ارزیابی عوامل موثر بر پذیرش همراه بانک سپه با مدل پذیرش فناوری3 و رویکرد معادلات ساختاری
الموضوعات :علی حقی نوجه ده 1 , حسین تیمورزاده 2 , منصور اسماعیل پور 3
1 - راهبر اموربانکی بانک سپه
2 - راهبر اموربانکی بانک سپه
3 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
الکلمات المفتاحية: قصد رفتار, رفتار استفاده, همراه بانک, صنعت بانکداری, فناوری اطلاعات,
ملخص المقالة :
رشد فراگیر فناوری اطلاعات و ارتباطات، تأثیر بسیار زیادی بر صنعت بانکداری داشته است. ارائه خدمات بانکی به مشتریان از طریق تلفن همراه یکی از جدیدترین این فناوری هاست. شواهد نشان می دهد میزان استفاده از همراه بانک میان مشتریان بانک ها در حال گسترش است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارزیابی عوامل موثر بر پذیرش همراه بانک سپه با مدل پذیرش فناوری3 و رویکرد معادلات ساختاری انجام شد. مبناي روش تحقيق توصيفي از نوع آزمون همبستگی، که جامعه آماری مشتریان بانک سپه تعیین شدند. همچنين براي جمع آوري داده ها از پرسش نامه ساخته محقق که پایایی آن 89/0 حسب آلفاي كرونباخ استفاده شده است. بر اساس يافته هاي پژوهش مشاهده شد که هنجاری ذهنی بر سودمندی درک شده تأثیر دارد اثر بخشی بر سودمندی درک شده تأثیر دارد. لذت درک شده بر سهولت استفاده درک شده تأثیر دارد هنجاری ذهنی با نقش میانجی داوطلبانه بر قصد رفتار تأثیر دارد لذت درک شده با نقش میانجی سهولت استفاده درک شده بر سودمندی درک شده تأثیر دارد. سهولت درک شده و سودمندی درک شده بر قصد رفتار تأثیر دارد در نهایت قصد رفتار بر رفتار استفاده تأثیر دارد.
1- بخشی، مریم، سمیع زاده، رضا. «مدلی برای پذیرش بانکداری الکترونیکی با در نظر گرفتن عامل اعتماد مشتریان». فصلنامه مطالعات مدیریت فناوری اطلاعات. سال5. شماره19، صص53-74، 1396.
2- یعقوبی، نورمحمد، شاکری، رویا. «مقایسه تحليلی مدلهای پذیرش فناوری با تأکيد بر پذیرش بانکداری اینترنتی». فصلنامه علوم مدیریت ایران، پایيز سال سوم، شماره11، صص21-33، 1387.
3- مدبرنیا، یاسمین، وظیفه دوست، حسین، عبدالوند، محمدعلی. «ارائه مدل رفتاری مشتریان در میزان پذیرش و شیوه استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک با توسعه و تحلیل تئوریUTAUT». مجله مدیریت توسعه و تحول، شماره 43، صص1- 18، 1399.
4- رندی، وحید، خون سیاوش، محسن، معصومی، بهروز. «عوامل موثر بر رفتار خرید مشتریان اینترنتی در ایران با توجه به مدل پذیرش فناوري». مجله مدیریت توسعه ، شماره 19، صص109- 118، 1393.
5- سرمدسعیدی، سهیل، مومنی، سارا. «ویژگی های تجارت الکترونیک و پذیرش آن توسط مشتریان». فصلنامه مدیریت کسب و کار. شماره 14، صص83-102، 1391.
6- ملکان، محسن. «عوامل موثر بر پذیرش خدمات موبایل بانک توسط مشتریان بانک سپه». پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، 1391.
7- غفور، احسان. «شناسایی عوامل موثر بر پذیرش خدمات موبایل بانک از سوي مشتریان بانک پارسیان در شهر تهران». پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور(دانشکده علوم اجتماعی واقتصادی)، 1389.
8- سید جوادین، سیدرضا، یزدانی، شمسی. «عوامل مؤثر بر ”قصد“ استفاده مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی و با استفاده از مدل پذیرش تکنولوژی». فصلنامه دانش مدیریت. دوره 18 شماره3، 1384
9- داوری،علی، رضازاده، آرش. «مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار SmartPLS3 ». انتشارات جهاد دانشگاهی، 1393.
10- Davis, F .”A technology acceptance model for empirically testing new end user information system: theory and results” .Cambridge: MIT Sloan School of Management,1985.
11- Davis, F. D. “Perceived usefuluness, perceived ease of use”, and user acceptance of information technology, MIS Quarterly 13(3), 319-340, 1989.
12- Winarto, S. A. “Analysis Effect of External Variables on System Usage and User Satisfaction Using Technology Acceptance Model” .Faculty Of Economics Diponegoro University Semarang, 2011.
13- Kordnaeij A, Askaripoor H, Imani A. “The Impact of E-Baking Service Quality Dimensions on Customers' Satisfaction and Brand Equity (Case Study: Refah Bank, Tehran)”. Business and Management Research ,2(4): 25-3, 2013.
14- Yaghoubi T, Gouyandeh najafabadi F. “Evaluating Factors Affecting the Adoption of Web 2.0 from the Perspective of Isfahan High School Teachers based on Technology Acceptance Model 3”. Journal of Technology of Education, PP:11-24, 2014. [Persian]
15- Hernandez B, Jimenez J, Jose-Martin M. “Extending the technology acceptance model to include the IT decision-maker: A study of business management software”. Technovation,vol.28,PP:112-21,2008.
16- Joiner R, Gavin J, Duffield J, Brosnan M, Crook C, Durndell A, Maras P, Miller J, Scott A, Lovatt P. Gender, “Internet Identification and Internet Anxiety: Correlates of Internet Use”. Cyberpsychol Behav ,8(4),pp:371-8, 2005
17- Sarlak M, Golpayegani Z, Yamani M. “A survey of factors affecting the acceptance of e-government among the clients of the Justice Dept of Tehran Province base on DTPB model - Casa study: the CMS of Shahid Beheshti Complex”. Journal of Management and Development Process,27(1) ,pp:27-54, 2015. [Persian]
18- Jong D, Wang T. “Student acceptance of web-based learning system”. Proceedings of the 2009 International Symposium on Web Information Systems and Applications (WISA’09), 8:533-36. 27, 2009.
19- Fagan M, Neill S, Wooldridge B.”An empirical investigation into the relationship between computer self-efficacy, anxiety, experience, support and usage”. Int J Comput Inf Syst Sci Eng,44(2):95-104, 2004.
20- Kamal,S. A; Shafiq, M; Kakria, P Investigating acceptance of telemedicine services through an extended technology acceptance model (TAM). Technology in Society, vel.60, pp:101-212, 2020.
21- Merhi, M Hone, K Tarhinib,A.”A cross-cultural study of the intention to use mobile banking between Lebanese and British consumers: Extending UTAUT2 with security, privacyand trust”. Technology in Society.No59, 2019.
22- Sathye, S Prasad, B ., Sharma, D Sharm, P., Sathye,M Factors influencing the intention to use of mobile value‐added services by women‐owned microenterprises in Fiji, RESEARCH ARTICLE, 2018.
23- Alalwan, A., Baabdullahb, A., Rana, N., Tamilmani, K., & Dwivedi, Y.”Examining adoption of mobile internet in Saudi Arabia: Extending TAM with perceived enjoyment, innovativeness and trust.” Technology in Society, vel.55, pp:100-110, 2018.
24- Fadzil, Fakhri.”A Study on Factors Affecting the Behavioral Intention to Use Mobile Apps in Malaysia”, University Teknologi MARA, 2017.Available at SSRN: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3090753
25- Koenig-Lewis, N., Palmer, A. and Moll,”A Predicting young consumers’ take up of mobile banking services”. International Journal of Bank Marketing, Vol. 28 No. 5,pp. 410-32, 2010.
26- Riquelme, H.E. and Rios, R.E.”The moderating effect of gender in the adoption of mobile banking”. International Journal of Bank Marketing, Vol. 28 No. 5, pp. 328-41, 2010.