خصوصیات روانسنجی و ساختارعاملی نسخه فارسی مقیاس راهبردهای مقابلهای پیشاقاعدگی
الموضوعات :مرضیه صادق زاده 1 , مرال جعفری 2 , نگار قوماتی پور 3
1 - گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران.
2 - گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران.
3 - گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران.
الکلمات المفتاحية: راهبردهای مقابلهای, قاعدگی, روایی, اعتبار. ,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف معرفی و بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس راهبردهای مقابلهای پیشاقاعدگی(PMCM) انجام گرفته است. این پژوهش به لحاظ روش در دسته پژوهشهای توصیفی-مقطعی-همبستگی قرار گرفته وجامعهآماری آن شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه سلمان فارسی کازرون در سالتحصیلی1401-1400 بوده است. گروه نمونه نیز شامل 303دانشجوی دختر بودهاند که با روشنمونهگیری دردسترس انتخاب و در واقع، از طریق پاسخگویی آنلاین به پرسشنامه پژوهش حاضر در آن شرکت نمودهاند. این پرسشنامه علاوه بر نسخه فارسی مقیاس PMCM، شامل پرسشنامه غربالگری علایم قبل از قاعدگی، فرمC مقیاس چندوجهی منبع کنترل سلامت و پرسشنامه نگرش به قاعدگی بوده است. دادههای پژوهش در سه نرمافزار SPSS-22، AMOS-22 و JASP-09 مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج مربوط به تحلیلعاملی اکتشافی و تاییدی وجود یک ساختار پنجعاملی را در نمرات حاصل از نسخه فارسی مقیاس راهبردهای مقابلهای پیشاقاعدگی مورد تایید قرار داده است. مقادیر مربوط به دو شاخص آلفایکرونباخ و امگایمکدونالد نیز همسانی درونی مطلوب در کل ابزار و پنج خردهمقیاس مربوط به آن را نشان میدهد. ضرایب همبستگی مقیاس PMCM با سه ابزار دیگر پژوهش نیز ضمن تایید روایی سازه، رابطه نزدیک بین این راهبردها با یک منبع کنترل درونی سلامت و نگرش توام با انتظار و پیشبینی قاعدگی را مطرح میسازد.
سیه بازی، شیوا؛ حریری، فاطمهزهرا؛ منتظری، علی؛ ومقدم بنائم، لیدا.(1390). استانداردسازی پرسشنامه غربالگری علایم قبل از قاعدگی PSST: ترجمه و روانسنجی گونه ایرانی. پایش،10(4)،427-421.
مانی، آرش؛ احسنت، نگار؛ نخلپرور، نیوشا؛ و اسدیپویا، علیاکبر.(1397). بررسی خصوصیات روانسنجی فرمC از مقیاس چندوجهی منبع کنترل سلامت بر روی بزرگسالان نرمال. مجله علوم پزشکی صدرا، 7(1)، 48-57.
محمدیریزی، سهیلا؛ کردی، معصومه؛ و شاکری، محمدتقی.(1391). ارتباط علائم پیرامون قاعدگی با نگرش نسبت به قاعدگی در دختران دانش آموز دبیرستانی شهرمشهد در سال تحصیلی91 -90. مجله زنان، مامایی و نازایی ایران، 15(8)، 25-31.
Abootalebi, M., Dehghani, M., & Akbarzadeh, M. (2020). Implementing of mental health training programs for promotion of health affected teenage girls to premenstrual syndrome: A community-based study. Journal of Education and Health Promotion, 9(155), 1-6.
Alimoradi, Z., Rajabalipour, S., Rahmani, K., & Pakpour, A. (2022). The effect of a social network-based cognitive behavioral therapy intervention on the severity of premenstrual syndrome symptoms: a protocol of a randomized clinical trial study. Trials, 23(1), 1-11.
Allihabi, A. (2019). Premenstrual Syndrome-Prevalence, Severity and Effect on Academic Performance: A Com-parative Study Between Students of Medicine and Literature. Journal of Women’s Health and Gynecology, 6, 1-18.
Bentler, P., & Chou, C. (1987). Practical issues in structural modeling. Sociological methods & research, 16(1), 78-117.
Brooks-Gunn, J., & Ruble, D. (1980). The menstrual attitude questionnaire. Psychosomatic Medicine, 42(5), 503-512.
Busse, J., Montori, V., Krasnik, C., Patelis-Siotis, I., & Guyatt, G. (2009). Psychological intervention for premenstrual syndrome: a meta-analysis of randomized controlled trials. Psychotherapy and psychosomatics, 78(1), 6-15.
Dennerstein, L., Lehert, P., & Heinemann, K. (2011). Global study of women's experiences of premenstrual symptoms and their effects on daily life. Menopause international, 17(3), 88-95.
Deshpande, S., Vaishampayan, N., Bevinamarad, S., & Patil, S. (2019). Assessment of prevalence and awareness regarding premenstrual syndrome and its coping techniques among the paramedical students–A research study. International Journal of Medical Science and Public Health, 8(11), 893-896.
Eissa, M. (2010). Personality and psychosocial factors affecting premenstrual syndrome. Current Psychiatry, 17(1), 55-62.
Ghiasi, A. (2019). The effect of gender-role orientation on attitudes towards menstruation in a sample of female university students. Journal of the Turkish German Gynecological Association, 20(3), 138.
Grandey, A., Gabriel, A. S., & King, E. B. (2020). Tackling taboo topics: A review of the three Ms in working women’s lives. Journal of Management, 46(1), 7-35.
Halbreich, U., Borenstein, J., Pearlstein, T., & Kahn, L. (2003). The prevalence, impairment, impact, and burden of premenstrual dysphoric disorder (PMS/PMDD). Psychoneuroendocrinology, 28, 1-23.
Han, J., Cha, Y., & Kim, S. (2019). Effect of psychosocial interventions on the severity of premenstrual syndrome: a meta-analysis. Journal of Psychosomatic Obstetrics & Gynecology, 40(3), 176-184.
Hardy, C., & Hunter, M. (2021). Premenstrual symptoms and work: Exploring female staff experiences and recommendations for workplaces. International journal of environmental research and public health, 18(7), 3647.
Hawkey, A., Ussher, J., & Perz, J. (2020). I Treat My Daughters Not Like My Mother Treated Me: Migrant and Refugee Women’s Constructions and Experiences of Menarche and Menstruation. The Palgrave Handbook of Critical Menstruation Studies, 99-113.
Kancheva Landolt, N., & Ivanov, K. (2021). Cognitive behavioral therapy-a primary mode for premenstrual syndrome management: systematic literature review. Psychology, Health & Medicine, 26(10), 1282-1293.
Kleinstäuber, M., Schmelzer, K., Ditzen, B., Andersson, G., Hiller, W., & Weise, C. (2016). Psychosocial profile of women with premenstrual syndrome and healthy controls: a comparative study. International journal of behavioral medicine, 23(6), 752-763.
Kline, R. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.
Kuczmierczyk, A., Johnson, C., & Labrum, A. (1994). Coping styles in women with premenstrual syndrome. Acta Psychiatrica Scandinavica, 89(5), 301-305.
Lazarus, R., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer publishing company.
Lee, S. (2002). Health and sickness: The meaning of menstruation and premenstrual syndrome in women's lives. Sex roles, 46(1), 25-35.
Miota, P., Yahle, M., & Bartz, C. (2019). Premenstrual syndrome: A bio-psycho-social approach to treatment. In Menstruation, Health, and Illness (pp. 143-152). Taylor & Francis.
Modena, R., Bisagno, E., Schena, F., Carazzato, S., & Vitali, F. (2022). How Do Elite Female Athletes Cope with Symptoms of Their Premenstrual Period? A Study on Rugby Union and Football Players’ Perceived Physical Ability and Well-Being. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(18), 11168.
Mokhtari, N., Salavati, A., & Azmoude, E. (2020). The relationship between gender role and attitude toward menstruation with female sexual function: A cross-sectional study. International Journal of Reproductive BioMedicine, 18(10), 847.
Read, J., Perz, J., & Ussher, J. (2014). Ways of coping with premenstrual change: development and validation of a premenstrual coping measure. BMC women's health, 14(1), 1-15.
Rittenhouse, C. (1991). The emergence of premenstrual syndrome as a social problem. Social Problems, 38(3), 412-425.
Shamnani, G., Gupta, V., Jiwane, R., Singh, S., Tiwari, S., & Bhartiy, S. (2018). Prevalence of premenstrual syndrome and premenstrual dysphoric disorder among medical students and its impact on their academic and social performance. National Journal of Physiology, Pharmacy and Pharmacology, 8(8), 1205-1205.
Shehadeh, J., & Hamdan-Mansour, A. (2018). Prevalence and association of premenstrual syndrome and premenstrual dysphoric disorder with academic performance among female university students. Perspective in Psychiatric Care, 54(2), 176-184.
Steiner, M., Macdougall, M., & Brown, E. (2003). The premenstrual symptoms screening tool (PSST) for clinicians. Archives of Women’s Mental Health, 6(3), 203-209.
Sultana, A., Rahman, K., Heyat, M., Alexiou, A., & Akhtar, F. (2022). An Integrative and Holistic Approach in Premenstrual Syndrome and Premenstrual Dysphoric Disorder Management. In The Psychology of Anger (pp. 145-173). Springer, Cham.
Ussher, J. (2004). Premenstrual syndrome and self-policing: Ruptures in self-silencing leading to increased self-surveillance and blaming of the body. Social Theory and Health, 2(3), 254-272.
Ussher, J., & Perz, J. (2006). Evaluating the relative efficacy of a self‐help and minimal psycho‐educational intervention for moderate premenstrual distress conducted from a critical realist standpoint. Journal of reproductive and infant psychology, 24(4), 347-362.
Ussher, J., & Perz, J. (2013). PMS as a process of negotiation: Women’s experience and management of premenstrual distress. Psychology and Health, 28(8), 909-927.
Ussher, J., & Perz, J. (2017). Evaluation of the relative efficacy of a couple cognitive-behaviour therapy (CBT) for Premenstrual Disorders (PMDs), in comparison to one-to-one CBT and a wait list control: A randomized controlled trial. PloS one, 12(4), e0175068.
Ussher, J. & Perz, J. (2020a). I feel fat and ugly and hate myself: Self-objectification through negative constructions of premenstrual embodiment. Feminism & Psychology, 30(2), 185-205.
Ussher, J., & Perz, J. (2020b). Resisting the mantle of the monstrous feminine: Women’s construction and experience of premenstrual embodiment. The Palgrave handbook of critical menstruation studies, 215-231.
Verma, P., Ahmad, S., & Srivastava, R. (2013). Knowledge and practices about menstrual hygiene among higher secondary school girls. Indian journal of community health, 25(3), 265-271.
Wallston, K., Stein, M., & Smith, C. (1994). Form C of the MHLC scales: a condition-specific measure of locus of control. Journal of personality assessment, 63(3), 534-553.
Warren, C., & Baker, S. (1992). Coping resources of women with premenstrual syndrome. Archives of Psychiatric Nursing, 6(1), 48-53.
Winkler, I. (2020). Introduction: menstruation as fundamental. The Palgrave handbook of critical menstruation studies, 9-13.
Wu-Holt, P., & Boutte, J. (1994). The relationship between daily hassles, ways of coping, and menstrual cycle symptomatology. International Journal of Stress Management, 1(2), 173-183.