پرورش تفکر انتقادی و رویکردهای آن
الموضوعات : Planning scienceعلی بخش نظریانی اصل 1 , ثارالله علامه 2 , حکیمه مرادی 3 , بهروز رهبریان 4
1 - دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی یاسوج
2 - دانشگاه شهید رجایی شیراز
3 - دانشگاه دولتی یاسوج
4 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
مدافعان تفکر انتقادي بر این عقیدهاند که تفکر انتقادي میتواند تأثیر عام ویژگیهای انسانی را بر طبقات و گروههاي اجتماعی افزایش دهد. تربیت انتقادی و تفکر انتقادي بر نقش توانمندسازی حوزهی امکانات انسانی تأکیددارند. بهگونهاي که فراگیران در فکر و عمل، نقاد پرورش یابند و در این رابطه به ملاک کفایت شناسی توجه مینمایند. هدف این پژوهش پرورش تفکر انتقادی و رویکردهای آن است. روش پژوهش از نوع اسنادی – تحلیلی میباشد. نتایج نشان داد باید به پرورش شیوههای تفکر انتقادی در افراد بیشتر توجه شود. همچنین در فرایند آموزش، باید ضمن تقویت روحیه انتقادپذیری در معلمان، روحیه انتقاد کردن و زمینه بررسی و تحقیق را در شاگردان به وجود آورد. نتایج اجمالی تحقیقاتی مرتبط را، که مؤید تأثیر این روش در پرورش تفکر پژوهشی است، برای بیان کرده است.
