پیشران ها و بازدارنده های انتشار فناوری” ارتباط میدان نزدیک” در سیستم پرداخت تلفن همراه در ایران
الموضوعات :مهران محمد مددی نیا 1 , محمدعلی کرامتی 2 , حسین معین زاد 3 , سیدعبدالله امین موسوی 4
1 - گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی،تهران، ایران
2 - عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
3 - عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
4 - عضو هیات علمی( استادیار) ،گروه مدیریت صنعتی ، دانشکده مدیریت ، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: انتشار فناوري , فناوري ارتباط میدان نزديک, سیستم پرداخت تلفن همراه , آمادگی الكترونیكی, مدل پذيرش فناوري,
ملخص المقالة :
هدف اصلي اين پژوهش که برگرفته از رساله دکتری می باشد ، اندازه گیری قصد استفاده از فناوری ارتباط میدان نزدیک "امن" در سیستم پرداخت تلفن همراه درايران بر اساس مدل آمادگی فناوری و همچنين شناسايي پیشران ها و بازدارنده های بكارگيري اين فناوري در سیستم بانکداری و اقتصاد كشور است. این پژوهش از دیدگاه هدف ، کاربردی بوده و روش تحقيق به كار رفته شامل مطالعه منابع موجود ، تشكيل گروه خبرگان ، انجام مصاحبه و جمع بندي دیدگاه ها و اعمال آن در اجرای روند پژوهش و همچنین پيمايش دیدگاه های کاربران از طريق پرسش نامه بوده و از روش کمترین مربعات جزیی برای تجزیه تحلیل معادلات ساختاری استفاده شده است. دراین پژوهش از شاخص های مدل آمادگی فناوری ( نوآوری، خوش بینی، ناراحتی و نا امنی)، ویژگی های مثبت (پاسخگویی، هوشمندی) و منفی( در دسترس نبودن) فناوری و همچنین مدل پذیرش فناوری ( آسانی استفاده درک شده و فایده درک شده) استفاده شده تا عوامل موثر بر قصد استفاده از فناوری ارتباط میدان نزدیک در سیستم پرداخت تلفن همراه مورد ارزیابی قرار گرفته و عوامل پیشران و بازدارنده انتشار آن استخراج گردند. نتايج حاصل از این پژوهش نشان ميدهد كه نوآوری، خوش بینی و پاسخگویی بر قصد استفاده از فناوری امن در سیستم پرداخت تلفن همراه، تاثیر مثبت داشته و از شاخص های پیشران به حساب می آیند ولی ناامنی و در دسترسی نبودن فناوری از عوامل بازدارنده برای به کارگیری و قصد استفاده از این فناوری می-باشند.
[1]حسینی نژاد، سید ابراهیم، عوامل عدم اقبال عموم از فناوری NFC حرکت به سمت تراکنش های آفلاین، مصاحبه باخبرگزاری ایبنا، مهر 1396
[2] توكل، محمدعلي، قاضي نوري نائيني، رضا، وضعيت انتشار و موانع بكارگيري فناوري اطلاعات و ارتباطات در صنعت ايران: مطالعه بخش هاي منتخب، فصلنامه علمي پژوهشي سياست علم و فناوري، سال سوم، شماره 2، زمستان 1389
[3] داوری، علی و رضازاده ، آرش.، مدلسازی معادالت ساختاری با نرم افزار PLS ،چاپ دوم، سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی,1393.
[4] طباطبائی، سیدسجاد و مطهرینژاد، حسین و تیرگر، هدایت ، اعتباریابی ابزار سنجش هویت معلمی پزشکان مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی. نشریه علمی پژوهشی گامهای توسعه در آموزش پزشکی، ۱۳ (۶)؛ 1395.
[5] Parasuraman, A. “Technology readiness index (TRI): a multiple-item scale to measure readiness to embrace new technologies”, Journal of Service Research, Vol.2, No. 4, pp. 307-،320 2000.
[6] Sharma, V Gusain,P., Kumar,P., “Near field Communication” in Conference on Advances inCommunication and Control Systems (CACS), pp. 345-342., 2013.
[7] Thangaraju, S “Near field communication in medical devices”, White Paper, April 2013.
[8] Jain, G. and Dahiya, S., , NFC: Advantages limits and future scope, International Journal on Cybernetics & Informatics (IJCI) Vol.4, No.4,2015 .
[9] Report OceanGlobal NFC Market Size – Industry Trends & Forecast Report 2026., 2021.
[10] Davis, F.D “Perceived usefulness, perceived ease of use and user acceptance of information technology,” MIS Quarterly, vol.13, pp.340-319, 1989.
[11] Parasuraman, A., and Colby, C.L., Techno-Ready marketing: How and why your customers adoption technology, The Free Press, New York, 2001.
[12] Humbani .M and Wiese .M, An integrated framework for the adoption and continuance intention to use mobile payment apps, Department of Marketing Management, University of Pretoria, Pretoria, South Africa , International Journal of Bank Marketing, 2018.
[13] Lin, CH., Shih, HY. , Sher, PJ. , Integrating technology readiness into technology acceptance: The TRAM model. Psychology & Marketing.; vol,24, Issue.7, pp, 641-657, Jul 2007.
[14] Venkatesh,V. and Davis, F.D., “A theoretical extension of the technology acceptance model:four longitudinal field studies,”Management Science, vol. 2, pp. 186-204, Feb. 2000.
[15] Ha, S. and Stoel, L, Consumer e-shopping acceptance: Antecedents in a technology acceptance model. Journal of Business Research, Vol. 62, Issue.5, 565-571, May 2009.
[16] Caldeira, T. A., Brantes, J, Freitas, A & Falcao, R.P.Q., Adoption of mobile payments in Brazil: Technology readiness, trust and perceived quality, BBR, Braz. Bus. Rev., Vol.18, Issue.4, 2021, pp. 415-432.
[17] Larasati, N., Widyawan, & Santosa, P. I. , Technology readiness and technology acceptance model in new technology implementation process in low technology SMEs. International Journal of Innovation, Management and Technology, Vol. 8, Issue.2, 2017, 113–117.
[18] Shin, S., Lee, W.J., The effects of technology readiness and technology acceptance on NFC mobile payment services in Korea, Journal of Applied Business Research (JABR), Vol 30 Issue .6, 2014, pp 1626-1615.
[19] Godoe, P., & Johansen, T.S., Understanding adoption of new technologies: Technology readiness and technology acceptance as an integrated concept.Journal of European Psychology Students, Vol. 3, Issue .1, 2012,38–52.
[20] Parasuraman, A., & Colby, C. L., An updated and streamlined Technology Readiness Index: TRI 2.0. Journal of Service Research, Vol.18, Issue. 1, pp. 59–74, 2015.
[21] Kim, C., Mirusmonov, M. and Lee, I. , “An empirical examination of factors influencing the intention to use mobile payment”, Computers in Human Behaviour, Vol. 26, Issue. 3, pp. 310-322.,2010.
[22] Lam, S. Y., J. Chiang, and A. Parasuraman, The effects of the dimensions of technology readiness on technology acceptance: An empirical analysis, Journal of Interactive Marketing, Vol.22, Issue. 4,pp 19-39., 2008.
[23] Walczuch, R., Lemmink, J. and Streukens, S. , “The effect of service employees’ technology readiness on technology acceptance”, Information & Management, Vol. 44, Issue.2, pp.206-215, 2007.
[24] Oblinger, D. and Oblinger, J., Educating the net generation, http://www.educause.edu/ir/library/pdf/pu b7101.pdf, 2005.
[25] Kim, D. and Ammeter, A. P., Examining shifts in online purchasing behavior: decoding the‘Net generation’, Academy of Information and Management Science,Vol.12, No. 1,7-12, 2008.
[26] Chang H. H., and Wang, I., TAM and flow theory for investigating on user communication. Behavior in Computer Mediated Environments, European Advances in Computer Research, 8, 158-159, 2008.
[27] Tsao, W.C. and Yang, F.J., Factors that influence the intention to use mobile shopping platforms which feature virtual shelves and QR codes based on TAM, IRMBR, Vol. 6 Issue.2, 758-776, june 2017.
[28] Rijsdijk, S. A., and Hultink, E. J. , How today’s consumers perceived tomorrow’s smart product,The Journal of Product innovation Management, 26, 24-42,2009.
[29] Warshaw, P. R., and Davis, F. D. , Disentangling behavioral intention and behavioral expectation,Journal of Experimental Social Psychology,Vol. 21, Issue.3, 213-228,1985.
[30] Hsu, C., Wang, C., and Lin, J. C., Investigating customer adoption behaviors in mobile financial services, International Journal of Communication, Vol. 9, Issue. 5, 477-494, 2011.
[31] Westland , JC., Lower bounds on sample size in structural equation modeling, Electronic commerce research and applications (6), 476-487,2010.
[32] Venkatesh, V., and Bala, H., Adoption and impacts of interorganizational business process standards: Role of partnering synergy. Information Systems Research, Vol. 23, Issue. 4, 1131–1157, 2012.
[33] Banwari, M., and Lassar, W. M., The role of personalization in service encounters, Journal of Retailing, Vol. 72, Issue. 1, 95-110, 1996.
[34] Pechman, C., and Ratneshwar, S. , The effects of antismoking and cigarette advertising on young adolescents' perceptions of peers who smoke, Journal of Consumer Research, Vol.21, Issue.2, 236-251, 1994.
[35] Moss, E., Rousseau, D., Parent, S., St‐Laurent, D., & Saintonge, J., Correlates of attachment at school age: Maternal reported stress, mother‐child interaction, and behavior problems. Child development, ۶۹(۵), ۱۳۹۰-۱۴۰۵, 1998.
[36] Werts, C. E., Linn, R. L., & Jöreskog, K. G., Intraclass reliability estimates: Testing structural assumptions. Educational and Psychological Measurement, ۳۴(۱), ۲۵-۳۳, 1974.
[37] Nunnally, J.C. and Bernstein, I.H, The assessment of reliability. Psychometric theory, 3, 248-292, 1994.
[38] Vinzi, V.E., Trinchera, L. and Amato, S., PLS Path Modeling: From Foundations to Recent Developments and Open Issues for Model Assessment and Improvement. In: Vinzi, E., Chin, W.W., Henseler, J. and Wang, H., Eds., Handbook of Partial Least Squares, Springer, Berlin Heidelberg, 47-82,2010.
[39] Fornell, C., & Larcker, D. F., Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, ۱۸(۱), ۳۹-۵۰,1987.
[40]Magner, N., Welker, R.B. and Campbell, T.L., Testing a model of cognitive budgetary participation processes in a latent variable structural equations framework. Accounting and Business Research, 27(1), pp.41-50, 1996.