnerability and resiliency to suicidal behaviours in young people. Psychological Medicine, 33, 61–73.
Ghorbani, N., Mousavi, A., Watson, P., & Chen, Z. (2011). Integrative self-knowledge and the harmony of purpose model in Iranian autoimmune patients. Electronic Journal of Applied Psychology 7(2), 1-8.
Gow, M.K. (2005). Levels of ego development and reasoning about counseling in adults. Counselling Psychology. The University of British Columbia, Canada.
Guarino, A.J., Lawrence, S.M., Gamst, G. (2012). Applied Multivariate Research (Design & Interpretation). Sharifi, Hasan Pasha; Farzad, Valiollah; Reza-khani, Simindokht; Hasan-Abadi, Hamid Reza; Izanlo, Balal; Habibi, Mojtaba (2012). Tehran: Roshd Pub. [In Persion]
Gvion, Y., Fachler, A. (2015). Traumatic Experiences and Their Relationship to Self-Destructive Behavior in Adolescence. Journal of Infant, Child, and Adolescent Psychotherapy, 14:406–422, 2015.
Hallab, L., Covic, T. (2010). Deliberate self-harm: The interplay between attachment and stress. Behaviour Change, 27(2), 93-103.
Hy, L.X., Loevinger, J. (1996). Measuring ego development. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publisher.
Hy, L.X., Loevinger, J. (1998). Technical foundations for measuring ego development: The Washington University sentence completion test. Psychology Press.
Johnson, J., Gooding, P., Tarrier, N. (2008). Suicide risk in schizophrenia: explanatory models and clinical implications, the schematic appraisal model of Suicide (SAMS). Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 81, 55-77.
Johnson, J., Gooding, P.A., Wood, A.M., Tarrier, N. (2010). Resilience as positive coping appraisals: Testing the schematic appraisals model of suicide (SAMS). Behaviour Research and Therapy, 48, 179-186.
Karimi, R., Alipour, F. (2011). Reduce job stress in organizations: Role of locus of control. International Journal of Business and Social Science, 2(18), 232-236.
Kelley, K., Byrne, D., Przybyla, D., Ebery, C., Ebedy, B., Greendlinger, V., Gorsky, J.M. (1985). Chronic self-destructiveness: Conceptualization, measurement, and initial validation of the construct. Motivation and Emotion, 9(2):135-51.
Krypel, M.N., Henderson-King, D. (2010). Stress, coping styles, and optimism: are they related to meaning of education in students’ lives? Social Psychology Education, 13, 409-424.
Manners, J., Durkin, K. (2001). A critical review of the validity of ego development theory and its measurement. Journal of Personality Assessment, 77(3), 541–567.
Mousavi, A., Azadfalah, P., Dehghani, M., & Farahani, H. (2016b). Prediction of self-destruction based on depression symptom, internalized self-criticism, shame and guilt, and differences between men and women. International Journal of Behavioral Sciences, 10(2), 57-62.
Mousavi, Ashraf Sadat; Azadfalah, Parviz; Dehghani, Mohsen; Farahani, Hojatollah (2016a). Psychometric Properties of the Persian Version of Washington University Sentences Completion Test (WUSCT). Developmental Psychology, Iranian Psychologists, 13(50), 157-167. [In Persion]
Mousavi, Ashraf Sadat; Azadfalah, Parviz; Farahani, Hojatollah; Dehghani, Mohsen. (2015). The Validity, Reliability and Factorial Structure of the Chronic Self-Destructiveness Scale (CSDS). Iranian Journal of Psychiatry & Clinical Psychology, 21 (2) :132-143. URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-2429-fa.html. [In Persion]
Mousavi, Ashraf Sadat; Ghorbani, Nima; Ghazi-Tabatabaee, Mahmood (2014). An investigation of psychological self-destruction via self-knowledge, self-criticism and feelings of shame and guilt among patients with autoimmune and non-autoimmune disorders alongside healthy individuals. International Journal of Behavioral Sciences, 8(1), 81-88. [In Persion]
Nock, M. K. (2010). Self-injury. Annu Rev Clin Psychol, 6, 339-363. doi: 10.1146/annurev.clinpsy.121208.131258
Paykel, E.S., Prusoff, B.A., Uhlenhuth, E.H. (1971). Scaling of life events. Archive of General Psychiatry, 25, 340-347.
Pezza Leath, k., Baumeister, R.F. (1996). Why do bad moods increase self-defeating behavior? Emotion, risk taking, and self-regulation. Journal of Personality and Social Psychology, 71, 1250-1267.
Rosales, K., Wendel Rice, E., Brown, L.M. (2022). Indirect Self-Destructive Behaviors. In: Maurizio Pompili (Ed.). Suicide Risk Assessment and Prevention. Springer Nature Switzerland AG.
Sarmad, Zohre. (1999). Mediating & moderating variables; Conceptual and strategic distinctions. Psychological Research, 5(2&3), 63-81. [In Persion]
Schmitz, N., Neumann, W., Oppermann, R. (2000). Stress, burnout and locus of control in German nurses. International Journal of Nursing Studies, 37(2), 95-99.
Taghiyare, Fateme. (2004). The relationship of ego development, attachment to God and religious orientation. Psychology, Shahid Beheshti University, Iran. [In Persion]
Troy, A.S., Mauss, I.B. (2011). Resilience in the face of stress: Emotion regulation as a protective factor. In: S.M. Southwick, B.T. Litz, D. Charney, & M.J. Friedman (Eds.). Resilience and mental health: Challenges across the lifespan. England: Cambridge University Press.
Vidanović, S., Anđelković, V. (2006). Ego development and the anxiety of gifted adolescents. Philosophy, Sociology and Psychology, 5(1), 87-102.
Wan, G.W.Y., Leung, P.W.L. (2010). Factors accounting for youth suicide attempt in Hong Kong: A model building. Journal of Adolescence, 33, 575-582.
Wang, M., Saudino, K.J. (2011). Emotion Regulation and Stress. Journal of Adult Development, 18(2), 95-103.
Wei, M., Ku, T.Y. (2007). Testing a conceptual model of working through self-defeating patterns. Journal of Counseling Psychology, 54(3), 295-305.
Wilber, C., Rounsaville, B., & Sugarman, A. (1982). Ego development in opiate addicts: An application of Loevinger’s stage model. Journal of Nervous and Mental Disease, 170, 202-208.