بررسی تأثیر سازوکارهای نظارتی مدیریت شرکت¬های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر رابطه لحن گزارشگری مالی و رفتار احساسی سرمایه¬گذاران
الموضوعات :صدیقه کامران راد 1 , سید حسام وقفی 2 , زهرا حیدریان 3 , فاطمه غلامی خمیران 4
1 - استادیار گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - استادیار گروه حسابداری،دانشگاه پیام نور،تهران،ایران
3 - کارشناس ارشد گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - کارشناس ارشد گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: رفتار احساسی سرمایه¬گذاران, سازوکارهای نظارتی, لحن گزارشگری مالی,
ملخص المقالة :
هدف: در سال های اخیر، تجزیه و تحلیل ابعاد نظام راهبری شرکتی شاخصی مهم از اعتماد سرمایه گذاران به تصمیمات گرفته شده توسط مدیریت و هیأت مدیره شرکت ها تلقی می شود. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر سازوکارهای نظارتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر رابطه لحن گزارشگری مالی و رفتار احساسی سرمایه گذاران میپردازد. با توجه به اینکه سازوکار نظارتی مدیریت شرکت ها اگر به طور مطلوب باشد می تواند هم عملکرد مالی و هم غیرمالی را تحت تأثیر قرار دهد در نتیجه تأثیر سازوکار نظارتی مدیریت بر رفتار سرمایه گذاری قابل تأمل بوده و بنابراین نتایج این تحقیق ادبیات نظری این حوزه را افزایش داده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده که با استفاده از روش نمونه گیری حذف سیستماتیک، 150 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شده و در دوره زمانی 10 ساله بین سالهای 1390 تا 1399 مورد بررسی قرار گرفتند. برای آزمون فرضیههای پژوهش از نرم افزار استاتا استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که سازوکارهای نظارتی مدیریت بر رفتار احساسی سرمایهگذاران تأثیر مستقیم دارد. ولی، لحن گزارشگری مالی بر رفتار احساسی سرمایهگذاران تأثیر معکوس دارد. اما، سازوکار نظارتی مدیریت بر رابطه لحن گزارشگری و رفتار احساسی سرمایهگذاران تأثیر مستقیم دارد. همچنین، در شرکتهای بزرگ، سازوکار نظارتی مدیریت بر رابطه لحن گزارشگری و رفتار احساسی سرمایهگذاران تأثیر مستقیم دارد. در شرکت هایی که سازوکارهای نظارتی مدیریت بسیار بالایی دارند، با افزایش لحن خوشبینانه گزارشگری مالی، رفتار احساسی سرمایه-گذاران کاهش می یابد. بدین معنی که تعامل سازوکار نظارتی مدیریت و لحن خوشبینانه با افزایش آنها موجبات کاهش رفتار احساسی سرمایه گذاران را در پی دارد.
