برنامهریزی سناریومحور اثر تغییرات عوامل مؤثر بر ارزش بازار فولاد با استفاده از رویکرد پویاییشناسی سیستم در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اردکان یزد
الموضوعات :
مرتضی قاسمی
1
,
محمد زارعی محمودآبادی
2
,
مرتضی نبی میبدی
3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه میبد، میبد، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه میبد، میبد، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه میبد، میبد، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
هدف:هدف اصلی پژوهش حاضر اجرای یک برنامهریزی سناریومحور برای بررسی اثر تغییرات عوامل مؤثر بر ارزش بازار فولاد با استفاده از رویکرد پویاییشناسی سیستم در شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اردکان است. ضرورت: پویایی شناسی سیستم، یک نگرش منسجم پویا به مدلسازی است که جنبههای کمی یا کیفی را برای شبیهسازی یک پدیده در طول زمان باهم ترکیب میکند. باتوجه به اهمیت و نقش ویژه صنعت فولاد و ارزش و تأثیرگذاری آن در اقتصاد کشور و نیز معاملات و تبادلات جهانی، برنامهریزی سناریومحور در رابطه با اثر تغییرات عوامل مؤثر بر ارزش بازار فولاد با استفاده از رویکرد پویاییشناسی سیستم بیش از پیش محسوس است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر ماهیت براساس روشهای جدید آیندهنگاری، تحلیلی و اکتشافی است که باکمک مدلهای کمی و کیفی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه افراد خبره در حوزه بازار و صنعت فولاد در استان یزد بودند و برای تجزیه وتحلیل دادهها از نرمافزار Vensim DSS استفاده شد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که تأمین نیازهای نقدینگی بهمنظور طرحهای سرمایهگذاری و سرمایه در گردش متکی به منابع داخلی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و بازار سرمایه بوده است و متغیر ارزش بازار فولاد این شرکت، نسبت به همزمانی تغییر در مؤلفههای تبیین کننده اعتماد به بازار فولاد با تغییرات دانش و فرهنگ سرمایهگذاری، حساسیت به مراتب بیشتری نشان میدهد. به بیان دیگر در راستای افزایش ارزش بازار فولاد درصورتی که سیاستگذاری مطلوب این متغیرها با یکدیگر مدنظر قرار داشته باشد، ارزش بازار فولاد شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با ضریب افزایش بیشتری تغییر خواهد کرد.
