تبیین مدل تجاریسازی ایدههای دانشبنیان در راستای ارتقای توانمندیهای فناورانه در شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری
الموضوعات :نوراله اسدی 1 , مجید فتاحی 2 , مریم تقوایی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
3 - دانشکده علوم انسانی-گروه کارآفرینی
الکلمات المفتاحية: تجاریسازی دانش, ایدههای کارآفرینانه, توانمندی نوآوری فناورانه, شرکتهای دانشبنیان, پارکهای علم و فناوری.,
ملخص المقالة :
امروزه خلق ثروت از طریق تجاریسازی ایدههای و کسبوکارها نو به یک مقوله جدی و ضروری کشورها تبدیلشده است. کشوری که بهخوبی بتواند چرخه ایده تا محصول را پیادهسازی کند بیشک رشد اقتصادی خوبی خواهد داشت. پژوهش باهدف تبیین مدل تجاریسازی ایدههای دانشبنیان در راستای ارتقای توانمندیهای فناورانه در شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری صورتگرفته است. برایناساس، پژوهش حاضر بر مبنای هدف، کاربردی بوده و بر مبنای طرح تحقیق توصیفی - پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران عامل شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری مازندران به تعداد 220 نفر بود که با استناد به فرمول کوکران، از بین آنها 140 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای با تخصیص متناسب انتخاب شدند. پس از توزیع و جمعآوریها پرسشنامه محقق ساخته، برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS3 استفاده شد. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که عوامل علی 8/23 درصد، عوامل زمینهای 3/32 درصد و عوامل مداخلهگر 8/88 درصد از تغییرات تجاریسازی ایدههای دانشبنیان را تبیین میکند. همچنین عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر و تجاریسازی ایدههای دانشبنیان، تأثیر مثبت و معنیداری بر راهبردهای تجاریسازی و راهبردها نیز بر پیامدهای تجاریسازی تأثیر مثبت و معنیداری داشته و باتوجهبه مقدار R2 برای متغیرهای تجاریسازی ایدههای دانشبنیان، راهبردهای تجاریسازی و پیامدها پیشبینی قوی برآورد شده است. نتایج بهدستآمده حاکی از تأثیر هر یک از متغیرهای مختلف بر تجاریسازی ایدههای دانشبنیان است، ازاینرو برای موفقیت در تجاریسازی، باید به آنها توجه ویژهای شود.
اسدی، نوراله، فتاحی، مجید و تقوایی، مریم. ارائه مدل تجاریسازی ایدههای دانشبنیان کشاورزی در راستای ارتقای توانمندیهای فناورانه شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری. فصلنامه راهبردهای کارآفرینی در کشاورزی، 8 (16): 113-124، 1400.
ثمری، عیسی و آریانی قیزقاپان، ابراهیم. شناسایی و اولویتبندی موانع تجاریسازی تحقیقات دانشگاهی با رویکرد آمیخته. مجله آموزش عالی ایران، 9(1): 1-25، 1396.
طیبی ابوالحسنی، سید امیرحسین. نگرش راهبردی بر عوامل مؤثر بر تجاریسازی و ورود به بازار در ایران، مبتنی بر رویکرد فراترکیب. فصلنامه رهیافت، 26(63): 19-37، 1395.
عربی، افسانه، چراغعلی، محمود رضا، شریفزاده، محمد شریف و گرجی، محمدباقر. شناسایی و ارزیابی شاخصهای تجاریسازی دانش با رویکرد بینالملل در شرکتهای دانشبنیان شهر تهران. مجله مدیریت کسبوکار، 13(49): 432-448، 1400.
فخاری، حسین، سلیمانی، داوود و دارایی، محمدرضا. بررسی اثرات تحریمهای اقتصادی بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان کشور. مجله سیاست علم و فناوری، 5(3): 1-17، 1392.
متین، آیدا و محمدی زاده، شادی. مروری بر مدلهای خطی تجاریسازی. مجله رشد فناوري، 9(36): 52-61، 1392.
یحیایی، مهری و حسنزاده، علی. ارائه مدل تجاریسازی فناوری در شرکتهای دانشبنیان حوزه ICT. مجله دانش سرمایهگذاری، 7(26): 63-82، 1397.
Adler, Paul S and Shenhar, Aaron. Adapting your technological base: The organizational challenge. MIT Sloan Management Review, 32(1), 25. 1990.
Arpentieva, M, Gorelova, I, Kassymova, G, Garbuzova, G, Kosov, A, Lavrinenko, S, Malinichev, D, Shumova, K, Simonov, V and Stepanova, O. Human resource management and dynamic capabilities of educational enterprises: psychological, social and economical aspects. Scientific journal Vestnik NAN RK (1), 242-254. 2020.
Baldini, Nicola, Grimaldi, Rosa and Sobrero, Maurizio. Institutional changes and the commercialization of academic knowledge: A study of Italian universities’ patenting activities between 1965 and 2002. Research Policy, 35(4), 518-532. 2006.
Bandarian, Reza. Enablers of commercialization in research organizations. In Proceeding of International Management Conference, Sharif university of Technology, 118-129. 2005.
Blomkvist, Katarina, Kappen, Philip and Zander, Ivo. Gone are the creatures of yesteryear? On the diffusion of technological capabilities in the ‘modern’MNC. Journal of World Business, 52(1), 1-16. 2017.
Burgelman Robert A, Maidique Modesto A and Wheelwright Steven C. Strategic management of technology and innovation (Vol. 2). Irwin Chicago. 1996.
Cahill, Catríona, Palcic, Dónal and Reeves, Eoin. Commercialisation and airport performance: The case of Ireland's DAA. Journal of Air Transport Management, 59, 155-163. 2017.
Cheah, Sarah Lai-Yin and Yuen-Ping, HO. Commercialization performance of outbound open innovation projects in public research organizations: The roles of innovation potential and organizational capabilities. Industrial Marketing Management, 94, 229-241. 2021.
Chen, Mao, Shelton, Anthony and Ye, Gong-yin. Insect-resistant genetically modified rice in China: from research to commercialization. Annual review of entomology, 56, 81-101. 2011.
Cubero, Javier Nieto, Gbadegeshin, Saheed Adebayo and Consolación, Carolina. Commercialization of disruptive innovations: Literature review and proposal for a process framework. International Journal of Innovation Studies, 5(3), 127-144. 2021.
Davis, Scott M and Moe, Kristin. Bringing innovation to life. Journal of Consumer Marketing, 14(4-5), 338-362. 1997.
Drög, Cornelia, Jayaram, Jayanth and Vickery, Shawnee K. The ability to minimize the timing of new product development and introduction: an examination of antecedent factors in the North American automobile supplier industry. Journal of Product Innovation Management: An International Publication of the Product Development & Management Association, 17(1), 24-40. 2000.
Ellwood, Paul, Williams, Ceri and Egan, John. Crossing the valley of death: Five underlying innovation processes. Technovation, 109, 102162. 2022.
Eppinger, Steven and Ulrich, Karl. Product design and development. McGraw-Hill Higher Education. 2015.
Feldman, Maryann P. The geography of innovation (Vol. 2). Springer Science & Business Media. 1994.
Frank, Clyde, Sink, Claire, Mynatt, LeAnn, Rogers, Richard and Rappazzo Andee. Surviving the “valley of death”: A comparative analysis. The Journal of Technology Transfer, 21(1), 61-69. 1996.
Goldsmith, HR. Model of Commercialization, Arkansas Small Business and Technology Development Center. In: available from: http:/asbdc. ualr. edu/technology/Comm ercialization. 2003.
Hutajulu, Sahat, Dhewanto, Wawan, Prasetio, Eko Agus and Rudito, Priyantono. Key success factors for 5G technology commercialization in telecommunication company case study of an established XYZ company in Indonesia. The Asian Journal of Technology Management (AJTM). 2020.
Huyen Tran. A Study of the Key Success Factors for New Technology Commercialization: An Indepth Study of High Tech Industry between Taiwan and Vietnam. 2009.
International Association of Science Parks and Areas of Innovation (IASP). the global network for science parks and areas of innovation. Available from: https://www.iasp.ws/ [Accessed 27 February 2021]. 2021.
Jolly, Vijay K. Commercializing new technologies: getting from mind to market. Harvard Business Press, 1997.
Kenzhaliyev, O. B., Zh B. Ilmaliyev, A. F. Tsekhovoy, Moch B. Triyono, G. K. Kassymova, G. Zh Alibekova, and G. Zh Tayauova. "Conditions to facilitate commercialization of R & D in case of Kazakhstan." Technology in Society 67: 101792, 2021.
Kim, Joon-ho, Bong-ihn Seok, Hyun-ju Choi, Seung-hye Jung, and Jong-pil Yu. "Sustainable management activities: a study on the relations between technology commercialization capabilities, sustainable competitive advantage, and business performance." Sustainability 12, no. 19: 7913, 2020.
Kim, Minseo, Hyesu Park, Yeong-wha Sawng, and Sun-young Park. "Bridging the gap in the technology commercialization process: Using a three-stage technology–product–market model." Sustainability 11, no. 22: 6267, 2019.
Kirchberger, Markus A., and Larissa Pohl. "Technology commercialization: a literature review of success factors and antecedents across different contexts." The Journal of Technology Transfer 41, no. 5: 1077-1112, 2016.
Kozmetsky, George, Frederick Williams, and Victoria Williams. New wealth: commercialization of science and technology for business and economic development. Greenwood Publishing Group, 2004.
Lefebvre, Vincent, Gilles Certhoux, and Miruna Radu-Lefebvre. "Sustaining trust to cross the Valley of Death: A retrospective study of business angels’ investment and reinvestment decisions." Technovation 109: 102159, 2022.
Liao, Suqin, Lihua Fu, and Zhiying Liu. "Investigating open innovation strategies and firm performance: the moderating role of technological capability and market information management capability." Journal of Business & Industrial Marketing, 2019.
Malec, Małgorzata, Lilianna Stańczak, and Brian Ricketts. "Integrated commercialization model of research and development project results." Management Systems in Production Engineering, 2020.
McGrath, Rita Gunther. The end of competitive advantage: How to keep your strategy moving as fast as your business. Harvard Business Review Press, 2013.
Mcintyre, Robin A. "Overcoming “the valley of death”." Science progress 97, no. 3: 234-248, 2014.
Meseguer-Martinez, Angel, Simona Popa, and Pedro Soto-Acosta. "The instrumentation of science parks: an integrative framework of enabling factors." Journal of Intellectual Capital, 2020.
Mitchell, Will, and Kulwant Singh. "Survival of businesses using collaborative relationships to commercialize complex goods." Strategic management journal 17, no. 3: 169-195, 1996.
Nevens, T. Michael. "Commercializing technology: what the best companies do." Planning review, 1996.
Ng, Wei Keat Benny, Rianne Appel-Meulenbroek, Myriam Cloodt, and Theo Arentze. "Perceptual measures of science parks: Tenant firms’ associations between science park attributes and benefits." Technological Forecasting and Social Change 163: 120408, 2021.
Ozer, Muammer. "Process implications of the use of the Internet in new product development: a conceptual analysis." Industrial Marketing Management 32, no. 6: 517-530, 2003.
Pellikka, Jarkko, and Jari Lauronen. "Fostering commercialisation of innovation in small high technology firms." International Journal of Technoentrepreneurship 1, no. 1: 92-108, 2007.
Plagnol, Anke C., Emma Rowley, Paul Martin, and Finbarr Livesey. "Industry perceptions of barriers to commercialization of regenerative medicine products in the UK." Regenerative Medicine 4, no. 4: 549-559, 2009.
Rosa, Julio, and Antoine Rose. Report on Interviews on the Commercialization of Innovation. Science, Innovation and Electronic Information Division, Statistics Canada, 2007.
Rutley, Nick. "Commercialization: Understanding Business Ecosystem Members: Observations from a biotech startup", 2021.
Smulders, Sjak, and L. Bretschger. "Sustainable use of resources and economic dynamics." Environmental and Resource Economics, 2007.
Sohn, So Young, and Tae Hee Moon. "Structural equation model for predicting technology commercialization success index (TCSI)." Technological Forecasting and Social Change 70, no. 9: 885-899, 2003.
Srivastava, Manish K., Devi R. Gnyawali, and Donald E. Hatfield. "Behavioral implications of absorptive capacity: The role of technological effort and technological capability in leveraging alliance network technological resources." Technological Forecasting and Social Change 92: 346-358, 2015.
Tawate, Snehal, Ruchita Gupta, and Karuna Jain. "Development of a Technology Commercialization Model for Indian Biotechnology Firms." IEEE Transactions on Engineering Management, 2019.
Tidd, Joe, and John R. Bessant. Managing innovation: integrating technological, market and organizational change. John Wiley & Sons, 2020.
Torkiantabar, Mansour, Sedigheh Mohammad Ismaeil, and Fatemeh Nooshinfard. "Commercialization of the Scientific Research Results in Iran Knowledge-Based Companies." Mediterranean Journal of Social Sciences 7, no. 3 S3: 11-11, 2016.
Triyono, Bruri, Mohib, Najoua, Kassymova, Gulzhaina, Galeh, Pratama, Adinda, Dina and Arpentieva, Mariyam. The profile improvement of vocational school teachers’ competencies. Higher education in Russia, 29(2), 151-158, 2020.
Tsuzuki, Takuya. Nanotechnology commercialization. CRC Press, 2013.
Wilden, Ralf, Siegfried P. Gudergan, Bo Bernhard Nielsen, and Ian Lings. "Dynamic capabilities and performance: strategy, structure and environment." Long range planning 46, no. 1-2: 72-96, 2013.
Wong, Veronica. "Antecedents of international new product rollout timeliness." International Marketing Review, 2002.
Wu, Jie. "Cooperation with competitors and product innovation: Moderating effects of technological capability and alliances with universities." Industrial Marketing Management 43, no. 2: 199-209, 2014.
Zahedi, Amir Ehsan, Seyyed Habibollah Mirghfoori, and Ali Morovati Sharif Abadi. "An integrated map to developing the innovation and commercialization potential of Iranian knowledge-based companies." Cogent Business & Management 5, no. 1: 1523345, 2018.
Zahra, Shaker A., and Anders P. Nielsen. "Sources of capabilities, integration and technology commercialization." Strategic management journal 23, no. 5: 377-398, 2002.
Zhou, Kevin Zheng, and Fang Wu. "Technological capability, strategic flexibility, and product innovation." Strategic management journal 31, no. 5: 547-561, 2010.