ارتباط بلوغ سازمانی و سرآمدی سازمانی در کارکنان در آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد
الموضوعات :
1 - علمی کاربردی یاسوج
الکلمات المفتاحية: بلوغ, بلوغ فردی, بلوغ فرایندی و بلوغ سازمانی, سرآمدی سازمانی, آموزش و پرورش,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بررسی رابطه ی بین بلوغ سازمانی و سرآمدی سازمانی کارکنان در آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در سال1400 بود. روش تحقیق، روش توصیفی-همبستگی و نوع پژوهش با توجه به هدف تحقیق کاربردي بود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کارکنان سازمان آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد بود که با استفاده از نمونه گیری تصادفی متناسب با حجم تعداد 100 نفر انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ی محقق ساخته ی بلوغ سازمانی بود که سه بعد بلوغ فردی،بلوغ فرایندی و بلوغ سازمانی را مورد اندازه گيري قرار گرفت. پرسشنامه ی محقق ساخته ی دوم سرآمدی سازمانی را مورد سنجش قرار داد. به منظور تعیین روایی پرسشنامه ها از روش صوری و محتوایی استفاده شد. چند مرتبه متوالی در اختیار اساتید متخصص،علوم تربیتی،روانشناسی تربیتی و مدیریت منابع انسانی قرار گرفت که در هر مرحله اصلاحات پیشنهادی لازم در پرسشنامه اعمال گردید. پایایی پرسشنامه ی بلوغ سازمان و سرآمدی سازمانی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 97% و 93% تعیین گردید که نشان دهنده ی پایایی مناسب ابزار اندازه گیری بود. پس از جمع آوری داده ها،تجزیه و تحلیل آن ها در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. در سطح توصیفی مشخصه های آماری نظیر فراوانی، درصد،میانگین،انحراف معیار و در سطح استنباطی متناسب با سطح داده ها و فرضیه ها،آزمون های آماری تی استیودنت،ضریب همبستگی پیرسون،رگرسیون، آزمون تحلیل واریانس یک راهه مورد استفاده قرار گرفت. نتايج اين فرضيه نشان داد که سطح بلوغ کارکنان و سرآمدی سازمانی در سازمان آموزش و پرورش در سطح مطلوبی قرار دارد و هم چنین بین تمام مولفه های بلوغ سازمانی که شامل بلوغ فردی،بلوغ فرایندی و بلوغ سازمانی است با شاخص های سرآمدی سازمانی رابطه ی مثبت و معنی داری وجود دارد.اصلی ترین یافته این پژوهش این است که بین سن بلوغ فردی وسازمانی وسرآمدی سازمانی در آموزش و پرورش رابطه وجود دارد.
ايزدي يزدان آبادي، احمد .( 1385 ). بررسي رابطه بين ويژگي هاي ساختار سازماني و سطح بلوغ كاركنان صف و ستاد دانشگاه تربيت معلم و ارائه الگوي ساختاري مناسب، دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تربيت معلم تهران.
بخشي، جواد. محمد، نايبي.قنبر، محمدي الياسي.( 1385 ). تعيين سطح بلوغ قابليت هاي منابع تهران : مجموعه .P-CMM انساني شركت هاي سازنده قطعات خودرو بر اساس الگوي مقالات هفتمين كنفرانس بين المللي مديران كيفيت.
پناهیان حسین ؛ پناهیان، محمدرضا (1384). طراحی و استقرار مدل تعالی سازمانی بر اساس روش EFQM .فصلنامه بصیرت،36:29-8
پیترز، تام. ریچارد واترمن 1372). به سوي بهترین ها سیماي شركت ها و سازمان هاي موفق ، ترجمه م قراچه داغی، چاپ اول، تهران : هم آگاه .