بررسی ارتباط میزان استفاده از بازیهای رایانهای (خشن) با پرخاشگری دانشآموزان دوره متوسطه اول شهر سی سخت
الموضوعات :مهدی بسطام کیش 1 , پویا نیکی 2
1 - دانشگاه پیام نور یاسوج
2 - دانشگاه شیراز
الکلمات المفتاحية: بازیهای رایانهای, پرخاشگری, دانشآموزان, سطح زندگی ,
ملخص المقالة :
در جهان معاصر پیشرفت علوم نهتنها بر سطح زندگی و فضا و محیطی که انسانها در آنجا زندگی میکنند تأثیر گذاشته بلکه قوانین و قواعد حاکم بر ارتباط و تعامل بین انسانها و نگرش آنها را نسبت به خود، به دیگران و به جهان تغییر داده است هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان پرخاشگری نوجوانانی است که از بازی های الکترونیکی و رایانه ای (خشن) استفاده می کنند. جامعه پژوهشی حاضر را دانشآموزان پسر دوره متوسطه اول شهر سی سخت تشکیل می دهند. در این پژوهش با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 80 نفر از دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر سی سخت بهعنوان نمونه انتخاب شدند و سپس تست پرخاشگری آیزنیک و یک تست خودساخته درباره میزان استفاده از بازی های رایانه ای در اختیار آنها قرارداده شد و از آنها خواسته شد که به این سؤالات با بلی و خیر یا انتخاب ساعتی که از بازی های رایانه ای استفاده می کنند پاسخ دهند.
• گنجی، حمزه (1391)، ارزشیابی شخصیت، ویرایش دوم، نشر ساوالان.
• قوی محمدی، گیتی (1392)، تأثیر آموزش مهارت حل مساله در کاهش پرخاشگری کودکان نابینا و کم بینا. پایان¬نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.
• عبدالخالقی، معصومه و دیگران (1382)، بررسی ارتباط بازی¬های ویدئویی- رایانه¬ای با پرخاشگری، مجله علوم پزشکی.
• آذری سعید (1387)، بازی¬های رایانه¬ای و خشونت SID.
• فرمانبر، ربیع اله و دیگران (1392)، ارتباط بازی¬های رایانه¬ای با پرخاشگری.
• بهرامی، فرشته، بهرامی، فرزانه (1392)، تأثیر بازی¬های رایانه¬ای بر پرخاشگری.