بررسي تاثير آموزش ريشه شناسي در مقابل نمودارمعنايي بر يادگيري واژه در ميان دانشجويان هنر
الموضوعات :الیاس صفاران 1 , النا طوبایی 2
1 - استاد یار گروه هنر، دانشگاه پیام نور
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه پیام نور
الکلمات المفتاحية: ریشه شناسی , نمودار معنایی , یادگیری زبان , یادگیری واژه , آموزش زبان با اهداف ویژه,
ملخص المقالة :
پايه و اساس يادگيري زبان واژه است كه بدون آن هيچ زباني نمي تواند به بقاي خود ادامه دهد . بعلاوه ، يادگيري واژه يکی از سخت ترين حوزه هاي يادگيري زبان دوم است كه در طول ساليان اخير توجه زيادي را به خود جلب كرده است . متاسفانه اين واقعيت كه بسياري از كلاس هاي زبان در دانشگاها و مراكز آموزش عالي همچنان تحت سيطره متدهاي سنتي مي باشد به مشكلات موجود جنبه حادتري داده است . براي حل مشكلات فوق ، اين مقاله به بررسي مقايسه اي دو شيوه آموزشي ، ريشه شناسي و نمودارمعنايي می پردازد . در این زمینه راهبردي عمدتا كمي همراه با طرح شبه تجربي استفاده گردید . ٦٠ دانشجو هنر با استفاده از شيوه نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند وبه دو گروه تجربي (ريشه شناسي در مقابل نمودارمعنايي) و يك گروه كنترل به طور مساوي تقسيم شدند . پس از آموزش ، يك پس آزمون لغت بعمل آمد تا تاثير آموزشها مورد بررسی قرار گیرد . نتايج تحليل دادها با استفاده از مدل آماري ANCOVA نشان داد شيوه آموزشي ريشه شناسي اندكي از نمودارمعنايي بهتر بود . نتيجه تحقيق فوق مي تواند چند رهيافت آموزشي براي معلمان و يادگيرندگان زبان داشته باشد .
1. Best, J., & Kahn, J. (2006). Research in education. London: Longman Pearson.
2. Brown, D. (2001). Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy. Longman Pearson Education Company.
3. Brown, D. (2006). Doing second language research. Oxford: OUP.
4. Brown, D. (2007). Principles of language learning and teaching. Longman Pearson Education Company.
5. Celce-Murcia, M. (2002). Teaching English as a second or foreign language. New York: Newbury House.
6. Ellis, R. (1997). SLA research and language teaching. Oxford: Oxford University Press.
7. Fan, Y. M. (2003). Frequency of Use, Perceived Usefulness, and Actual Usefulness of Second Language Vocabulary Strategies: A Study of Hong Kong Learners. The Modern Language Journal, 87(2), 222-241.
8. Farhady, H., Jafarpour, A., & Birjandi, P. (2007). Testing language skills from theory to practice. Tehran: Rahnama Publications.
9. Johnson, D. W., & Johnson, R.T. (1999). Cooperation in the classroom. Edina, MN: Interaction Book Company.
10. Johnson, R. & Gu, Y. (1996). Vocabulary learning strategies and language learning outcomes. Language Learning, 46(4), pp. 643-673.
11. Morgan, M. (2003).Welcome to exemplary practices in vocabulary instruction. Retrieved April 22, 2009 from: www.bridgew.edu/Library/CAGS_Projects/MMORGAN/web%20page/literature%20review.htm
12. Pittelman, S. D., & Johnson, D. D. (1985).Projects on the investigation of effectiveness of vocabulary instruction. ERIC, 6(2), 12-23.
13. Pierson, H. D. (1989). Using etymology in the classroom. ELT Journal, 43(1), 57-67.
14. Nation, I. S. P. (1997). The language learning benefits of extensive reading. The Language Teacher, 21(5), 13-16.
15. Nation, I.S.P. (1988). Teaching and learning vocabulary. New York: Newbury House.
16. Nation, P. (2000). Teaching vocabulary. Boston: Heinle.
17. Nation, I. S. P., & Chung, T. (2009). Teaching and learning vocabulary, in Long, M, H., & Doughty, C, J. (2nd Eds.). The handbook of language teaching. London: Wiley-Blackwell.
18. Richards, J. C., & Schmidt, R. (2002). Dictionary of teaching and applied linguistics. London: Longman.
19. Scrivener, J. (2002). Learning teaching: a guidebook for English language teachers. (2nd Eds.). Oxford: Macmillan Education.
20. Sharoon, M. (2000).The impact of etymology on the students’ vocabulary learning of Hon Kong College. Science Direct, 3, 23-44.
21. Tavakoli, H. (2013). A dictionary of language acquisition. Tehran: Rahnama Publication.
22. Thornoury, S. (2002). How to teach vocabulary. Harlow: Longman.
23. Yule, G. (2006). The study of language (3rd ed). The U.K: Cambridge University Press.
24. William, C. R. (1994). Semantic map planning: A framework for effective, reflective teaching, teacher development, and teacher research. System, 3, 23-33.
25. Wilkins, D. A. (1972). The linguistics and situational content of the common core in a unit/credit system.MS. Strasbourg: Council of Europe.