بررسی تاثیر هوش مصنوعی بر رقابت¬پذیری گردشگری در مقاصد گردشگری(مطالعه موردی: شهر کرمانشاه)
الموضوعات :
میلاد بخشم
1
,
مهدی حسین پور
2
,
معصومه آینه
3
1 - دانشجو دکتری کارآفرینی، گروه اقتصاد و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت و کارآفرینی، گروه اقتصاد و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
3 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: گردشگری, رقابت پذیری, فناوری اطلاعات و ارتباطات, هوش مصنوعی, مقصد گردشگری,
ملخص المقالة :
امروزه مقصدهای گردشگری مانند سایر کسب و کارها، تلاش می کنند تا خود را از رقبا متمایز سازند و تجربه ای منحصر به فرد را به مشتریان ارائه می دهند که فناوری اطلاعات و ارتباطات و بخصوص هوش مصنوعی می تواند یکی از این ابزارها باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوش مصنوعی بر رقابت پذیری گردشگری در مقاصد گردشگری می باشد. پژوهش حاضر از نظر نوع، کمی و از نظر هدف کاربردی است و به لحاظ گردآوری اطلاعات، توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، متخصصین و خبرگان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و گردشگری دانشگاه رازی شهر کرمانشاه بودند که تعداد آن براساس آمار ارائه شده از جانب دانشگاه 61 نفر بوده که حجم نمونه با استفاده از اصل تمام شماری برابر 61 نفر در نظر گرفته شد. که پرسشنامه های پژوهش میان آن ها توزیع گردید. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در قالب مدل معادلات ساختاری ازنرم افزار Smart pls3 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که هوش مصنوعی با افزایش سطح رقابت پذیری گردشگری در مقاصد گردشگری دارای رابطه مثبت و معناداری است. سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی حوزه گردشگری می توانند با استفاده از امکانات و زیرساخت های مربوط به هوش مصنوعی نسبت به افزایش سطح رقابت پذیری مقاصد گردشگری اقدام کرده و از مزایای هوش مصنوعی در راستای افزایش سطح کیفی مقصد در ابعادهای مخلف اقدام کنند.
[1] Delshad, A (2021). Analysis of the competitiveness of urban tourism destinations in Iran, Urban Tourism Quarterly, Volume 8, Number 1, pp. 143-160 .{In Persian}
[2] Atafar, A; Khazai Pool, J; Pour Mostafa Khokhroudi, M (2012). Factors affecting the acceptance of information technology in the tourism industry, scientific-research quarterly of tourism management studies, year 7, number 18, pp. 131-156 .{In Persian}
[3] Farzin, M. R; Shekari, F; Azizi, F (2017). Competitiveness of tourism destination: importance-performance analysis (case study: Yazd and Shiraz), Tourism Management Studies Quarterly, year 13, number 44, pp. 219-247.{In Persian}
[4] Ivanov, S., and Webster, C.(2019). Robots in touridm: a research agenda for tourism economics, Tourism economics, Vol. 26 No. 7, pp 1065-1085.
[5] Sharma, K., Jain, M., and Dhir, S.(2021). Analysing the impact of rtificial intelligence on the competitiveness of tourism firms: a modified total interpretive strural modeline (m-tism) approach, International Journal of emerging Markets.
[6] Rahmani, F and Rahnama, A. (2019). The impact of travel and tourism competitiveness index on foreign tourism demand in the Middle East and North Africa countries (MENA), two quarterly journals of tourism social studies, year 8, number 16, pp. 113-144 .{In Persian}
[9] Saqai, M and Alizadeh, D (2012). Feasibility of rural tourism product at the city level, Geographical Spatial Program Quarterly, Volume 19, Number 11, pp. 1-70 .{In Persian}
[10] Alipour, V; Bashkoh, M and Sakhteband, M (2014). Investigating factors affecting the expansion and use of tourism services in the tourism industry (case study: Ardabil province), Information Technology Management, Volume 7, Number 4, pp. 864-845. {In Persian}
[11] Man, T.w., Lau, T. and Chan, K.F.(2002). The competitiveness of small and mesium enterprises: a conceptualization with focus on entrepreneurial competencies, Journal of business venturing, Vol. 17 No. 2, pp. 123-142.
[12] Li, J.J., Bonn, M.A., Ye, B.H.(2019). Hotel employees artificial intelligence and robotics awareness and its impact on turnover intention: the moderating roles of perceived organization support and competitive psychological climate. Tourism manage 73: 173-182.
[13] Rudas, I.J., Fodor, J.(2008). Intelligent systems. Int J Comput commun control III(Suppl.):132-138.
[14] Lai, W.C., Hung, W.H.(2018). A framework of cloud and AI based intelligent hotel. In: proceedings of the 18th international conference on electronic business ICEB, Guilin, 206 Des, pp 36-43.
[15] Bulchand- Gidumal, J.(2020). Impact of artificial intelligence in travel, Tourism, and Hospitality, Springer nature Switzerland AG 2020, pp 1-20.
[16] Kiryil, I. G., Askun, V.(2021). Artificial intelignce in tourism: A review and bibliometrics research, An International Hournal of Akdeniz University Touresm Faculty, Vol. 9(1), pp. 205-233.
[17] Ferras, X., Hitchen, E. L., Tarrats- Pons, E., & Arimany- Serrat, N.(2020). Smart tourism empowered by artificial intelligence: The case of Lanzarote. Journal of Case on Information Technology, 22(1), 1-13. http://doi.org/10.4018/JCIT.2020010101
[18] McCarthy, J.(1978). Ascribing mental Qualitisd to machinges, Stanford university AI Lab., Stanford, CA.
[19] Bollier, D.(2017). Artifical intelligence comes of Age. The Promise and challenge of international AI into cars, Healthcare, and Journalism, The Aspen Institute, Washington, DC.
[20] Heydari, R; Talebpour, M; Nazari Tarshizi, A; Shajie, Kianoush; Jabri, Sajjad (2019). Compilation of strategies for competitiveness and development of sports tourism in cities (case study: Mashhad city), Urban Tourism Quarterly, Volume 7, Number 1, pp. 143-159 .{In Persian}
[21] Dwyer, L., Forsyth, P., & Dwyer, W.(2010).Tourism Economies and police, Bristol: channel view publications.
[22] Broumand, B; Kazemi, A and Ranjbarian, B (2017). Development of a model for measuring tourism competitiveness of tourist destinations in Iran, New Marketing Research, year 8, number 2, serial number 29, pp. 105-12 .{In Persian}
[23] Zargham Borojni, H and Tohidlo, M (2013). Effective tourism management model (case study: religious destination of Mashhad), scientific-research quarterly journal of tourism studies, year 7, number 16, pp. 25-52. {In Persian}
[24] Crouch, G.I., Ritchie, J.R.B.(1999). Tourism, Competitiveness, and Social prosperity, Journal of Business Research, 44(3), 137-152.
[25] Pike, S.(2004). Destination marketing organization, Oxford: Elsevier.
[26] Poon, A.(1993). Tourism, Technology and competitive strategies. Walling ford: C.A.B International.
[27] Jafartash, B and Pouyanzadeh, N (2013). Evaluation and prioritization of competitiveness indicators of Iran's tourism industry, Development Management Process Quarterly, Volume 28, Number 3, Issue 93, pp. 85-105 .{In Persian}
[28] Khanzadeh, H; Rahnavard, Faraj .E; Bammad, N; Mahmoudzadeh, S. M (2020). Model for explaining tourism competitiveness of tourist cities in Iran, Modern Marketing Research Quarterly, year 11, number 2, serial number 41, pp. 45-68 .{In Persian}
[29] Afarakhte, H; Jalalian, H; Arami, I (2018). Analysis of effective factors in tourism competitiveness (case study: Sarein city), scientific research quarterly of human settlement planning studies, volume 14, number 2, series 47, pp. 457-472.}In Persian{
[30] Rashki, S; Mohammadi, S (2016). Factors affecting tourism demand in Caspian Sea countries, Tourism Management Studies Quarterly, Year 12, Number 38, pp. 63-81 .{In Persian}
[31] Woyo, E & Slabbert, E.(2019). Cross border destination marketing of attraction between borders: the case of Victoria falls. Journal of Hospitality and tourism insights, 2(2), 145-165.
[32] Solakis, K., Katsoni, V., Mahmoud, A. B., & Grigoriou, N. (2022). Factors affecting value co-creation through artificial intelligence in tourism: a general literature review. Journal of Tourism Futures, (ahead-of-print).
[33] Tuo, Y., Ning, L., & Zhu, A. (2021). How artificial intelligence will change the future of tourism industry: The practice in China. Information and Communication Technologies in Tourism, 83-94.
[34] Baksham, M., Karimi, H., Hosseinpour, M., (2021). The effect of Technological applications of the internet of Things on the development of dynamic capabilityes Knowledge- based companies in the agricultural sector, Entrepreneurship strategies in agriculture, 15, 67-75.