بررسی تاثیر هوش مصنوعی بر رقابت¬پذیری گردشگری در مقاصد گردشگری(مطالعه موردی: شهر کرمانشاه)
الموضوعات : Policy-making and implementation of sustainable development in all areas
میلاد بخشم
1
,
مهدی حسین پور
2
,
معصومه آینه
3
1 - دانشجو دکتری کارآفرینی، گروه اقتصاد و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، گروه اقتصاد و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
3 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
امروزه مقصدهای گردشگری مانند سایر کسب و کارها، تلاش می کنند تا خود را از رقبا متمایز سازند و تجربه ای منحصر به فرد را به مشتریان ارائه می دهند که فناوری اطلاعات و ارتباطات و بخصوص هوش مصنوعی می تواند یکی از این ابزارها باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوش مصنوعی بر رقابت پذیری گردشگری در مقاصد گردشگری می باشد. پژوهش حاضر از نظر نوع، کمی و از نظر هدف کاربردی است و به لحاظ گردآوری اطلاعات، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، متخصصین و خبرگان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و گردشگری دانشگاه رازی شهر کرمانشاه بودند که تعداد آن براساس آمار ارائه شده از جانب دانشگاه 61 نفر بوده که حجم نمونه با استفاده از اصل تمام شماری برابر 61 نفر در نظر گرفته شد. که پرسشنامه های پژوهش میان آن ها توزیع گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در قالب مدل معادلات ساختاری ازنرم افزار Smart pls3 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که هوش مصنوعی با افزایش سطح رقابت پذیری گردشگری در مقاصد گردشگری دارای رابطه مثبت و معناداری است. سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی حوزه گردشگری می توانند با استفاده از امکانات و زیرساخت های مربوط به هوش مصنوعی نسبت به افزایش سطح رقابت پذیری مقاصد گردشگری اقدام کرده و از مزایای هوش مصنوعی در راستای افزایش سطح کیفی مقصد در ابعادهای مخلف اقدام کنند.
