آسیبشناسی خدمات عمومی نوین در کنار خطمشیهای رفاه با روش فراترکیب (مورد مطالعه حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)
الموضوعات :محمدرضا ربیعی مندجین 1 , علیرضا امیرکبیری 2 , سید مرتضی زرگر 3
1 - گروه مدیریت دولتی،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
3 - دانشجوی دکتری، دانشکدة مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: آسیبشناسی خدمات عمومی نوین , خطمشیهای رفاه , روش فراترکیب,
ملخص المقالة :
همانطور که اکثر محققان و پژوهشگران رشته مدیریت دولتی اذعان نظر دارند، در حال گذر از اداره امور عمومی نوین به خدمات عمومی نوین و تکامل این فرایند در کشورمان هستیم. اما برخی از نقطه نظرات و دیدگاهها، هنوز در مرحله سنتی قرار گرفتهاند و به اکمال مطلوب نرسیدهاند. به نحوی که برای مخاطبان و دریافتکنندگان خدمات، نوع و سطح ارائه خدمات مبهم و بینتیجه هستند. پژوهش حاضر در تلاش است با رویکرد آسیبشناسانه عدم انطباق خدمات عمومی در کنار خطمشیهای رفاه را با وضعیت و شرایط مطلوب ارائه و بیان دارد. بدین منظور روش این پژوهش تحلیلی و کیفی انتخاب شد و با استفاده از روش فراترکیب مفاهیم و کدهای مدنظر از بین 32 مقاله استخراج گردید. منابع جمعآوری اطلاعات و دادهها، تحقیقات صورت گرفته و تئوریمحور میباشند. بعد از استخراج کدها، کنکاش و مشورت با گروه کانونی 15 نفره صورت پذیرفته و در ادامه بعد از تائید روایی محتوا، این نشانگرها بین 31 نفر از خبرگان حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توزیع گردید تا حد مطلوبشان تائید گردند. در نهایت برای تعیین وضعیت موجود، از جامعه آماری مراجعهکننده به حوزه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تعداد 350 نفر پرسشنامه توزیع گردید، تا وضعیت دریافت خدمات و آنچه که موجود است مورد سنجش قرار گیرد. یافتهها حاکی از اختلاف نظر بین خبرگان و مدیران حوزه وزارت تعاون، کار و رفاهاجتماعی با دریافتکنندگان خدمات و مردم میباشد. بنابراین همچنان با جامعه و حاکمیت آرمانی در ارائه خدمات عمومی نوین بسیار فاصله داریم.
1- احمدی، فرید، و احمدی، سهیلا (1389). ارتقای بهره وری و دموکراسی در پارادایم خدمات دولتی نوین. خط مشی گذاری عمومی در مدیریت، 1(2)، 123-99
2- اشتریان، کیومرث (1396). سیاست گذاری عمومی در ایران، میزان، شابک 9789645111043.
3- الوانی، مهدی، و شریف زاده، فتاح (1386). فرآیند خط مشی گذاری عمومی. دانشگاه علامه طباطبایی.
4- الوانی، مهدی، و شریف زاده، فتاح (1391). فرآیند خط مشی گذاری عمومی. دانشگاه علامه طباطبایی، شابک 9789648415759.
5- امیرزاده، ملیکا سادات، و برک پور، ناصر (1397). توسعه چارچوب تاب آوری اجتماعات محلی شهر اصفهان در برابر خشکسالی با بهره گیری از روش کیفی و نرم افزار ATLAS-ti. محیط شناسی، 44(4)، 781-763.
6- بزرگی نژاد، م.، و معمارزاده طهران، غ.، و فقیهی، ا. (1398). تحلیل خدمات عمومی نوین در چرخه خط مشی گذاری (مطالعه موردی). فرآیند مدیریت توسعه, 32(4 (پیاپی 110) ), 3-58.
7- پورعزت، علی اصغر (1399). مبانی دانش اداره دولت و حکومت (مبانی مدیریت دولتی)، سمت، شابک 9789645302953.
8- دانایی فرد، حسن؛ شکری، زینب؛ خیرگو، منصور؛ فانی، علی اصغر (1397) چگونگی ارزشیابی کیفیت خطمشیهای عمومی در ایران: پژوهشی اکتشافی مبتنی بر روش شناسی ترکیبی، مدیریت سازمانهای دولتی سال ششم بهار 1397 شماره 2 (پیاپی 22).
9- رستمی، ولی؛ رشیدی، رضا. (1396). نقد و تحلیل نظریه خدمات عمومی و اصول حاکم بر آن، مبتنی بر آموزههای اسلامی. فصلنامه علمی - پژوهشی حکومت اسلامی، 22(4)، 157-186.
10- رضایی زاده، محمد؛ کاضمی، داود (1391) بازشناسي نظرية» خدمات عمومي « اصول حاکم بر آن در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، نشريه علمي- پژوهشي فقه و حقوق اسلامي، سال سوم، شماره پنجم، پاييز- زمستان91، صفحات 23- 46.
11- رعنایی، حبیب و دانشــور، وحید (1390). طراحی مدل جامع انسانی با استفاده از روش فرا ترکیب کیفی. فصلنامة علمی ترویجی مطالعات منابع انسانی،1(1) 1-20.
12- زیویار، فرزاد؛ ضیائی، محمدصادق؛ نرگسیان، جواد(1391) بررسی عوامل موثر بر رضایت مشتریان با استفاده از مدل سروکوال، تحقیقات نوین بازاریابی، دوره 2، شماره 3، پاییز 1391، صفحه 186-173 .
13- سردارنیا، خلیل الله، و شاکری، حمید (1394). حکمرانی شهری در ایران، آسیب شناسی و پیشنهادات راهبردی. نشریه راهبرد توسعه، 1(42)، 189-165.
14- سرلک، محمدعلی؛ قربانی، علی (1391). دولت الکترونیک: مفاهیم، نظریه ها و کاربردها، مرجع دانش، شابک 9786009263240.
15- صانعی، مهدی (1390) حکمرانی خوب مفهومی نو در مدیریت دولتی، ماهنامه تدبیر، سال 17 ، شماره 178.
16- صیاد، سعید (1398). مطالعه خط مشی عمومی، مفاهیم، رویکردها، مدل ها و فرایندها. شابک 9789647513968.
17- قنبری، حبیب (1391). مدیریت رفتار سازمانی. دوره عالی مرکز آموزش امام مهدی (عج) ساحفاناجا.
18- گرجی ازندرياني، علی اکبر (1387) ، قانون اساسی شایسته، نشریه حقوق اساسی، ش 10.
19- گلدار، زهرا؛ امیری، مجتبی؛ قلیپور سوته، رحمتاله؛ معظمی، منصور (1396) طراحی چارچوب مفهومی درگیرسازی ذینفعان در خطمشی گذاری عمومی، دانش حسابرسی، سال هفدهم، شماره 66.
20- معمارزاده، غلامرضا؛ مبینی، محمد؛ فقیهی، مهدی (1400). دولت الکترونیک، اندیشه های گوهربار، شابک 9789648250374.
21- نجارزاده هنجنی، مجید (1398) تحوّلات الگوهای مدیریتی خدمات عمومی؛ از خدمات عمومی کلاسیک تا خدمات عمومی نوین، حقوق اداری، دوره6 ، شماره 19- صفحات 265-288
22- محمدی، مهدی.، صابری، مریم.، سلیمی، قاسم و نوری، نوشین (1397). راهنمای عملی روش فراترکیب در شناسایی شایستگیهای حرفه ای معلمان در تدریس ماهیت علم. مطالعات برنامة درسی، 13(50 ،)75-108.
23- مکوندی، فواد، و رضایی، اسماعیل (1397). بررسی و تحلیل شکاف نقشه راه اصلاح نظام اداری با چهرچوب های الگوی خدمات عمومی نوین. هفتمین کنفرانس ملی کاربردهای حسابی و مدیریت.
24- واعظی، سیدمجتبی؛ البرزی، زهرا (1396) ، جایگاه مفهوم خدمات عمومی در حقوق اداری ایران، حقوق اداری مرکز آموزش مدیریت دولتی، ۴ (۱۲) :۹-۳۲.
25- Alamsyah, K. (2017). Community Satisfaction to Regional Public Hospital Banjar City, Indonesia. International knowledge sharing platform. 7(5).
26- Beise-Zee, R. (2011). Corporate Social Responsibility or Cause-Related Marketing? The Rule of Cause Specificity of CSR. Journal of Consumer Marketing, 28(1), 27-39.
27- Bell, D. E., & Shelman, M. L. (2011). KFC’s Radical Approach to China. Harvard Business Review, 89(11), 137-142.
28- Brown, T. L., & Potoski, M. (2003). Contract-Management Capacity in Municipal and County Governments. Public Administration Review, 63(2), 153-164.
29- Bryson, J. M., Crosby, B. C., & Bloomberg, L. (2014). Public Value Governance: Moving Beyond Traditional Public Administration and the New Public Management. Public Administration Review, 74(4), 445-456.
30- Callahan, K. (2010). Next Wave of Performance Measurement: Citizen Engagement. Connected/ Communities, ed. James Svara and Janet V. Denhardt, 95-101.
31- Colgan, A., Rochford, S., & Burke, K. (2016). Implementing Public Service Reform: Messages from the Literature (0992626919). Retrieved from Centre for Effective Services.
32- Denhardt, J. V., & Denhardt, R. B. (2000). The New Public Service: Serving Rather Than Steering. Public Administration Review, 60(6), 549-559. DOI:10.1111/0033-3352.00117
33- Denhardt, J. V., & Denhardt, R. B. (2007). The New Public Service: Serving, Not Steering. Expanded ed. Page 53. ISBN:978-0-7656-1998-3
34- Denhardt, J. V., & Denhardt, D. B. (2015). The New Public Service Revisited. Public Administration Review, 75(5), 664-672.
35- Erwin,E. Summers. & J. M, Brotherson. J (2010) Understanding Qualitative Metasynthesis: Issues and opportunities inearly childhood intervention research. Journal of Early Intervention. 33(3),186-200 DOI:10.1177/1053815111425493
36- Farnham, David and Sylvia. Horton (1996) Managing People in the Public Services, Macmillan Education UK, ISBN 978-0-333-63045-7.
37- Giddens, A. (2003). Where now for New Labour? Fabian Society; Policy Network: Cambridge, ISBN 9780745629919.
38- Hill, M., & Hupe, P. (2014). Implementing Public Policy: An Introduction to the Study of Operational Governance: Sage.
39- Muliawati, D. A. L., SI, M., & Muliawati, AL. (2019). The Role of new Public Service Model in Developing Tourist Destination in Bandung City: A New Paradigm for Domestic Tourism Industry. International Journal of Scientific & Technology Research, 8(6), 322-326.
40- Parasuraman, A., Zeithaml, V.A. and Berry, L.L. (1985). "A conceptual model of service quality and its implications for future research". Journal of Marketing, 40. pp .41-50.
41- Raadschelders, J. C., & Lee, K., H. (2011). Trends in the Study of Public Administration: Empirical and Qualitative Observations from Public Administration Review, 2000-2009. Public Administration Review, 71(1), 19-33.
42- Reed, C. M., & Meyer, K. P. (2004). Medicaid Managed Care for Children with Special Health Care Needs: Examining Legislative and Judicial Constraints on Privatization. Public Administration Review, 64(2), 234-242.
43- Riccucci, N. M., & Thompson, F. J. (2008). The New Public Management, Homeland Security, and the Politics of Civil Service Reform. Public Administration Review, 68(5), 877-890.
44- Rho, E. (2013). Contracting Revisited: Determinants and Consequences of Contracting out for Public Education Services. Public Administration Review, 73(2), 327-337.
45- Roblek, V., Bach, M. P., Mesko, M., & Bertoncel, T. (2020). Best Practices of the Social Innovations in the Framework of the E-Government Evolution. Amfiteatru Economic, 22(53), 275-302.
46- Romzek, B. S., & Johnston, J. M. (2005). State Social Services Contracting: Exploring the Determinants of Effective Contract Accountability. Public Administration Review, 65(4), 436-449.
47- Sandelowski M & Barroso, j (2007) Handbook for synthesizing for qualitative research Springer publishing Company. eBook ISBN: 978-0-8261-5695-2.
48- Strokosch, K., & Osborne, S. P. (2020). Debate: If Citizen Participation Is So Important, Why Has It Not Been Achieved? Public Money & Management, 40(1), 8-10. DOI: 10.1080/09540962.2019.1654322
49- Taylor, J. (2006). Performance Measurement in Australian and Hong Kong Government Departments. Public Performance & Measurement Review, 29(3), 334-357.
50- Terry, L.D. (2005). The Thinning of Administrative Institutions in the Hollow State. Administration & Society, 37(4), 426-444.
51- Übius, Ü., & Alas, R. (2009). Organizational Culture Types as Predictors of Corporate Social Responsibility. Engineering Economics, 61(1), 90-99.