ارتباط کیفیت زندگی و سازگاري تحصیلی با اهمالکاري تحصیلی در مدارس شهر یاسوج
الموضوعات :گلنار صالحی خواه 1 , عطاءالله نیک گفتار 2 , فرشته طاووسی 3
1 - دانشگاه پیام نور یاسوج
2 - دانشگاه آزاد یاسوج
3 - دانشگاه امام حسین(ع) یاسوج
الکلمات المفتاحية: اهمالکاری تحصیلی, سازگاری تحصیلی, کیفیت زندگی در مدرسه,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، بررسی ارتباط کیفیت زندگی و سازگاري تحصیلی با اهمالکاري تحصیلی در مدارس شهر یاسوج بود. بدین منظور نمونه ای به حجم380نفر از دانش آموزان دختر پایه ششم مدارس یاسوج با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. پرسشنامه های اهمالکاری سولومون و راثبلوم (1984)، پرسشنامه سازگاری دانش آموزان (1993)، و پرسشنامه کیفیت زندگی در مدرسه اندرسون و بروک(2000) توسط آزمودنی ها تکمیل شد.تحلیل نتایج حاصل از اجرای همبستگی پیرسون نشان داد که اهمالکاری تحصیلی با سازگاری تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه و معدل تحصیلی همبستگی منفی معنیدار دارند. همچنین سازگاری تحصیلی با کیفیت زندگی در مدرسه همبستگی مثبت معنی دار دارند. از طریق رگرسیون چندگانه مشخص شد که سازگاری تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه پیش بینی کننده های مناسبی برای اهمالکاری تحصیلی بوده و سازگاری تحصیلی، قوی ترین پیش بینی کننده اهمالکاری تحصیلی می باشد.
• کارشکی،حسین،خرازی،علی نقی،قاضی طباطبایی،محمود (1391)، بررسی رابطه ی ادراکات محیطی مدرسه ای و اهداف پیشرفت،آیا نوع مدرسه، رشته ی تحصیلی و منطقه ی محل سکونت تفاوت ایجاد میکند؟، مطالعات تربیتی و روانشناس دانشگاه فردوسی.
• سلطانی شال، رضا، کارشکی،حسین،آقا محمدیان شعرباف، حمیدرضا،عبدخدایی،محمد سعید،بافنده،حسین (1390). بررسی روایی و پایایی پرسشنامه کیفیت زندگی در مدرسه در مدارس شهر یاسوج، مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان،19(1)، 93-79
• خسروی،علی اکبر(1388)، بررسی رابطه رضایت شغلی کارکنان و اهمالکاری آنان در بخش آموزش سازمان توسعه ی تجارت ایران،فصلنامه ی رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی،واحد گرمسار،3(2)،142-125
• اردلان، الهام، حسینچاری،مسعود،(1390)، پیش بینی سازگاری تحصیلی بر اساس مهارت های ارتباطی با واسطه
باورهای خودکارآمدی،فصلنامه روانشناسی تربیتی، 6(12)
• تجلی،فاطمه، اردلان، الهام(1389)، رابطه ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده با خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی،مجله روانشناسی 53،14(1)، 78-62
• کرمی، داود (1388)،میزان شیوع اهمالکاری در دانشجویان و ارتباط آن با اضطراب و افسردگی. مجله اندیشه و رفتار، دوره ی چهارم. شماره ی 13
• مرتضایی، زینب(1390)، بررسی شیوع اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان دانشگاه فردوسی و رابطه آن با میزان آشنایی با راهبردهای یادگیری و مهارت های حل مساله . پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.
• حسینیان، سیمین، قاسمزاده، سوگند، نیکنام، ماندانا (1390)، پیش بینی کیفیت زندگی معلمان زن بر اساس متغیرهای هوش هیجانی و هوش معنوی، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمان 3(9)،60-42
• ابوالقاسمی، عباس، بیگی، پروین، نریمانی،محمد، (1390)، بررسی اثربخشی دو روش آموزشی شناختی-رفتاری بر خودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دارای اضطراب امتحان، فصلنامه روان شناسی تربیتی،7(22)
• تابع بردار، فریبا، رضویه ، علی اصغر (۱۳۸۳)، بررسی رابطه راهبرهای رویا رویی و حمایت های اجتماعی با پیشرفت تحصیلی در دوره نوجوانی، مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی ، ۵(۱)، ۵_۲۱.
• صالح صدق پور، بهرام، اسدی ، میری، میرنادر، (۱۳۸۹)، رابطه ی نیاز های بنیادین و حمایت اجتماعی در سازگاری آموزشی ، اجتماعی و عاطفی دانش آموزان ، مجله روانشناسی 14،(13)56،
• Huffstetler, B. C. Mims, S. H., & Thomson, C. L. (2004) .Getting together and staying together: Testing the compatibility of the Need – Strength Profile and the Basic Needs Survey. International Journal of Reality Therapy. 23 (2).
• Kornell, N., & Metcalfe, J. (2006). Study efficacy and the region of proximal learning framework. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 32, 609–622.
• Vermunt, J. D. (2005). Relations between Student Learning Patterns and Personal and Contextual Factors and Academic Performance. Higher Education, 49(3), 205-234.
• Kitsantas, A., Winsler, A, & Huie, F. (2008). Self Regulation and Ability Predictors of Academic Succes during College: A Predictive Validity Study. Journal of Advanced Academics, 20(1), 42-68.
• Wigfield, A., & Eccles, J. S. (2000). Expectancy-value theory of achievement motivation. Contemporary Educational Psychology, 25, 68–81.
• Bruinsma, M. (2004). Motivation, cognitive processing and achievement in higher education. Learning and Instruction, 14, 549-568
• Bembenutty, H. (2008). Self-regulation of learning and test anxiety. Psychology Journal, 5, 122–139.
• Pintrich, P. -R. (2004). A Conceptual Framework for Assessing Motivation and Self-Regulated Learning in College Students. Educational Psychology Review, 16 (4), 385-407.
• Seligman, M. E. P & Csikszentmihalyi, M, (2000). Positive Psychology: Anintroduction. American Psychologist, 55, 5-14.
• Hagerty, M. R. Cummins, R. A. Ferriss, A. L. Land, K. Michalos, A. C. Peterson, M. Sharp, A. Sirgy, J. & Vogel, J. (2001), Quality of life indexes for nationalpolicy: Review and agenda for research, Social Indicators Research, 55(1), 1-96.
• Liu, L. (2006). Quality of life as a social representation in China: A qualitative study, Social Indicators Research, 75, 217-240.
• Malkina-Pykh, I. G & Pykh, Y. Q. A, (2008). Quality-of-life indicators at different scales: Theoretical background, Ecological Indicators, 8, 854-862.
• Ervin, J.(2003).Giving students what they need. Educational leadership. University students. British Journal of Guidance and Counseling, 34 (4).
• Entwisle, N. & Tait, H. (1989). Pupil’s perceptions of school and teacher relationship with motivation and approaches to learning. Journal of Educational Psychology, 59(3), 340-350.
• Effert, B. & Ferrari, J. R. (1989). Decisional procrastination: Examining personality correlates. Journal of Social Behavior and Personality, 4, 151-156.
• Reed-victor, E. (2004). Individual differences and early school adjustment: Teacher appraisals of young children with special needs. Early Child Development and Care, 174 (1), 59- 79.
• Murray, C., & Murray, K. M. (2004). Correntes of teacher-atudent relationships: An examination of child demographic characteristics, behavioral orientations. Psychology in the Schools, 41, 751-762.
• Harrison, L. J., Clarke, L. & Ungerer, J. A. (2006). “Children’s Drawing Provide a New Perspective on Teacher-Child Relation Quality and School Adjustment. Australia Macquarie University, Early Childhood Research Quarterly, P. 55-71
• Hunter, D., Gambell, T., & Randhawa, B. (2005). Gender gaps in group listening and speaking: issues in social constructivist approaches to teaching and learning.Educational Review, 47, 329-355.
• Howell, A. J. Watson, D. C. (2007). Procrastination: Associations with achievement goal orientation and learning strategies. Personality and Individual Differences, 43, 167– 178.
• Akinsola, M. K. Tella, A. & Tella, A. (2007). Correlates of Academic Procrastination and Mathematics Achievement of University Undergraduate Students. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3(4), 363-370.
• Ferrari, J. R. (1991). Self-handicapping by procrastinators: protecting self esteem social esteem, or both? Journal of Research in Personality, 25, 245–261.
• Wentzel, K.R. (1998). Social Support and Adjustment in Middle School: The Role of Parents, Teachers, and Peers. Journal of Educational Psychology. 90, 202-209.
• Ackerman, D. S. & Gross, B. L. (2005). My instructor made me do it: task characteristics of procrastination. Journal of Marketing Education, 27(1), 5-13