ارزیابی مدل ساختاری و سازمان فضایی مدارس در دوره قاجار و پهلوی اول (نمونه موردی مدارس تبریز و ارومیه)
الموضوعات :زهرا فرزانه 1 , سحر طوفان 2 , آرش ثقفی اصل 3
1 - دانشجوی دکتری معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - دانشیار گروه معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
3 - استادیار گروه معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: ارزیابی, مدل ساختاری, سازماندهی فضایی, مدارس تبریز, ارومیه, قاجار, پهلوی.,
ملخص المقالة :
معماری مدارس سنتی غالباً به صورت متقارن حول یک یا دو محور عمود برهم شکل گرفته¬اند. عناصر اصلی ساختمان مدرسه در دو سوی محور واقع شده و طرح حیاط بهگونهای است که مرکزیت حیاط و استخوان¬بندی کل را تقویت می¬نماید. در معماری مدارس سنتی، طراحی و ساخت فضا با توجه به قابلیت¬های ادراکی و نیازهای مادی و معنوی انسان انجام می¬شده است. هدف اصلی پژوهش شناخت سازمان فضایی، بررسی و مقایسه عناصر، و الگوهای ساختاری مدارس تبریز و ارومیه در دوره قاجار و پهلوی اول است. در این مقاله ابتدا از نظر کیفی به بررسی الگوهای ساختاری و سازمان فضایی و کیفیت مدارس پرداخته و سپس با مقایسه و ارزیابی یافته¬های پژوهش، به منظور تجزیه و تحلیل آماری، پردازش داده¬های کمی با استفاده از شاخص¬ها و آزمون¬های آماری انجام شده است. این پژوهش با برگزیدن دو دوره¬ی تاریخی متوالی (قاجار و پهلوی) به عنوان نقطه¬ی آغازی در تغییر و تحول ساختار مدارس می¬¬پردازد. پژوهش با رویکرد کاربردی و روش تحقیق توصیفی و تحلیلی، با استفاده از جمع¬آوری اطلاعات به صورت میدانی و کتابخانه¬ای به بررسی الگوهای مدارس در این دوره¬ها میپردازد. تکنیک جمع¬آوری اطلاعات به وسیله پرسشنامه بسته به پاسخ محققین و تحلیل داده¬های جمع¬آوری شده با SPSS روش آمار توصیفی چولگی و کشیدگی و نمودار هیستوگرام جهت مقایسه مدارس دوره قاجار و پهلوی، با استفاده از تحلیل¬های آماری و همبستگی و آزمون شاخصهای دریافتی انجام، و در نهایت نتایج استخراج شده است. مقدار عددی ضریب آلفای کرونباخ با در نظر گرفتن 9 سؤال پرسشنامه برابر با 707/0 بوده که نشان می¬دهد پایایی پرسشنامه متوسط می¬باشد. جهت بررسی تطبیقی مدارس، مدرسه دارالفنون تبریز، رشدیه تبریز، فردوسی تبریز، انوشیروان تبریز، چمران ارومیه، طب ارومیه، توحید تبریز (پروین اعتصامی) از مدارس دوره قاجار و پهلوی انتخاب شدند. سپس شاخص¬های موردنظر، جهت مقایسه، تعیین و بررسی¬ها انجام گرفت. بر این اساس مهمترین نتیجه این پژوهش بهرهمندی از الگوهای طراحی مناسب همچون محوریت، لایه¬لایه بودن، حیاط¬های متداخل، انعکاس و تنوع در معماری مدارس و کشیدگی پلان¬ها و ورودی در مرکز، اهمیت تنظیم شرایط محیطی، کشیدگی شرقی، غربی و آفتابگیر بودن از یک طرف مهم هست، و از طرف دیگر عصر، عصر نئوکلاسیک بوده، ساختمانها اکثراً در اروپا متقارن بوده و تأثیرپذیری از غرب چه در آموزش¬های مدارس، چه در شکل و کالبد مدارس مهم بوده است. در نتیجه فضاهای آموزشی از مسجد مدرسه با الگوی حیاط مرکزی بعدها به مدارس با الگوی پلان کشیده تبدیل شده است و تحول آموزشی در دوره قاجار از مفهوم تداوم شکلی- کالبدی قالب معماری سنتی ایرانی تبعیت کرده و آیتم¬هایی مانند حیاط مرکزی و مدول و قاب¬بندی نماها و تقارن، درون¬گرایی و هندسه مناسب و... دیده می¬شود.
احمدی، عباس علی و محسن جاوری (1393) مدرسه جعفرآباد بنایی ناشناخته از دوره صفوی، مطالعات معماری ایران، دو فصلنامه معماری ایرانی، شماره 5، صص 131-150.
بحریه، پروشا و سحر طوفان، و شبنم اکبری نامدار (1399) بازخوانی سیر تحول معماری در ساختار بازار تبریز با تأکید بر زمینه¬گرایی، قصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی، سال دهم، شماره 39.
سعیدی کیا، ندا (1397) سیر تحول معماری مدارس ایران در گذر زمان، معماریشناسی، نشریه اختصاصی معماری و شهرسازی ایران، سال اول، شماره 1.
سمیع آذر، علیرضا (1376) تاریخ تحولات مدارس در ایران.
تهران: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور.
صمدپور شهرک، مهسا و منصوره طاهباز (1395) بازنگری فضای باز مدارس در اقلیم سرد (نمونه موردی شهر تبریز) ماهنامه شباک (شبکه اطلاعات کنفرانسهای کشور) سال دوم، شماره 11.
عظمتی، حمیدرضا و زینب امینی¬فر و سمیه پورباقر (1395) الگوی چیدمان فضایی مدارس نوین مبتنی بر اصول مدارس اسلامی در راستای ارتقاء یادگیری افراد، فصلنامه نقش جهان، شماره 2-6.
غفاری، علی (1377) اصوول و مبانی طراحی فضاهای آموزشی، تعیین اصول ساخت و تبیین ارزش¬های پایدار در مدارس سنتی ایران معرفی نمونه¬های انتخابی، ، جلد اول، تهران، سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس.
غفاری، علی و ناصر پیرجلیل و زهره دانش مهر (1377) اصول و مبانی طراحی فضاهای آموزشی، تحلیل وضع موجود و مکان یابی مدارس بررسی و تحلیل نمونه موردی منطقه دو شهر تبریز، جلد چهارم، تهران، سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس.
غفاری، علی و شیده نکاپومنش و افشین شاهین و محمدرضا فاروقی (1377) اصول و مبانی طراحی فضاهای آموزشی، اصول و ضوابط طراحی مدارس، جلد ششم، تهران، سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس.
غفاری، علی (1377) اصول و مبانی طراحی فضاهای آموزشی، سازماندهیهای فضایی تعیین اصول ساخت و معرفی و تحلیل نمونه مدارس، جلد پنجم، تهران، سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس.
غفاری، علی و زهره عبدی دانشپور (1377) اصول و مبانی طراحی فضاهای آموزشی، اصول و مبانی مکان¬یابی و تعیین اندازه فضاهای آموزشی، جلد سوم، تهران، سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس.
غفاري، علي (١٣٨٧) الگوسازي مدارس دورة ابتدايي و راهنمايي براي اقليم گرم و مرطوب و اقليم سرد، دفتر فني دانشگاه شهيد بهشتي، سازمان نوسازي، تهران، توسعه و تجهيز مدارس كشور.
قباديان، وحيد (١٣٨٢) بررسي اقليمي ابنية سنتي ايران، چاپ دوم، تهران، دانشگاه تهران.
صدیق، مرتضی و باقر حسینی و دانیال صدیقی (1391) مبانی آموزش معماری با رویکردی به معماری ایران، تهران، نشر.
کاراحمدی، مهران و مصطفی کیانی و مریم قاسمی سیچانی (۱۳۹۹) بررسی مدارس نوین اصفهان در اواخر دوره قاجار و دوره پهلوی اول براساس عوامل شکل¬گیری و اجزای کالبدی، باغ نظر، شماره ۸۸.
لنگ، جان (1381) آفرینش مظریه معماری نقش علوم رفتاری در طراحی محیط، تهران، موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه.
معين، محمد (1387) فرهنگ فارسي معين (يك جلدي) تهران، فرهنگ نما.
ميرمعزي، سيدحسين (1389) الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت، محصول اسلامي¬سازي علوم انساني، نخستين نشست انديشه¬هاي راهبردي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت.
Roshe, G (2000) Social Action, (Zanjanizadeh, H. Trans), Ferdowsi University, Mashhad.
Soorin, V. & Tankard J (2007) Theories of Communications, Dehghan, A., Tehran, Tehran University Press, 65.
Tavassoli, M. , Peyvand Nu, (2002) Urban and Architecture in Hot and Dry Climate of Iran, 1th Edition.